Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
En waarom zou je dat willen?
Wat is cloud En waarom zou je dat willen?
2
Wie ben ik Reinout Dorreboom Den Bosch Getrouwd, Twee kinderen
Cloud Consultant / Technisch consultant Betrokken geweest bij diverse migraties naar Office 365 10 tot 6000 werkplekken, nationaal en internationaal Technische migratie Gebruikersadoptie (trainingen, workshops, gebruikerscommunicatie)
3
Traditionele werkwijze in de IT
4
… vinden gebruikers hun self-service oplossingen ergens anders…
Ondertussen… … vinden gebruikers hun self-service oplossingen ergens anders…
10
1 2 3 Ontwikkelingen Het aantal aangesloten apparaten groeit enorm
Ontwikkelingen op het web, technologie en mobiele apparaten 2 Samenwerken tussen organisaties wordt steeds intenser en belangrijker 3
11
01 02 03 04 05 Veranderende eisen Mobiliteit
Werk / prive – verschoven werktijden 02 Snelheid van communicatie 03 De kenniswerker wil zijn eigen tooling gebruiken 04 Flexibel mee kunnen bewegen op ontwikkelingen 05
12
De huidige realiteit EC2 On-Premises Managed devices Private Cloud
13
De huidige ontwikkelingen
Security Risico Verconsumentering 1 op 10 Laptops raken verloren en worden gestolen Percentage medewerkers dat devices voor hun werk kopen SMARTPHONES TABLETS PCs Telewerken Device Innovation Al in 2014 waren de verkopen van tablets hoger dan die van PC’s
14
Welke impact heeft dit op de Business
Gebruikers verwachten (en gebruiken) mogelijkheden waarbij ze met meerdere apparaten bij hun data kunnen komen De Business verwacht de levering van diensten in plaats van technologie Verwachtingen naar ICT: Bieden in plaats van verbieden, focus op de ervaring van de abonnees
15
Identity and Access Management (IAM)
Wat zijn de risico’s? Data wordt gebruikt en/of bewaard op ieder apparaat Potentieel data verlies Data integriteit verlies Imago schade (Peter R. de Vries scenario) Overal wordt ingelogd met de bedrijfscredentials Meer gevaar voor password-theft Gebrek aan controle Niet voldoen aan de reguleringsregels (compliance regulations) Identity and Access Management (IAM)
16
Aandachtspunten van organisaties
Regulering Verhoogde aandacht voor compliance Verhoogde aandacht voor privacy Business viability Agile Toegankelijk voor medewerkers, klanten en partners Sterke mate van B2B integratie Snel reageren op een veranderende omgeving Veilige omgeving Georganiseerde misdaad Identiteitsdiefstal Diefstal van Intellectueel eigenaarschap Algemene threaths
17
Huidige staat van de Business IT
Voldoet niet aan de behoefte Meerdere leveranciers specifieke maatwerkoplossingen oplossingen Uiteenlopende technologieën die niet samenwerken Complex Specifieke oplossingen leven naast elkaar Data omzetten van systeem naar systeem is complex ‘Non-compliant’ Moeilijk om consistent beleid door te voeren met alle specifieke maatwerkoplossingen Moeilijk om te voldoen aan compliance regels
18
Huidige staat van de Business IT
Voldoet niet aan de behoefte Meerdere leveranciers specifieke maatwerkoplossingen oplossingen Uiteenlopende technologieën die niet samenwerken Complex Specifieke oplossingen leven naast elkaar Data omzetten van systeem naar systeem is complex ‘Non-compliant’ Moeilijk om consistent beleid door te voeren met alle specifieke maatwerkoplossingen Moeilijk om te voldoen aan compliance regels
19
De cloud “If someone asks me what cloud computing is, I try not to get bogged down with definitions. I tell them that, simply put, cloud computing is a better way to run your business." - MARC BENIOFF - FOUNDER OF SALESFORCE.COM
20
Kenmerken van een Cloud dienst
Schaalbaar en elastisch Betalen per gebruiker per maand Functionaliteiten worden als dienst geleverd Er wordt gebruik gemaakt van Internet technologieën Meestal benaderbaar via de browser Door middel van Self Service kan de dienst worden beheerd Wikipedia: Cloud computing is the use of computing resources (hardware and software) that are delivered as a service over a network (typically the Internet). Forrester: A standardized IT capability (services, software, or infrastructure) delivered in a pay-per-use, self-service way. Gartner: A style of computing in which scalable and elastic IT-enabled capabilities are delivered as a service using Internet technologies
21
Waarom kiezen organisaties voor Cloud?
Toegankelijkheid met een cloud service is data altijd beschikbaar op ieder device, waar je ook bent Gemak alle diensten worden volledig beheerd door de provider verschoven verantwoordelijkheid Betaalbaarheid aanbieders bieden diensten grootschalige aan waardoor de kosten laag kunnen blijven Betalen naar gebruik verschuiving van CapEx naar OpEx (van bezit naar gebruik) Technologie gevangen in oude en versnipperde infrastructuur Ontbreken van kennis en expertise
22
Naar de cloud.. Wat betekent dat?
23
Misverstanden rondom de cloud
Eenmaal in de cloud, hebben we geen IT beheer meer nodig De verschuiving naar Cloud Services introduceert verschoven behoeften van deskundigheid en kennis van zowel IT- en zakelijke processen De cloud is niet secure Het gaat niet zozeer om de gegevens in rust (opgeslagen gegevens), het gaat om gegevens in transit (gebruikte gegevens) Een aantal clouds voldoen aan verschillende compliance regels en hebben verschillende certificeringen De Cloud wordt door een provider geleverd Het niet over één provider, maar één provider zou meerdere services kunnen bieden een gehoste web applicatie is ook een manier van het leveren van Cloud (SaaS)
24
Private cloud Publieke cloud Type cloud diensten
De services die worden geboden worden voor de specifieke afnemende organisatie onderhouden Over het algemeen minder kosten- effectief als een publieke cloud dienst (immers kleine schaal) Vrijwel volledig aanpasbaar als het gaat om functionaliteiten Minder elastisch/schaalbaar dan een publieke cloud dienst Publieke cloud Services worden als generieke diensten aangeboden aan een groot aantal afnemers Grootschalige opzet waardoor de diensten kosteneffectief kunnen worden aangeboden Diensten worden generiek aangeboden; deze zijn minder aanpasbaar als in een private cloud Gaat uit van betalen per gebruik
25
Type Publieke cloud diensten
SaaS PaaS IaaS Google App Engine
26
De Techniek
27
Data migratie - Technisch
Benodigdheden Excel PowerShell Eventueel 3th party tooling
28
Uitgangspunten bij een migratie
Verandermanagement = key! Mensen willen niet veranderen Cloud = gedragsverandering en organisatiecultuur verandering
29
User Adoption Enthousiasmeren & samenbrengen van techniek en wensen
Techniek combineren in het grote geheel Wat levert het mijn afdeling op Wat levert het mij op Wat levert het ons als organisatie op Niet alleen digitaal attenderen op Office 365, maak er een campagne van (posters, gadgets, etc.)
30
Adoptie niveaus Organisatie: Personeel: Techniek: Wanneer gebruik je…
Waar moet je … Personeel: Hoe kan ik …. Waarmee kan ik… Techniek: Is het mogelijk om .. Kan je ook …
31
Fasering Verkenning Team samenstelling Kennis opbouw team
Doe bepalen van het team Informatieverzameling Vaststellen van de doelstellingen van de aangekochte technologieen Online vragenlijst Voorstellen vanuit het team Gesprekken met managers Scenario’s in kaart brengen Verhogen kennis niveau Informatie site Workshops Video instructies How-to documenten Scenario beschrijvingen Mailing Verbeteren gebruikersvriendelijkheid Aan de hand van voorstellen wordt de inrichting op punten verbeterd cq. functionaliteiten aan/uitgezet Scenario Aanbevelingen
32
Doel Handig voor Voorbeelden Voorheen gebruikt Minder geschikt voor Intranet (SharePoint) Intern portaal ten behoeve van kennisdeling en corporate communicatie 1-richting communicatie Delen van algemene informatie Intern nieuws Creëren bewustwording Delen van successen Delen algemene documenten Zoeken naar documenten Website: Delen van informatie bedoeld voor enkele personen Ad-hoc informatie (Gebruik daarvoor OneDrive voor bedrijven) Document platform Samenwerking-sites, document management, business processen Samenwerken aan/ zoeken naar documenten op afdelingsniveau Afdelings- documenten Resultaatdocumenten van projecten File Shares Video en Multimedia (gebruik daarvoor Office 365 Video) OneDrive voor Bedrijven Persoonlijke documenten opslag, Samenwerken aan documenten (ad-hoc) Opslag van persoonlijke / tussen documenten Ad-hoc samenwerken aan documenten Concepten Home Share Delen van documenten die bedoeld zijn voor grote groepen / teams of de organisatie Skype voor bedrijven Instant berichtenverkeer Web conferenties Scherm overname Snelle informele discussies Delen van beeldschermen Houden van online vergaderingen Online training Online vergadering Voordoen van een handeling Cisco Webex Communicatie bedoeld om later terug te zoeken.
33
Wanneer gebruik ik OneDrive voor Bedrijven en wanneer een Team Site?
Sla het document op in OneDrive voor Bedrijven U heeft niet de intentie het document te delen Documenten worden standard niet gedeeld als u ze in OneDrive opslaat. Dit maakt OneDrive een geode optie voor concept- of persoonlijke documenten die niemand anders hoeft in te zien. U bent van plan om het document slechts kortstondig met een beperkte groep te delen omdat het document een korte levenscyclus heeft. Er is geen teamsite waar het document aan toebehoort, en u verwacht ook niet dat het gerechtvaardigd is om hier een teamsite voor te maken Sla het document op in een Teamsite U verwacht dat het document door uw team leden wordt gezien als relevant voor de lopende projecten U wilt het eigenaarschap van het document delen met anderen en verwacht dat er meerdere type toegang tot het document moet worden geregeld (lezen, schrijven) U wilt dat uw teamleden automatisch toegang tot het document krijgen (teamleden hebben automatisch toegang tot documenten die worden geplaatst op de teamsite) Andere project gerelateerde documenten staan al op de teamsite, college verwachten daar informatie te vinden. U wilt een werkstroom creëren Zie ook scenario: Verplaatsen van documenten vanuit Onedrive voor Bedrijven naar een teamsite
34
◔ ● ◕ Scenario Iemand zoeken met bepaalde expertische
Opslaan document waarin anderen ook moeten kunnen werken Notulen van een vergadering Korte vraag over hoe iets werkt aan iemand stellen
35
Maar migreren is meer… Als de belofte van de cloud is: Any placy, any time, any device Kijk dan niet gek op als mensen dan thuis willen werken, of hun eigen apparaten meenemen Een migratie kost geld, echter voor het trainen en inspireren van gebruikers om mee te veranderen wordt meestal maar een klein percentage van het budget vrijgemaakt.
36
Voor specifieke vragen:
Laat uw mail adres achter en stel uw vraag Laatste nieuws op Office 365 gebied:
37
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.