Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohan Willem Willems Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Oudercontactavond Leerjaar 3
5
Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes Plannen Vertonen van (het juiste) gedrag Onderdrukken van emoties Herkennen van sociale signalen van anderen.
9
Mentor Sociaal- emotioneel Cognitief Mw. Hollander Zorgcoördinator Mw. Werkman Mw. Nieuwenhuizen Counselors Externe deskundige Vakdocent Mw. Muller Studiecoördinator
10
De reis naar Dieppe of Trier 8 t/m 11 mei (3 klassen gaan naar Duitsland en 2 klassen gaan naar Frankrijk) Novumdagen: 3 en 4 november 26 en 27 januari Verder: Jaaragenda op de website voor belangrijke data
11
3A: lokaal 004 –mw. De Heer 3B: lokaal 005 – dhr. G. Nieuwstad 3C: lokaal 006 –mw. P.J. Ouwehand & mw. Casteel 3D: lokaal 007 –dhr. De Bruin 3E: lokaal 008–dhr. De Niet
12
In klas 3 (en 4) door Martina Trommels
13
2 november 2015 - NRC HandelsbladNRC Handelsblad vanuit een onafhankelijke, kritische blik op de rol van religie in onze wereld “Er is iets vreemds aan de hand met religie in Nederland. Met grote regelmaat vliegen half geïnformeerde stellingen over Mohammed en ‘de islam’, over de joods-christelijke wortels van Nederland en over de al dan niet progressieve aard van paus Franciscus ons om de oren. Ondanks dit alles is religie op onze scholen vaak het ondergeschoven kindje. Leerlingen in het openbaar onderwijs krijgen nauwelijks les over religie, terwijl de scholen die godsdienst wel onderwijzen dit doen vanuit een levensbeschouwelijke visie, en niet vanuit een onafhankelijke, kritische blik op de rol van religie in onze wereld. Als we jonge Nederlanders willen voorbereiden op een geglobaliseerde maatschappij, waarin religie steeds nieuwe rollen krijgt toebedeeld, zal er snel iets moeten veranderen.” Religieonderwijs is juist nu heel hard nodig
14
Voorheen: West-Europese Christelijke Cultuur; Nu: meer aandacht voor andere religies; Klas 3: (2 modules) Klas 4: (4 modules) portfolio Elke module wordt gegeven door een andere docent. “religie en samenleving”
15
Klas 3: religie in de bouwkunst Wat is de geschiedenis van deze plek? wat is de huidige functie? Wat is de betekenis van dit gebouw voor (niet-) gelovigen? Waarom ziet hij er zo uit? Wie staan er bovenop? waarom is er een koepel op? Voorbeeld: St. Pieter te Rome
16
Op reis met ouders/ school bezoekt leerling religieuze gebouwen. Vb. Rome Herkenning symboliek… … Mythologie oudheid wel bekend Christelijk, Joods, Islamitisch… … Deelname leerling in actueel debat. Waarom bouwkunst?
17
Klas 3: religie in de actualiteit Centrale vraag Centrale vraag : op welke manier zien we religie terug in de actualiteit? Lessen steeds anders, zelfde vraagstukken: vrijheid van godsdienst tegenover verbod op discriminatie de pluriforme en/ of multiculturele samenleving en religieuze onderwerpen in politiek Ethische problematiek
18
Voorbeeld Netanyahu als Goliath en Arafat als David met een slinger. De tekenaar wil zeggen: Israël (Goliath) met haar wapens en macht zal niet winnen van Arafat (David) met zijn slingertje. context (het Bijbelverhaal) moet bekend zijn om deze prent te begrijpen.
19
Klas 4 Religie in de beeldende kunst Religie in de muziek Religie in de literatuur (Religieuze) denkstromingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.