De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MODULE 1 Het Bedrijfsconcept.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MODULE 1 Het Bedrijfsconcept."— Transcript van de presentatie:

1 MODULE 1 Het Bedrijfsconcept

2 Thema 1 Introductie Het vinden van een winnend concept is de eerste uitdaging waar zowel de aspirant als de potentiële ondernemer mee te maken krijgt. Het Bedrijfsconcept laat je kennismaken, door het aanbieden van een product of service, met het voorzien in een behoefte of met het oplossen van een probleem, dat door een groot aantal personen wordt ervaren. Er is geen vast recept om bedrijfsconcepten te ontwikkelen. We moeten echter, om dicht bij het spel te blijven, goed observeren en luisteren naar onze omgeving. Tijdens de module, bieden we enkele tips en oefeningen aan, die je het beste van je bedrijfsconcept laten identificeren en definiëren. Gun je creativiteit, nieuwsgierigheid en passie de ruimte en onderschat de ideeën die gerelateerd zijn aan hobbys en bijzondere interesses niet, wanneer je de voorstellen ten uitvoer brengt.

3 Activiteit 1.1 (online) Luister naar mensen wanneer ze “Als ik maar kon…” zeggen
Beschrijving: Probeer de laatste keer dat je iemand “Als ik dit maar kon…” hoorde zeggen te herinneren. Zou jij in staat zijn om deze persoon een manier te tonen waarop zijn/haar doelstellingen en wensen te bereiken zijn? Instructie voor de studenten: Maak een korte notitie van de aangeduide problemen en oplossingen; je zal dit later met de rest van de groep gaan gebruiken. Interactie met het platform: studenten kunnen hun antwoorden online invoeren. Het antwoord wordt geplaatst in de persoonlijke map/pagina of op het account van de student en kan later gedownload worden.

4 Thema 2 Wat is creativiteit?
Deze leerzame vaardigheid, creativiteit, wordt op verschillende manieren gedefiniëerd. Het wordt genoemd: Een “mentale activiteit die uitgevoerd wordt in situaties waar er alvorens geen correcte oplossing of correct antwoord is” (Encyclopedia of Creativity, vol. 2, "Teaching Creativity") Een “proces van ontwikkeling van nieuwe, ongewonen of unieke ideeën” De “generatie van nieuwe, bruikbare ideeën” Niet één definitie van creativiteit past bij alle werkvelden. Creativiteit doet een beroep op cognitieve en niet- cognitieve vaardigheden, nieuwsgierigheid, intuitie en koppigheid. Creatieve oplossingen kunnen worden gecreëerd of ontdekt, in een oogwenk of gedurende decennia. Op een bepaald moment werd creativiteit gezien als een cultuur-veranderend product van een genie zoals Thomas Edison, Marie Curie of Steve Jobs. Gedurende de afgelopen jaren, echter, heeft de nadruk op zo’n fenomeen, soms de “Grote-C” creativiteit genoemd, ruimte gemaakt voor een interesse in wat de “klein-c” of allerdaagse creativiteit genoemd wordt, een proces waarin velen de mogelijkheid krijgen en nemen te participeren. Creativiteit ontstaat niet in een vacuum; het heeft een zekere level van zowel algemene kennis als vakspecifieke kennis nodig. Dit is duidelijk waar als we creativiteit zien als een vorm van innovatie – we kunnen niet weten wat nieuw is zonder een besef van wat er al bekend is op welk gebied dan ook.

5 Bron 2.1 Video over Creativiteit
DEZE VIDEO ALS VOORBEELD EEN VOOR ALLE LANDEN VIDEOS VAN DE PARTNERS MOETEN INGEVOEGD WORDEN IN DE NATIONALE VERSIE VAN DE MODULE

6 Thema 3 Wat gebeurt er om ons heen?
Om voorbereid te zijn voor het vaststellen en ontwikkeling van je bedrijfsconcept, is het heel belangrijk dat je je bewust bent van de sociaal- economische situatie waarin je je bevindt. Bekijk de informatie die je hier kan vinden (link naar een website dat de sociaal-economische informatie over je omgeving heeft) en bereid je voor voor de bijeenkomst die je zal hebben met een medewerker van je Gemeente of met een expert van de Kamer van Koophandel. Deze activiteit zou gecombineerd moeten worden met een bijeenkomst bij het gemeentehuis of de Kamer van Koophandel over de lokale economische realiteit… vraag de medewerker/expert om te focussen op de plannen en prioriteiten voor de economische ontwikkeling van de regio.

7 Activiteit 3.1 (Online) Statistieken zijn niet moeilijk!
Beschrijving: Wat is de sociaal-economische situatie in ons land? Waar kan je informatie over dit onderwerp krijgen? Natuurlijk is het internet een perfecte bron, maar je moet goed opletten om de officiële date en statistieken te vinden. Instructies voor de studenten: Zoek online naar de drie meest relevante bronnen voor statistieke informatie van jouw land en beantwoordt de volgende vragen: Plak hier de link van de website die je hebt gevonden (drie tekst velden) Wat is de belangrijkste economische sector van jouw land? (een tekst veld) …en van jouw regio? (een tekst veld) Wat is de werkgelegenheidsgraad voor jonge mensen (onder de 30 jaar) in jouw land? (een % veld) Promoot jouw land het ondernemerschap en zo ja, hoe? (een antwoord veld) Interactie met het platform: studenten kunnen hun antwoorden online invoeren. Het antwoord wordt geplaatst in de persoonlijke map/pagina of op het account van de student en kan later gedownload worden.

8 Thema 4 Een gebruikelijke Europese strategie
Europe 2020 is het ‘tien-jaar banen -en groei strategie ‘-programma van de Europese Unie. Het werd gelanceerd in 2010 om de voorwaarden voor slimme (smart), duurzaamheid en inclusieve groei te creeëren. Vijf hoofddoelstellingen zijn vastgesteld door de EU om voor het eind van 2020 te realiseren. Deze beslaan werkgelegenheid; onderzoek en ontwikkeling; klimaat/energie; educatie; sociale inclusie en armoedebestrijding Europa heeft nieuwe motoren gevonden om ecdonomische groei en het creeëren.van banen te stimuleren. Deze gebieden worden de ’7 flagship initiatives’ genoemd. Binnnen ieder initiatief moeten zowel de EU als de nationale autoriteiten hun inspanningen coördineren, zodat deze elkaar versterken. De meeste initiatieven zijn gepresentateerd bij de Europese Commissie in Bekijk de onderstaande links en raak bekend met de Europese prioriteiten wat betreft slimme (smart), duurzaamheid en inclusieve groei. Smart growth Digital agenda for Europe Innovation Union Youth on the move Sustainable growth Resource efficient Europe An industrial policy for the globalisation era Inclusive growth An agenda for new skills and jobs European platform against poverty

9 Activiteit 4.1 (online) Quiz over de EU beleidsmaatregelen en initiatieven
5 Welke flagship initiatives bevatten specifieke acties voor gehandicapten? (meerdere antwoorden mogelijk) Digitale agenda voor Europa Innovatie Unie Jeugd in beweging Efficiënt gebruik van hulpbronnen in Europa Een industrieel beleid voor het globalisatie tijdperk Een agenda voor nieuwe vaardigheden en banen Europees platform tegen armoede 6 Waar kan je informatie vinden over het Partnerschap over Actief en Gezond ouder worden? De Innovatie Unie voor Europa 7 Waar staat CEDEFOP voor? European Centre for the Development of Vocational Training European Centre for the Development and Orientation of People European Centre for the Decentralized Operational Plans 8 Wat is het streef percentage voor de afname van vroegtijdig Schoolverlaters in 2020? 25% 60% 10% 1 Wat is Europe2020? Een Europese strategie voor sociaal-economische groei Een Europese gebeurtenis die plaats zal vinden in het jaar 2020 De titel van een boek over de actuele situatie in Europa 2 Het creeëren van één digitale markt is de topprioriteit voor… De agenda voor nieuwe vaardigheden en banen De digitale agende voor Europa Het plan voor het efficiënt gebruik van hulpbronnen in Europa 3 Waar staat de term «mobiliteit» in «Jeugd in beweging» flagship initiative voor? Transportatie beleid Fysieke principes Transnationale ervaringen 4 Het verminderen van CO2 uitlaat is een topprioriteit voor… Het Europese platform tegen armoede De Innovatie Unie voor Europa

10 Activiteit 4.2 (online) Hoe zie jij de wereld?
Beschrijving: Nu je de lokale, sociale en Europees sociaal-economische situatie bestudeerd hebt, hoe zou je die beschrijven? Instructies voor de studenten: 1. Biedt drie korte uitspraken aan die de volgende punten duiden: Jouw locale realiteit: (een antwoord veld) Jouw land: (een antwoord veld) De Europese situatie: (een antwoord veld) 2. Wat zijn de belangrijkste recente sociaal-economische, culturele en milieurelevante veranderingen voor jouw persoonlijke leven en voor het leven van mensen in jouw gemeenschap? Schrijf een korte tekst die ook een beschrijving bevat met de reden waarom deze veranderingen relevanter zijn dan anderen. (een antwoord veld) Interactie met het platform: studenten kunnen hun antwoorden online invoeren. Het antwoord wordt geplaatst in de persoonlijke map/pagina of op het account van de student en kan later gedownload worden.

11 Thema 5 Wat betekent onderneming?
Een onderneming is ieder type handeling die wordt gebruikt bij het aanbieden van goederen of diensten met winst als het verwachte resultaat. Het brede karakter daarvan zorgt ervoor dat de term gebruikt wordt voor ieder soort bedrijf dat gericht is op het genereren van inkomsten door het verkopen van alle rlei soorten producten. De termen venootschap, firma- en onderneming worden vaak uitwisselbaar gebruikt. Hoewel sommigen een onderneming als een grote coörporatie of conglomeraat zien, kan ieder type operatie dat winststrevend is en verkoopt aan consumenten hieronder geschaard worden. Over een kind dat zich bezig houdt met het opzetten van een limonadekraampje langs de weg, en het doel heeft om winst te maken van die inspanning, kan gezegd worden dat ze een onderneming is gestart. Zo ook een individu dat een kleine boekenwinkel opent met het doel om winst te maken. Naast de verkoop van goederen, kan een bedrijf zich ook bezighouden met het verkopen van verschillende soorten diensten. Venootschappen bieden telecommunicatiediensten aan als onderdeel van deze categorie. Lokale bedrijfjes die uitgestedingsdiensten, zoals boekhouding of hulp in de huishouding, worden ook beschouwd als bedrijfs- of venootschapsondernemingen. Bezorgdiensten kwalificeren we ook als een soort onderneming. In de meeste gevallen moet een onderneming erkend zijn om te werken binnen de locale gemeenschap. Dit bevat iedere commerciele onderneming dat een bedrijfsplaats vestigt waar consumenten vrij zijn om goederen of diensten te kopen, zoals een winkel. De onderneming moet meestal ook een bedrijfslicentie hebben als de handeling een aanwezigheid van verkoopkantoor heeft in het gebied, of ieder ander type handeling dat in staat is inkomsten te genereren. Omdat de regulaties over het hebben van een bedrijf ietwat varieëren binnen rechtsgebieden, is het heel belangrijk om contact op te nemen met gemeenteambtenaren en te achterhalen welke soorten toestemming nodig zijn om een onderneming te beginnen in de regio.

12 Bron 5.1 Videos over Echte Bedrijfsconcepten
Links naar de «A scuola d’impresa» videos v=gzxJegb2oUo v=CBtVFblO4NE VIDEOS VAN DE PARTNERS MOETEN INGEVOEGD WORDEN IN DE NATIONALE VERSIE VAN DE MODULE

13 Activiteit 5.1 (Online) Begin het ondernemen (1)!
Beschrijving: Bedenk diensten/producten die nog niet bestaan en handig kunnen zijn. Ken je een product en/of dienst die in jouw regio niet beschikbaar is? Heb je een innovatief idee voor een product en/of dienst dat nog niet bestaat? Instructies voor de studenten: Wees creatief en beantwoord de volgende vragen: Titel van het product / de dienst (een tekst veld) Hoofdeigenschappen (een tekst veld) Waarom is het handig? (een antwoord veld) Interactie met het platform: Studenten kunnen hun antwoorden online invoeren. Het antwoord wordt geplaatst in de persoonlijke map/pagina of op het account van de student en kan later gedownload worden.

14 Activiteit 5.2 (Online) Begin het ondernemen(2)!
Beschrijving: Bedenk hoe je de bestaande producten/diensten kan verbeteren. Zou je de kwaliteit van sommige bestaande producten/diensten willen verbeteren? Hoe zou je het veranderen en verbeteren? Instructies voor de studenten: Wees creatief en beantwoord de volgende vragen: Titel van het product / de dienst (een tekst veld) Waarom is het nodig om het te verbeteren? (een antwoord veld) Hoe zou je het verbeteren? (een antwoord veld) Interactie met het platform: studenten kunnen hun antwoorden online invoeren. Het antwoord wordt geplaatst in de persoonlijke map/pagina of op het account van de student en kan later gedownload worden.

15 Afsluitende activiteit van de module Groep workshop die gehouden wordt op school
Richtlijn voor docenten Voor het organiseren van de afsluitende activiteit van Module 1, zorg ervoor dat alle studenten de online activiteiten en gerelateerde oefeningen hebben afgemaakt. Vraag ze om de aangeboden antwoorden te downloaden tijdens de online module. Creeër daarna 5 groepen van 4 studenten en faciliteer de vergelijking tussen de componenten van de groep. Het ultieme doel is dat iedere nationale sub-groep een bedrijfsconcept vaststelt dat gepresenteerd wordt tijdens de bijeenkomst in oktober. De activiteit moet georganiseerd worden naar aanleiding van de transnationale mobiliteit, maar moet op tijd zijn om de deelnemende studenten vast te stellen.

16 Afsluitende activiteit van de module Stappen voor de uitvoering van de productie (4 uur nodig)
Wanneer de subgroepen gemaakt zijn, vraag de studenten om de resultaten van de opdrachten die gemaakt zijn in module 1 te vergelijken. (iedere student presenteert de resultaten van de rest van de groep) – 1 uur. De groep maakt een poster met de meest relevante informatie die uit de vorige activiteit is gekomen, waarbij ze drie bedrijfsconcepten selecteren. – 1 uur Iedere groep presenteert de poster en het bedrijfsconcept aan de andere studenten, die mogen stemmen op het beste bedrijfsconcept. – 1 uur

17 Afsluitende activiteit van de module Stappen voor de uitvoering van de productie (4 uur nodig)
Gebaseerd op het geselecteerde bedrijfsconcept maken de sub-groepen een online module die de volgende informatie zal bevatten: Titel van het concept Korte beschrijving (wat, hoe, waarom, voor wie) Team compositie Team leider: de student die deelnam aan de bijeenkomst in Italië (verantwoordelijk voro de coördinatie van het nationale team en de communicatie met de international studenten) Hoofd Marketing (verantwoordelijk voor het onderzoek en de analyse van de markt – in staat om een enquete te maken, de resultaten te analyseren en een rapport met grafieken te maken) Hoofd Communicatie: (met grafische vaardigheden en expertise in sociale netwerken – verantwoordelijk voor de voorbereiding van de PPT presentaties) Administratieve manager: (verantwoordelijk voor de administratieve en financiele aspecten, maar ook voor de afsluitende voorbereidingen van het bedrijfsconcept) Productie/operatie manager (verantwoordelijk voor de gedetailleerde beschrijving van het product / de service, inclusief de lokatie voorkeur, identificatie van benodigde hulp bronnen, etc…)

18 Bijeenkomst in Oktober 2015
Het hoofddoel van de transnationale mobiliteit zal de compositie van de transnationale bedrijfsgroepen en de identificatie van de transnationale bedrijfsconcepten zijn. Het is aan te raden dat de Hoofd Marketing van iedere nationale sub-groep aanwezig is. Als een school meer studenten wil meenemen, raden wij de productie/operatie manager aan. Een gedetailleerde beschrijving van de workshopactiviteiten zal worden voorbereid en rondgestuurd naar de partners in augustus 2015. Wanneer de studenten terug naar school gaan, moet er een afsluitende groepsactiviteit worden georganiseerd om de resultaten van de mobiliteit en de vijf gekozen transnationale bedrijfsconcepten te presenteren.

19 Feedback van de docenten
Denk je dat de inhoud en activiteiten gepast zijn? Zou je meer informatie over de attitude/ houding, motivatie en competenties voor de ontwikkeling van een ondernemersconcept toevoegen? Vergeet niet het proces vast te leggen: maak foto’s, schrijf een kort verslag/artikel om online te uploaden op de website van het project (facebook pagina?) @Portugal: is het mogelijk om de module te integreren zoals hij wordt voorgesteld? Is het mogelijk om de inhoud van de module direct online te vertalen? Andere problemen?

20 Volgende stappen (tot Oktober)
Docenten Studenten Vertaling van modules Organiseer de bijeenkomst waar de studenten die in Italië waren zullen vertellen over hun ervaringen. Voorbereiden voor het eerste deel van de training De groep studenten die deelnemen aan het project vastleggen Bijeenkomst organiseren met de werknemer van de Kamer van Koophandel De online training activiteiten voor module 1 controleren en faciliteren De afsluitende workshop van module 1 begeleiden Leg alle activiteiten vast met foto’s en verslagen/artikelen op de project website en social media pagina Vertel over de ervaring in Italië met de nadruk op het project «A scuola d’impresa» en de «Plan- B» workshop Rond module 1 en alle activiteiten af Neem deel aan de bijeenkomst in oktober (Hoofd Marketing van alle nationale sub-groepen)

21 Volgende stappen (na Oktober - 1)
November en December 2015 >> Lokale activititeiten in ieder land: Module 2 over het uitvoeren van marktonderzoek Uitvoering van het marktonderzoek en verwerking van de data Bijeenkomsten met organisaties, authoriteiten om de potentie van het transnationale bedrijfsconcept te controleren Januari 2016 >> Tweede school bijeenkomst gericht op bedrijfsorganisatie Februari 2016 >> Lokale activiteiten in ieder land: Module 3 over logo en marketingstrategie+ Bijeenkomsten met experts in communicatie en sociale innovatie Maart 2016 >> Bijeenkomst in Nederland (gericht op problemen) sociale netwerk, samenwerking, etc…

22 Volgende stappen (na Oktober – 2)
April 2016 >> Voorbereiding van de presentaties van de concepten Het vullen van het sjabloom door samen te werken met de internationale leden van de transnationale bedrijfsgroepen Mei 2016 >> Derde school bijeenkomst: presentatie en selectie Juni 2016 >> lokale activiteiten: presentatie van het winnend concept op lokaal niveau en locale verspreidingsevenementen


Download ppt "MODULE 1 Het Bedrijfsconcept."

Verwante presentaties


Ads door Google