De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Educatie en communicatie:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Educatie en communicatie:"— Transcript van de presentatie:

1 Educatie en communicatie:
Mastervoorlichting 1 februari 2017 Welkom bij het Masterprogramma Educatie en communicatie: Nederlands – Engels - Duits – Frans - Spaans

2 Even voorstellen… Wie zijn wij? Ewout van der Knaap, letterkundige en vakdidacticus Duits Erwin Mantingh, vakdidacticus Nederlands en lerarenopleider Lisanne de Nood (lio, BA Nederlandse taal en cultuur, UvA)

3 Programma Vragen? Stel ze! Het leraarschap: iets voor jou?
De opleiding Ervaringen Toelating en praktische info Vragen? Stel ze!

4 Het leraarschap: iets voor jou?
Je vijfde les in 3-havo… De klas… komt stoeiend binnen; één leerling knalt met zijn hoofd tegen de deur. Sonja tegen jou: ‘Mooi shirt heb je aan. Waar koop jij je kleren?’ Jeroen tegelijk: ‘Ik moest onverwacht naar mijn moeder dit weekend. Mijn boeken liggen nog daar. Kan ik niks aan doen.’ Youssef met zijn rug naar jou toe: ‘Hé! Luister effe allemaal! Vrijdag hebben we het klassenfeest…’ … En jij? Het proefwerk is slecht gemaakt en je wilt het grondig nabespreken… Kijkje in de keuken: de eerste keer voor de klas (documentaire Maatschappijleer) Wat gebeurt hier? Wat doe jij? Hoe leer jij hier naar kijken?

5 Jij als leraar Vakkennis doorgeven
Het leraarschap: iets voor jou? Jij als leraar Vakkennis doorgeven Je blijft je eigen kennis ontwikkelen Ruimte voor onderzoek en creativiteit Contact met leerlingen in boeiende en ingewikkelde levensfase Je draagt bij aan de persoonlijke vorming van leerlingen Maatschappelijk relevant De school is de samenleving in het klein Je leidt de volgende generatie op Waarom wil jij leraar worden? De motivatie is voor iedereen weer anders. Dit zijn redenen die vaak genoemd worden. Je kunt studenten in de zaal naar hun redenen vragen waarom ze hier bij de voorlichting zijn?

6 Het leraarschap: iets voor jou?
Jij als leraar De klas… komt stoeiend binnen; één leerling knalt met zijn hoofd tegen de deur. Sonja tegen jou: ‘Mooi shirt heb je aan. Waar koop jij je kleren?’ Jeroen tegelijk: ‘Ik moest onverwacht naar mijn moeder dit weekend. Mijn boeken liggen nog daar. Kan ik niks aan doen.’ Youssef met zijn rug naar jou toe: ‘Hé! Luister effe allemaal! Vrijdag hebben we het klassenfeest…’ … En jij? Het proefwerk is slecht gemaakt en je wilt het grondig nabespreken… Vormgever en begeleider van leerprocessen Vakdidactisch deskundige Jij  Opvoeder Manager van de werksfeer Docent in brede context Eindverantwoordelijke voor eigen groei (onderzoeker)

7 Beeldvorming over leraarschap
Het leraarschap: iets voor jou? Beeldvorming over leraarschap Wat wordt soms gezegd? In de praktijk Als leraar in het VO doe je 40 jaar hetzelfde kunstje Doorgaande professionele ontwikkeling; ook in combinatie met ander werk Geen ruimte voor eigen inbreng vanwege strikte lesmethodes en exameneisen Zelf werken aan onderwijsontwikkeling Wie wil er nou werken met pubers? Investeren in leidinggeven aan groepen en in de interpersoonlijke relatie met leerlingen Je bent als leraar vooral in je eentje bezig Samenwerken in netwerken, binnen en buiten de school Het salaris is te laag Goede arbeidsvoorwaarden EW Besteed aandacht aan: De doorgaande professionele ontwikkeling van een docent: je wordt expert op je vakgebied en als pedagoog. Je ontwikkelt je ook in de breedte: als lid van de schoolorganisatie kun je verder groeien (managementtaken, decaan, leerlingbegeleider, onderzoek, schoolopleider van lio’s, etc). Beginnende docenten worden tegenwoordig beter begeleid op school (inductietrajecten). Er is steeds meer ruimte om als docent zelf ‘aan de knoppen van het onderwijs’ te zitten. Schoolleiders verwachten van eerstegraads docenten dat zij hun academische expertise (vakinhoudelijk en pedagogisch) inzetten binnen de school om het onderwijs verder te verbeteren. Er zijn allerlei samenwerkingsverbanden en projecten om dit te faciliteren: academische opleidingsscholen, leergemeenschappen en andere vormen van schoolontwikkeling, onderwijsonderzoek, vakdidactisch onderzoek. Werken met leerlingen moet je echt leuk vinden: lesgeven is ook leiding geven en bewust sturen in de interpersoonlijke relatie met leerlingen. Als lid van de schoolorganisatie en (landelijke) vakverenigingen heb je veel collega’s om mee samen te werken. Je krijgt input over het vak, over manieren van leren, over leerlingenzorg, over omgaan met ouders, over je inzet voor andere activiteiten op school (werkweek, debatteam, toneelclub, etc.) Het wordt gebruikelijker om het leraarschap te combineren met ander werk (voorbeelden: beleidsmedewerker OCW, auteur, docent op ULO/HBO, medewerker uitgeverij, muziek/kunst, etc). Leraren die het onderwijs verlaten kunnen met hun vaardigheden (kennisoverdracht, leidinggeven aan groepen, goede sociale en communicatieve vaardigheden) ook elders aan de slag (musea, overheid, training, etc) De secundaire voorwaarden zijn goed: het startsalaris voor een eerstegraads docent komt veelal overeen met startsalarissen van academisch opgeleide ambtenaren. Ontwikkelt zich verder via salarisschalen. Doorgroei in managementfuncties levert hogere schalen op. De schoolweken zijn intensief (leraren met een voltijdbaan geven relatief veel les) en vakanties daarom nodig om te recupereren en voor te bereiden.

8 Wat moet je ervoor in huis hebben?
Het leraarschap: iets voor jou? Wat moet je ervoor in huis hebben? Kennis Kunde Wat de leerling leert: Vakkennis op academisch masterniveau Hoe de leerling leert: Kennis van pedagogiek, onderwijspsychologie en didactiek Over jezelf: hoe kun je jezelf blijven ontwikkelen Sociale en communicatieve vaardigheden Werken met/leidinggeven aan groepen Onderzoeksvaardigheden: vak, kennisoverdracht, onderwijsleerprocessen Wat de leerling ook leert van een academisch opgeleide leraar, is dat onderzoek leuk is om te doen (het stimuleren van vragen stellen, creativiteit, nieuwsgierigheid)

9 De universitaire lerarenopleidingen
De opleiding De universitaire lerarenopleidingen Tweejarige lerarenopleidingen Eenjarige lerarenopleidingen Direct na je bachelor Na een een- of twee-jarige vakmaster 120 EC: beroepsvoorbereiding, vakdidactiek én vakinhoud 60 EC: beroepsvoorbereiding en vakdidactiek Opleiding tot eerstegraads docent Verbinding theorie, praktijk en onderzoek Keuzeruimte (verdiepen of verbreden) Interactief, kleinschalig onderwijs Tweejarige direct na BA, eenjarige na een andere vakmaster of research master Bij de tweejarige vakinhoudelijke vorming op masterniveau in relatie tot educatie, bij de eenjarige gaat het om twee opleidingen die inhoudelijk losgekoppeld zijn (een voorbeeld: je kunt een MA Interculturele communicatie doen, en daarna de eenjarige Frans, of een RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies, en daarna de eenjarige Geschiedenis) Bij de tweejarige kies je heel bewust na de BA voor onderwijs, je wilt je verdiepen en breed oriënteren op het gebied van educatie in relatie tot je schoolvak, en je masteronderzoek ook op dat gebied uitvoeren. Bij de eenjarige wil je (nog) niet kiezen voor onderwijs, en dat hoeft ook niet. Je kunt eerst een vakmaster doen, en je masteronderzoek op dat gebied uitvoeren, en daarna een beroepsvoorbereidend traject volgen. De verbreding vind je hier door de combinatie van die twee richtingen. Bij de tweejarige bestaat het programma vanaf het begin uit een breed traject gericht op educatie met een onderzoekend perspectief, in wisselwerking tussen vakinhoud, vakdidactiek en beroepsvoorbereiding. Het MA afstudeerproject vormt altijd een reflectie van deze wisselwerking. Bij de eenjarige bestaat het programma vanaf het begin uit een beroepsvoorbereiding gericht op de opleiding tot eerstegraadsleraar, in wisselwerking tussen theorie, praktijk en onderzoek. Het MA afstudeerproject is gekoppeld aan de MA die daarvoor is afgesloten, hier is dus weer sprake van die loskoppeling.

10 Opbouw eenjarige master
De opleiding Opbouw eenjarige master Semester 1 (bl 1-2 of 3-4) Semester 2 (bl 3-4 of 1-2) Didactiek 1 (7,5 EC) Didactiek 2 (7,5 EC) Masterstage 1 (15 EC) Masterstage 2 (15 EC) Keuzecursus (3,75 EC) Elk semester wordt een aantal keuzeruimte-cursussen van 3.75 studiepunten aangeboden, zowel vakdidactische als algemeen didactische topics. Dit is ook een goed moment om meer te vertellen over de onderdelen didactiek en stage: Didactiek en stage worden verplicht naast elkaar gevolgd Wisselwerking theorie ↔ praktijk Persoonlijk opleidingsplan Praktijk 50% van de opleiding Verplichte startweek (in augustus of begin februari) Colleges op maandag en op dinsdagmiddag na 15 uur. 50% praktijkuren op school voor VO Tweedegraders (of eerstegraders in een ander vak) Tweedegraders (studenten die HBO of educatieve minor hebben afgerond) krijgen vrijstellingen in het eerste semester, maar volgen wel de verplichte keuzevakken. Verwijs ze naar de aparte voorlichtingsronde voor Tweedegraders of naar de studieadviseur voor meer informatie. Deeltijd Ook in de deeltijdvariant volg je in het eerste semester didactiek en stage naast elkaar. De stage wordt daarna verlengd naar een heel jaar. Of je daarnaast ook een keuzevak volgt en welk hangt af van de eigen wensen van de student in overleg met de tutor. De deeltijdvariant duurt in principe 2 jaar. Ook hier kunnen ze met vragen naar de studieadviseur gaan. U-TEAch Er is een aparte voorlichtingsronde. Kan alleen starten in augustus. Aparte selectieprocedure voor dit honouyrsprogramma. Heeft eigen keuzecursussen en stages in het buitenland. Verplichte keuzevakken: Introductiecursus Onderzoek in Onderwijs (Oio) en Praktijkgericht onderzoek (PGO) Andere keuzevakken: o.a. ICT in onderwijs, Erfgoededucatie, Toetsing en beoordeling, Taalbeleid, Leerpsychologie.

11 Opbouw tweejarige master Start in september
De opleiding Opbouw tweejarige master Start in september Variant 1 Variant 2 Jaar 1 Semester 1 Vakinhoud 1 Semester 2 Beroepsvoorbereiding 1 Jaar 2 Semester 3 Beroepsvoorbereiding 2 Vakinhoud 2 Semester 4 Pas dit schema zelf aan, al naar gelang de informatie die je wilt geven. Tweedegraders of eerstegraders in een ander vak Tweedegraders, studenten die HBO of educatieve minor hebben afgerond, krijgen vrijstelling voor het eerste beroepsvoorbereidende deel, maar volgen wel de verplichte keuzevakken. Eerstegraders krijgen andere vrijstellingen (algemene didactiek en MS1 wel, vakdidactiek niet). Verwijs tweede- en eerstegraders door naar de aparte voorlichtingdsronde of naar studieadviseur. Schema Dit is ook een goed moment om meer te vertellen over de inhoud van de onderdelen vakinhoud: inhoud, eindtermen, vakoverstijgende onderdelen, vakspecifieke onderdelen, etc.

12 Opbouw tweejarige master Start in februari
De opleiding Opbouw tweejarige master Start in februari Variant 1 Variant 2 Jaar 1 Semester 1 Beroepsvoorbereiding 1 Jaar 2 Semester 2 Vakinhoud 1 Semester 3 Beroepsvoorbereiding 2 Vakinhoud 2 Jaar 3 Semester 4 Pas dit schema zelf aan, al naar gelang de informatie die je wilt geven. Voor de februaristarters heeft variant 1 de voorkeur. Tweedegraders of eerstegraders in een ander vak Tweedegraders, studenten die HBO of educatieve minor hebben afgerond, krijgen vrijstelling voor het eerste beroepsvoorbereidende deel. Om aan DID2 en MS2 mee te kunnen doen, moeten ze minimaal 20 EC vakinhoud hebben afgerond. Om die reden kunnen ze NIET in februari starten met de opleiding! Eerstegraders krijgen andere vrijstellingen (algemene didactiek en MS1 wel, vakdidactiek niet). Verwijs eerstegraders door naar de studieadviseur voor info.

13 Vrijstelling Beroepsvoorbereiding 1 (start september)
De opleiding Vrijstelling Beroepsvoorbereiding 1 (start september) Opbouw 1 Opbouw 2 Jaar 1 sep – jan Vakinhoud 1 feb – jun Beroepsvoorbereiding 2 Vakinhoud 2 Jaar 2 Tweedegraders Tweedegraders, studenten die HBO of educatieve minor hebben afgerond, krijgen vrijstelling voor het eerste beroepsvoorbereidende deel, en volgen in plaats daarvan in het eerste jaar het tweede beroepsvoorbereidende deel. In de categorie keuzevakken hebben ze geen keuze want moeten OiO en PGO beide volgen tijdens dat semester. Omdat Vakinhoud 1 ingangseis is voor Beroepsvoorbereiding 2 kunnen deze studenten alleen met de opleiding starten in september, niet in februari.

14 Talen (start september)
De opleiding Talen (start september) Opbouw 1 Opbouw 2 Jaar 1 sept - jan V1: cursussen literatuur- en taalonderwijs (verplicht, taaloverstijgend, 20), taalspecifiek (keuze, 10) febr - juni B1: MS1, D1, OiO, keuze (Taalgericht vakonderwijs en taalbeleid ) Jaar 2 B2: MS2, D2, PGO, keuze V2: Scriptie (20-25), taalspecifiek (keuze, 5-10) (Taalgericht vakonderwijs en taalbeleid ) ER

15 Talen (start februari)
De opleiding Talen (start februari) Opbouw 1 Opbouw 2 Jaar 1 febr - juni B1: MS1, D1, OiO, keuze (Taalgericht vakonderwijs en taalbeleid ) sept - jan V1: cursussen literatuur- en taalonderwijs (verplicht, taaloverstijgend, 20), taalspecifiek (keuze, 10) Jaar 2 B2: MS2, D2, PGO, keuze V2: Scriptie (20-25), taalspecifiek (keuze, 5-10)

16 Voorbeelden van taalspecifieke cursussen
De opleiding Voorbeelden van taalspecifieke cursussen Kultur und Kommunikation Literatur in der Schule Perception and Production in L2A Shakespeare’s History Plays Hedendaagse literatuur Frans Acquisition/mémorisation Pragmática Encuentros culturales Complexiteit van educatieve teksten Nederlands als tweede taal Historische literatuur op school EW

17 Voorbeelden masterscripties
De opleiding Voorbeelden masterscripties Literature Village: Literature and Speaking Education Combined. Ideas to enhance literature and speaking education in the subject of English at Dutch secondary schools Lo dicho y no dicho: la comunicación entre madre e hija, un análisis personal y literario L'acquisition du genre grammatical en français langue étrangère - Étude de la problématique des étudiants néerlandais apprenant le français langue étrangère Spielfilm im DaF-Unterricht. Jetzt aber richtig! Spellen volgens de referentieniveaus: Een onderzoek naar de spellingsvaardigheid van leerlingen aan het eind van het primair en voortgezet onderwijs De synthese van intercultureel onderwijs, migrantenliteratuur en literatuuronderwijs Selling Seashells: English Pronunciation Training in Dutch Secondary Schools

18 Stagevariant 1e semester “Triostage” op praktijkschool 1
De opleiding Stagevariant 1e semester “Triostage” op praktijkschool 1 Stagebegeleider in de klas aanwezig 2e semester Individuele eindstage op praktijkschool 2 Stagebegeleider buiten de klas Aparte stagegroep (in verschillende schoolvakken): Academische opleidingsscholen Eén jaar op één school met 10 medestudenten Stage heeft de voorkeur, omdat studenten dan rustig kunnen leren en niet al de eindverantwoordelijkheid hebben voor het leren van de leerlingen. De Graduate school of Teaching zorgt voor stageplaatsen. Voor sommige schoolvakken is de arbeidsmarkt krap en zijn er weinig stageplaatsen (nu: maatschappijleer, geschiedenis, ENGELS en SPAANS). Studenten in die schoolvakken moeten eerst geselecteerd worden voor de stage-variant. Aantal beschikbare stageplaatsen voor selectie/numerus fixus per academisch jaar (wordt verdeeld over 1- en 2-jarige opleidingen en startmomenten):  Engels: 11+4 (2-jarig), 9+6 (1-jarig), eerste getal is septemberstart, tweede februaristart Spaans: 3+0 (2-jarig), 2+3 (1-jarig) Masterstage 1: stage in groep van 2 of meer studenten Masterstage 2: individuele eindstage Bij de aparte opleidingsgroep (SO3) zit je gedurende het hele jaar op een universitaire praktijkschool (alleen mogelijk bij start in najaar).

19 Baanvariant Betaalde baan Zelf solliciteren op vacatures
De opleiding Baanvariant Betaalde baan Zelf solliciteren op vacatures Maximaal 0,5 fte (ca.12 lesuren per week) Praktijkperiode 1 en 2 op dezelfde school Schoolbegeleider vereist Overleg vooraf met de opleiding! Colleges volgen in de startweek, op maandagen en dinsdagmiddagen Baan: Masterstage 1 en 2 (vaak) op dezelfde school Masterstage in de vorm van een betaalde baan (zelf solliciteren op vacatures) Maximaal 0,5 fte (ca.12 lesuren per week) Minstens één klas in het eerstegraads gebied (4/5 havo, 4/5/6 vwo) Schoolbegeleider vereist Beschikbaar voor colleges in startweek en op maandag en de dinsdagmiddag

20 U-TEAch Honoursprogramma: speciale selectie Tweetalig onderwijs (TTO)
De opleiding U-TEAch Honoursprogramma: speciale selectie Tweetalig onderwijs (TTO) Havo & vwo International Baccalaureate-scholen English spoken Nederlandse bevoegdheid Internationale focus Stage 1: op tweetalige of internationale school Stage 2: in het buitenland Gericht op internationaal en tweetalig onderwijs Voertaal Engels (voor het grootste gedeelte) Beheersing Engels verplicht Stage op (internationale) school in Nederland en in buitenland Uitgebreide toelatingsprocedure: ******selectief***** In Semester 1 doe je Didactiek 1 en MS 1 en gedeeltes van de specifieke inhouden CLIL en ICE. In Semester 2 ga je van begin feb tot midden mei op stage in het buitenland. extra ****inhouden**** worden aangeboden mbt CLIL (Content and Language Integrated Learning en International en Cross Cultural Teaching) studenten die U-TEAch willen doen kunnen NIET starten in februari

21 Toch leraar Duits De opleiding
Voor wie: studenten met een ander bachelordiploma dan een diploma Duitse taal en cultuur worden opgeleid tot volwaardig eerstegraads docent Duits voor het middelbaar onderwijs Voorwaarde: aantoonbare, universitaire voorkennis op het gebied van de Duitse taal, literatuur en cultuur Voordelen: 1e-graads bevoegdheid  grote kans op een baan € bijdrage in je studiekosten (via DUO) 5 universiteiten staan borg voor de kwaliteit van de opleiding: Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht Meer weten? Contactpersoon dr. Barbara Mariacher is aanwezig op informatiemarkt Drift 21

22 En daarna? Lesgeven in het voortgezet onderwijs
De opleiding En daarna? Lesgeven in het voortgezet onderwijs Eerstegraads docenten geven les in de bovenbouw van havo en vwo, maar ook in de onderbouwklassen en/of vmbo-klassen Goede arbeidsmarktperspectieven (al verschilt dat per schoolvak en per regio) Aan de slag ( of leraarschap combineren met een andere functie) binnen een aanpalende sector: Lesgeven in het hbo Musea en cultuur-educatieve instellingen Educatieve diensten en didactische centra Uitgeverijen Vakdidactisch onderzoek Voorlichting en journalistiek

23 Student aan het woord Lisanne de Nood (BA Nederlands UvA)
Ervaringen Student aan het woord Lisanne de Nood (BA Nederlands UvA) Waarom de tweejarige master? Werken aan ontwikkelpunten in tweejarige opleiding Voorbeelden van verbinding tussen praktijk en theorie

24 Aanmelden Toelating en praktische info
Kijk voor alle info op > masterkiezers Deadlines 1 april (start augustus/september) en 15 oktober (start februari) Matching Verplicht en niet-selectief, wederzijdse kennismaking in mei en november Selectie Voor de (stagevariant van de) masters Engels en Spaans. U-TEAch Start alleen in augustus, extra toelatingseisen (niveau C Engels; motivatie; referenties) Vroege start Lerarenopleiding start 1 week vóór de scholen in regio Dus al half augustus! Voor de lerarenopleidingen in de stage-opleidingsvariant Engels en Spaans is een beperkt aantal opleidingsplaatsen beschikbaar. Selectie vindt plaats op basis van de volgende selectiecriteria: • Motivatie en talent • Vakinhoudelijke, onderzoeksmatige en academische competenties • Sociaal-communicatieve en pedagogische competenties • Beheersing van de in het programma gehanteerde taal of talen Met de toelaatbare kandidaten wordt een selectiegesprek gevoerd. De toelatingscommissie beslist op grond van het aanmeldingsdossier en het selectiegesprek welke kandidaten in aanmerking komen voor toelating tot de stagevariant van de opleiding. Een student mag geen eigen stageplaats meenemen. Bij vragen doorverwijzen naar het stagebureau van de Graduate School of Teaching (info staat op website).

25 Financiële zaken Toelating en praktische info Huidige stand van zaken
Een educatieve master geeft recht op 12 maanden EXTRA studiefinanciering (ook na afronding van een educatieve minor) Je betaalt het wettelijk (= lage) collegegeldtarief als de educatieve master je tweede master is en je de eerste master niet op het gebied van gezondheidszorg of educatie hebt gevolgd. Ander betaal je het instellings-collegegeldtarief. Tegemoetkoming Studiekosten Onderwijsmasters voor de voltijd-opleidingen Nederlands, Engels, Frans, Duits, Natuurkunde, Wiskunde, Informatica en Scheikunde. Beurs voor of (bèta) euro. Vragen? Ga naar Studentenservice, de studieadviseur of De minister heeft een nieuwe stimuleringsmaatregel afgekondigd voor studenten in de lerarenopleidingen in de tekortvakken: Tegemoetkoming Studiekosten Onderwijsmasters. Het betreft de voltijdsopleidingen Nederlands, Engels, Frans, Duits, Natuurkunde, Wiskunde, Informatica en Scheikunde – zowel 1- als 2-jarige opleidingen. Informatie bij DUO en op

26 al tweedegrader (hbo of minor)?
Toelating en praktische info Meer weten? ? stage? baan? al tweedegrader (hbo of minor)? andere vooropleiding? eenjarig? tweejarig? U-TEAch? ingangseisen? Stel je vraag nu! Vraag de studieadviseur Op de informatiemarkt Mail: Neem de flyer mee Lees de informatie nog eens na op de websites Tot ziens!


Download ppt "Educatie en communicatie:"

Verwante presentaties


Ads door Google