Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Aanpak Vergunninghouders
Servé Stassen
2
Inhoud Organisatie en aantallen Huisvesting Vergunninghouders
Re-integratie Vergunninghouders Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht Constateringen (uit het verleden) Vragen?
3
Organisatie en aantallen
Sociale Zaken Maastricht Heuvelland regionale sociale dienst voor de gemeenten: Totaal aantal inwoners ( ): Totaal te vestigen Vergunninghouders (t/m ): Totaal aantal cliënten ( ): Aantal vergunninghouders in uitkering ( ):
4
Huisvesting Vergunninghouders 1
Matching COA met woning gemeente Woningstichting meldt woning aan bij Regievoerder Regievoerder voert cliëntnummer op, wijst Intaker aan en stuurt info door naar Intaker, Woningstichting en Vluchtelingenwerk Intaker plant afspraak voor bezichtiging, tekenen huurcontract, intake PW en Gemeentelijke Kredietbank Intaker stuurt uitnodigingsbrief aangetekend aan vergunninghouder en diens begeleider (kopie aan Woningstichting en Vluchtelingenwerk)
5
Huisvesting Vergunninghouders 2
Bezichtiging, huurcontract en PW-intake Vergunninghouder, Vluchtelingenwerk, Woningstichting en Intaker bezichtigen samen de woning; huurcontract wordt getekend Intaker doet intake PW met informatie over lening bij de Gemeentelijke Kredietbank voor huur en inrichtingskosten Vergunninghouder tekent contract Gemeentelijke Kredietbank: Inrichtingskosten, eerste drie huurtermijnen en Budgetbeheer Na toekenning uitkering draagt Intaker de vergunninghouder over aan Consulent (WI of ZI)
6
Re-integratie Vergunninghouders
Ongunstige arbeidsmarktpositie vanwege: Gebrekkige kennis van de Nederlandse taal, cultuur en omgangsvormen Niet aansluiten van opleiding en diploma’s Traumatische ervaringen Gevolg: Structureel beroep op sociale voorzieningen en sociaal isolement
7
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 1
Aanleiding Motie Groen Links Ongunstige arbeidsmarktpositie Weinig kennis van de doelgroep Relatief hoog percentage cliënten met ‘niet Westerse nationaliteit’
8
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 2
Doelstelling Verbeteren van de arbeidsmarktpositie, gericht op duurzame uitstroom Verhogen van de zelfredzaamheid Sociaal isolement voorkomen Verbeteren dienstverlening Sociale Zaken en haar netwerkpartners voor deze doelgroep
9
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 3
Doelgroep 150 vergunninghouders die in Maastricht komen wonen of al vanaf in Maastricht zijn gevestigd Start/Einde t/m Bezetting Projectleider (0,5 Fte) Projectmedewerkers (3 Fte) Recruiter Podium 24 – Werkgeverservicepunt (1 Fte)
10
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 4
Concreet te behalen resultaten Kansen en mogelijkheden op het gebied van arbeid, zelfredzaamheid en participatie van de deelnemers zijn in kaart gebracht (Ken je cliënt) 20% werkt (gedeeltelijk) of studeert (met studiefinanciering of voor bepaalde duur en onder bijzondere voorwaarden met behoud van uitkering) Deelnemers zijn geïnformeerd over en waar mogelijk toegeleid naar een participatietraject voor zover deelname aan leer- of arbeidstraject (nog) niet mogelijk blijkt Het speelveld en de betrokken instanties zijn in kaart gebracht Er is een methodiek die toeleiding naar de arbeidsmarkt vereenvoudigd
11
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 5
Concrete aanpak project Aanlevering door Regievoerder en/of Consulent Screening adhv. selectiecriteria door Projectmedewerker (Pmw) Pmw nodigt Vergunninghouder (Vh) uit voor gesprek (eventueel met Consulent) Pmw beoordeelt of Vh definitief wordt opgenomen in project (45%) Pmw maakt Plan van Aanpak (PvA) of stuurt Vh meteen door naar Recruiter Podium24 voor directe bemiddeling richting werk Pmw zet zoveel als mogelijk bestaande voorzieningen (trajecten, projecten) in
12
Pilot project re-integratie Vergunninghouders Maastricht 6
Resultaten tot dusver (medio september) Totaal aangeleverd 131 Terug gemeld na dossierstudie -18 Nog niet gescreend -18 Uitgenodigd Terug gemeld -52 In project Podium Plan van Aanpak
13
Constateringen (uit het verleden)
Kennis van de cliënt is niet optimaal Digitale ontsluiting van informatie over cliënten is moeilijk Administratieve afhandeling vergt veel tijd Applicaties zijn niet gebruiksvriendelijk en traag Gegevens worden niet consequent en eenduidig ingevuld Bij beëindiging uitkering worden aandachtspunten voor de toekomst (verplichtingen, afspraken, opgelegde sancties) niet (altijd) vastgelegd Vervolg op een eerder ingezet traject blijft vaak ‘hangen’ Ontbreken alternatieve trajecten/projecten Geen goede afstemming tussen beleid (inkoop) en uitvoering Beperkte keuze in verband met beperking participatie-budget Geen warme overdracht tussen consulenten onderling Cliënten Vragen niet die medische behandeling aan die ze nodig hebben (eigen bijdrage/kosten zijn te hoog) Zijn gefrustreerd omdat weer een nieuw traject/project hen niets oplevert Vinden de uitkering voldoende. Ze vinden het wel goed zo Kinderopvang is probleem (m.n. invullen benodigde formulieren) Geen eenvoudige methodieken om (vak)taal te leren op de werkvloer
14
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.