De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

16e eeuw en 17e eeuw “...naar de Barok”. Militaire toe-eigening van de ideale stad in de 16e eeuw Bestuur komt in handen van steeds kleiner wordende groep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "16e eeuw en 17e eeuw “...naar de Barok”. Militaire toe-eigening van de ideale stad in de 16e eeuw Bestuur komt in handen van steeds kleiner wordende groep."— Transcript van de presentatie:

1 16e eeuw en 17e eeuw “...naar de Barok”

2 Militaire toe-eigening van de ideale stad in de 16e eeuw Bestuur komt in handen van steeds kleiner wordende groep mensen Ideale steden ontworpen voor de stadstaten beantwoorden qua schaal niet langer aan nieuwe politieke situatie Gevolg: bestaande steden worden aangepast

3 Uffizi, Florence 1560, architect Vasari kantoren (Uffizi in het Italiaans) voor de magistraten van Florence worden. U-vormig gebouw met ertussen een smalle straat. Tegenwoordig: museum

4

5

6 De IDEALE stad Concept ideale stad nu in MILITAIR opzicht Vanwege uitvindingen oorlogsvoering –Moderne kanon –Militaire bekwaamheid (strategieën)  esthetische ambities verdwijnen: stad wordt nu meer een groot fort.

7 Stratenplan plattegrond/stratenplan –Cirkelvormig radiaal –Spinnenweb / intern raster –Vierkant –Veelhoekig In ontwerpen: Kerken, openbare gebouwen, marktpleinen krijgen steeds minder ruimte.

8 Palma Nova

9

10 Philippeville, België, 1555

11 Neuf-Brisach, ca 1700

12

13 Teatro Olimpico, Vicenza, 1555 Maniëristisch kenmerken? Rondboog loopt over architraaf en fries Ondersteuning onder raamkozijn is onnodig Tympaan onderbroken door nis Afgewisseld driehoekig en halfcirkelvormig

14

15 Tympanen driehoekig en halfcirkelvormig Nissen te verticaal: Ideale verhoudingen weg Bovenop tympanen beelden geplaatst zoals Michelanglo Zuilen hier niet functioneel Maniëristisch kenmerken?

16 Spelen met perspectief, denk aan anamorfoses en BAROK Straalsgewijze indeling van de stad: toneel is ideale Piazza Bijzonderheden?

17 Barokke stedenplanning Stedenbouwkundig decor als totaliteit opgevat Theatrale buitenruimtes ontworpen door toepassing visuele kunstgrepen: –Perspectief –Diagonalen lopen naar belangrijkste gebouwen –Uniforme ordening van straten + indeling openbare pleinen.

18 Plannen Paus Sixtus V Wilde van Rome een waardige zetel van het christendom maken  Rome als het toneel van talrijke religieuze processies. Voorbeeld: Lange rechte straten komen samen bij obelisk  pelgrims hebben richtpunt

19 Piazza del Popolo Piazza del Popolo Barokke kenmerken ? Ovale vorm van plein Stadsplanning: Centraal plan, Stervormig wegennet, Brede avenues Gebouwen en omgeving als één opgevat

20 Sint Pieter Rome

21

22

23

24 Nadruk op de verticaal –Kolossale orde –Pilasters –Gedraaide zuilen

25 Santa Susanna, Rome, 1600

26 Kolossale orde

27 Licht- donkereffecten –Verspringende muren –Concave muurvlakken –Convexe muurvlakken

28 Santa Susanna, Rome, 1600 Verspringende gevel

29 San Carlo alle Quattro Fontane

30 kolossale orde verspringende gevel crescendo-effect

31 Toepassing van ovale, cirkelvormige en rechthoekige platte gronden Veel toegepast in: Kloosters Kerken Paleizen

32 San Carlo alle Quattro Fontane

33 Geen eindigheid in de architectuur: maar oneindigheid door middel van onverwachte doorkijkjes

34

35

36 Gesamtkunstwerk: architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst nauw met elkaar verbonden

37 Sir Christopher Wren, 1666 Wederopbouw na brand van London

38

39 Versailles

40 - 1624 : jachtslot - 1680: enorm vergroot. “Een van de grootste kastelen ter wereld” -weelderige hoffeesten en strenge protocol :  symbool bij uitstek voor het absolutisme - dagelijks ca. 3000 tot 10.000 hovelingen - residentie, regeringscentrum en militaire hoofdkwartier

41

42

43 Karlsruhe Stad gesticht in 1715: SLOT KARLSRUHE Geheel planmatig opgezet met een waaierachtig stratenplan met het slot in het middelpunt. Verheerlijking van de vorst: paleis als centrum

44

45

46

47

48 17e eeuwse schilderkunst met als thema STAD

49 - De stad als onderwerp: 17de eeuw. - Herkenbare steden! Geen fantasiesteden of fantasiegebouwen meer. - Schilders specialiseren zich in stadsgezichten en gebouwen. - Werkelijkheid niet altijd gevolgd: gebouwen gedraaid of verplaatst!

50 Saenredam

51

52

53 Vermeer

54

55

56


Download ppt "16e eeuw en 17e eeuw “...naar de Barok”. Militaire toe-eigening van de ideale stad in de 16e eeuw Bestuur komt in handen van steeds kleiner wordende groep."

Verwante presentaties


Ads door Google