Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Open overleg Parkeren & Verkeer Mol-Centrum
26 mei 2015 – ‘t Leeuwke Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
2
De Feiten ‘s nachts, gemiddeld en volgens statistieken en metingen: voldoende parkeergelegenheid ‘s nachts, gemiddeld en volgens statistieken en metingen: Voldoende vlot verkeer Bewoners en regelmatige bezoekers ervaren dit enigszins anders… Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
3
Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol
4
Parkeren in Mol Mol-centrum beschikt over 4 randparkings:
Molenhoekstraat: parking ‘t Getouw Op school- en werkdagen voor 90% bezet Hangarstraat: parking Station Op werkdagen volledig bezet Rivierstraat: parking aan het Jeugdhuis 20% bezet Gebruikersparking NMBS (Keirlandse Zillen) Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
5
Parkeren in Mol Mol-centrum beschikt over 1 centrumparking: parking ‘t Rond. Verder wordt er in de woon- en winkelstraten geparkeerd en op de kleine parkings: Parking Sint-Pieter (achter KBC) Rond de kerk Op de Markt Bezettingsgraad: Parking ‘t Rond: Op zondag- en dinsdagvoormiddag volledig bezet Winkelstraten: 90% bezet Woonstraten: 80% bezet Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
6
Parkeren in Mol Op volgende momenten is het erg moeizaam parkeren:
Bij activiteiten, bijvoorbeeld voorstellingen in Schouwburg Rex Wanneer het Rondplein is ingenomen Op kooppieken: bijvoorbeeld donderdag vroege avond, vrijdagnamiddag en –avond Zaterdagnamiddag en – avond Enkele voorbeelden: Op donderdagnamiddag 95% van het langsparkeren in de winkelstraten volzet, 85% in de woonstraten Op dinsdagvoormiddag is er geen vrije parking (buiten het sluikparkeren) in een straal van 500 meter van het marktgebeuren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
7
Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol
8
Plan parkingafstanden
De 4 grote parkings (Rivierstraat, station, Rond, Getouw) liggen allemaal binnen een straal van 500 meter van de voornaamste bestemmingen in het centrum Enkel voor de Academie voor Muziek en Woord is geen parking te vinden binnen die straal, hoewel het daar net praktisch zou zijn, aangezien veel van hun leerlingen jonge kinderen zijn. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
9
Plan parkingafstanden
In functie van de duurtijd en het doel van de activiteit wordt algemeen aanvaard dat de afstand naar een parkeerplaats mag toenemen, zonder een ontradend effect te hebben Voor een snelle boodschap zoals het halen van een brood, een krant, … parkeert men liefst voor de deur Voor shoppen, bezoek, activiteit (braderij etc), … wordt een loopafstand aanvaard Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
10
Mogelijke oplossingen
Betalend parkeren uitbreiden Bewonersparkeren uitbreiden Inslapende auto’s verplaatsen Randparkings verruimen Faciliteiten toevoegen Zorgparkeren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
11
Betalend parkeren uitbreiden
Een zone van 500 meter doorsnede met als middelpunt het Rondplein + volledige straten en uitbreiding rond de scholen betalend parkeren maken. Met hierin: Gratis Kwartiertje Extra aandacht voor bewonersparkeren Parkeertarief van 8u – 19u en zonering: In de centrumstraten betalend parkeren aan 1 euro per uur met een maximum van 4u. Op de drie randparkings betalend parkeren aan 60 cent per uur zonder maximum Op Rondplein en parking KBC aan 60 cent per uur met een maximum van 4u. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
12
Bewonersparkeren uitbreiden
De zones worden vergroot, zodat er bij evenementen vlotter kan uitgeweken worden. Minstens één randparking per zone inbouwen. Kostprijs is op dit moment 50 euro per jaar. Maximum 2 bewonerskaarten per adres Bewoners krijgen voorrang in de parkeergarage(s) Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
13
Inslapende auto’s verplaatsen
Door het invoeren van betalend parkeren gaan gestalde auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Enkel effectief gebruikte wagens blijven dan in de centrumstraten. Gratis parkeertijd behouden Een krant, een brood, hiervoor dient het gratis kwartiertje. Voor de invoering hiervan hebben we lange tijd actie gevoerd. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
14
Randparkings verruimen
In de Hangarstraat (parking station) kan een parkeertoren gebouwd worden voor werkend Mol. Huidige en nieuwe parking betalend maken Deze parking ligt binnen de straal van 500m van winkels en scholen Parkeergarages voor buurtbewoners Parking Rivierstraat (jeugdhuis), Den Uyt en Keirlandse Zillen (overkant spoorweg) gratis houden. Verbindingswegen tussen randparkings en centrum aantrekkelijk maken Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
15
Faciliteiten toevoegen
Op de parkeertickets kan reclame of een kortingsbon van handelaars gezet worden Zorgt voor aantrekkingskracht van betreffende handelaars Extra inkomsten voor bijvoorbeeld onderhoud van de parkings Gratis stadsfietsen vanop parking Rivierstraat/Sporthal en Hangarstraat Meer fietsenstallingen in handelscentrum Op zaterdag op afroep of in lus 2 TukTuk’s die van randparkings naar centrum rijden Een aanzienlijk deel van de parkeergelden moet transparant terugvloeien naar parkeergebonden initiatieven Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
16
TukTuk’s en Stadsfietsen
Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
17
Zorgparkeren Inwoners geven aan zorgverstrekkers de toestemming om tijdens huisbezoeken en gedurende maximum 45 minuten te parkeren voor hun oprit of garage. Met een sticker wordt aangetoond dat de bewoner dit toestaat. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
18
Verkeer in Mol-Centrum
Bewoners en regelmatige bezoekers weten dat het in het centrum versmachtend druk is, je het amper kan bereiken en je er enkel veilig kan fietsen op een hometrainer. In het centrum bevinden zich veel scholen: Bij begin en einde van de lesuren dus enorme drukte, door voet-, fiets-, auto- en busbewegingen Veel leerkrachten komen met de auto en parkeren hun auto zo dicht mogelijk bij hun werk. Handel in het centrum: Klanten passeren met de auto dikwijls 2x op dezelfde plaats in hun zoektocht naar een parkeerplaats (dichtbij). Dit zorgt voor heel wat ‘nodeloos’ verkeer. De werknemers/zaakvoerders wonen meestal buiten het centrum en parkeren hun auto zo dicht mogelijk bij het werk. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
19
Verkeer in Mol-Centrum
Er is veel doorgaand verkeer, zowel over de lengte- als de breedte-as Mol-centrum is moeilijk bereikbaar en ontsluitbaar via Molderdijk en Borgerhoutsedijk, door de Ring en door het bestemmingsverkeer op de Molderdijk. Hierdoor beginnen meer en meer kooplustigen het centrum te mijden. Mol-centrum wordt door de verkeers-en parkeerproblematiek minder interessant voor de ondernemer en de bewoner. Gevolg toenemende leegstand. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
20
Mogelijke oplossingen
Mol-centrum beter bereikbaar en autoluwer. Minder auto’s op straat leidt tot een aantrekkelijkere openbare ruimte voor bewoners, bezoekers en ondernemers en creëert daarmee een economische impuls. Maar ondernemers en bewoners willen ook een bereikbaar centrum, waar ze hun auto kwijt kunnen, waar klanten snel een parkeerplaats vinden. Juiste auto’s op de juiste plaats Bezoekers stimuleren Eenrichtingsverkeer invoeren Circulatie – doortocht stimuleren Bewegwijzering parkings up-to-date houden Inzetten op volk op straat Terrassen stimuleren Uitpakkende handelaars belonen Kunst en groen in het straatbeeld brengen Pop-up winkels aanmoedigen Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
21
Juiste auto’s op de juiste plaats
Auto’s die een hele dag stilstaan moeten uit het centrum. Zij nemen de plaats in van honderden bezoekers, klanten, consumenten. Daarom zie parkeren: (bijkomende)randparkings – gratis fietsen – uitbreiden betalend parkeren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
22
Bezoekers stimuleren In Mol moet voortdurend iets te beleven zijn. Mol-centrum moet terug aantrekkelijk worden. Terrassen stimuleren – vlotter uitbreidbaar maken. Uitpakkende handelaars belonen. Kunst en groen in het straatbeeld brengen: tegeltuinen gevels bebloemen olijfbomen gebruiken Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei MeMo-MeerMol
23
Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.