De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Promotionele activiteiten en BTW Ron Nikken – Koninklijke Ahold NV 2 juni 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Promotionele activiteiten en BTW Ron Nikken – Koninklijke Ahold NV 2 juni 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Promotionele activiteiten en BTW Ron Nikken – Koninklijke Ahold NV 2 juni 2016

2 Agenda De realiteit van marketing Kortingsacties retailer Kortingsacties leverancier Geld-terug acties Spaarsystemen

3 De realiteit van marketing De waarheid en de perceptie – Alles is gratis en helemaal voor niets – Consumenten gaan voor ‘gratis’ en ‘van/voor’ Marketingcommunicatie gericht op binnenhalen en behouden van consument – Wijkt af van fiscale en administratieve realiteit! There is no such thing as a free lunch (Milton Friedman)

4 De realiteit van marketing (2) TV- en radioreclame Folders/catalogi Uitdeelacties/monsters/’gratis’ producten Proeven in de winkel/ontbijt voor € 1 Cadeaubonnen/krantenbonnen Kansspelen (slagzin – 1 minuut gratis winkelen) Klantenkaart Websites/apps

5 Kortingsacties retailer Korting in contanten – boter bij de vis – Vandaag 10% korting op alle chocoladerepen – Jokers plakken (5/10/15/20% korting op product naar keuze) Bij aankoop bepaalde producten, ander product gratis – BOGOF: twee halen, één betalen (50% korting op beide producten) – 10 flessen wijn, 1 fles gratis (10% korting op iedere fles wijn) – 3 zonnebrandartikelen, goedkoopste gratis (korting over 3 producten) – Auto met gratis laptop Consument krijgt laptop alleen als hij /zij de auto koopt Consument hoeft laptop niet te nemen, maar betaalt dan teveel voor de auto

6 Kortingsacties retailer (2) Spaarpunten – Korting wordt verstrekt bij aankoop van het product 10 koffiepunten geven recht op een gratis pak koffie Vergelijk: 10 flessen wijn waarvan 1 gratis – Korting wordt verstrekt bij aankoop boodschappenmandje X-aantal punten geeft recht op non-food item Koopzegels – Consument mag op basis van bedrag kassabon aantal zegels kopen – Consument investeert in zijn eigen korting – Vol zegelboekje levert extra bedrag aan korting op

7 Kortingsacties retailer (3) Verwerking directe korting – Kortingsactie ingebouwd in kassasysteem – Afdracht BTW over bedrag na aftrek korting – Consument ziet korting direct op kassabon/factuur Verwerking korting spaarprogramma’s – Consument betaalt ook voor een recht op korting – Verrekening BTW gebeurt achteraf buiten het zicht van de consument

8 Kortingsacties leverancier Kortingsbon uit tijdschrift/krant – Uitgever distribueert kortingsbonnen in kranten en tijdschriften – Consument levert bon in bij retailer en krijgt gratis krant (of ander product) – Retailer factureert totaalbedrag gratis kranten aan uitgeverij – Nettobedrag 100/106 plus BTW-bedrag 6/106 Attractieparken en dergelijke – Attractiepark verleent korting op toegangskaartje en draagt 6/106 BTW af over omzet – Retailer is agent en factureert dienst met 21% BTW aan attractiepark – NB: geen BTW bij overmaken van kassaopbrengst door retailer aan attractiepark

9 Geld-terugacties (cash-backs) Geld-terugactie (cash-back) via leverancier – Bon op pak wasmiddel bij de retailer – Korting rechtstreeks van leverancier – Leverancier corrigeert BTW-afdracht Geld-terugactie (cash-back) via derden – Diverse cash-back organisaties zoals Cashback XL, Geldverdienen.nl en Scoupy – Geven consumenten korting te krijgen bij aankoop van producten bij retailers – Retailer betaalt wellicht provisie of verstrekt commerciële info? – Geen correctie BTW-afdracht bij retailer? – Vergelijk cash-back bij telefoonwinkels

10 Spaarsystemen supermarkt Supermarkt A verkoopt voor € 100 boodschappen aan consument H en verstrekt spaarzegels (zonder bijbetaling) Supermarkt A verkoopt allerlei producten met verschillende BTW-tarieven (6% en 21%) Het gemiddelde BTW-tarief gedurende de spaarperiode is 10% Consument H wisselt vervolgens zegels in en ontvangt een cadeau (het premie-artikel) De consument kiest voor een DVD ter waarde van € 20 Wat zijn de gevolgen voor de BTW?

11 Spaarsystemen supermarkt (2) BTW-gevolgen van het boodschappen doen – Afdracht BTW is 10/110 * € 100 is € 9,09 – Verstrekking van zegels heeft geen gevolg voor BTW – Consument krijgt korting bij de aankoop van boodschappen – Niet zeker dat de zegels worden ingewisseld en waarde van de korting nog niet bekend BTW-gevolgen inwisselen zegels voor de DVD – Supermarkt A verleent korting achteraf aan consument H – Waarde korting is winkelwaarde van DVD minus eventuele bijbetaling door consument – Winkelwaarde DVD is bekend, namelijk € 20 – Supermarkt A moet extra BTW-afdracht doen

12 Spaarsystemen supermarkt (3) BTW-gevolgen inwisselen zegels voor de DVD in cijfers – Over een bedrag van € 20 moet 21% BTW worden afgedragen in plaats van 10% – Supermarkt A moet 11%-punten BTW extra afdragen – Extra afdracht wordt € 20 * (21/121 minus 10/110) is € 1,65 – Oorspronkelijke afdracht BTW is 10/110 * € 100 is € 9,09 Eindresultaat – BTW boodschappen 10/110 * € 80 (€ 100 minus € 20) is € 7,27 – BTW premie-artikel 21/121 * € 20 is € 3,47 – Totale BTW-afdracht is € 10,74 (is € 9,09 plus € 1,65)

13 Spaarsystemen benzinestation Benzinestation S verkoopt voor € 100 benzine aan consument O en verstrekt spaarzegels (BTW 21%) Consument O wisselt zegels in voor boeken ter waarde van € 20 (BTW 6%) Afdracht BTW bij verkoop benzine is 21/121 * € 100 is € 17,36 Wanneer consument O de zegels inwisselt, is 6% BTW over de boeken verschuldigd in plaats van 21% Benzinestation S krijgt een teruggaaf BTW van (6/106 minus 21/121) * € 20 is € 2,34 Benzinestation S financiert (een deel van) de actie via een teruggaaf BTW

14 Waardebepaling premie-artikel Waarde van het premie-artikel is de winkelwaarde Winkelwaarde is de prijs waarvoor het artikel los wordt verkocht of waarvoor wordt geadverteerd Indien geen winkelwaarde bekend is, wordt uitgegaan van een vervangende winkelwaarde (meestal de prijs bij een concurrent) Indien ook geen vervangende winkelwaarde bekend, dan wordt uitgegaan van een waarde op basis van een cost-plus berekening Cost-plus is de inkoopwaarde plus de winstmarge en de hierover verschuldigde BTW

15 Aandachtspunten Bij spaarprogramma’s is bepaling winkelwaarde grootste aandachtspunt Het begrip winkelwaarde is feitelijk niet gedefinieerd Belastingdienst en retailer kunnen elkaars argumenten gebruiken afhankelijk van de aard van de retailer (supermarkt of benzinestation) Winstmarges zijn lastig te bepalen en kunnen tijdens de actie ook variëren

16 Airmiles Airmiles – all good things in life are for free! Complex spaarsysteem met meerdere deelnemers en clearing house (LMN) Alle deelnemers geven airmiles uit en korting kan (dus) worden genoten bij alle deelnemers (sponsors) Behandeling BTW vastgelegd in afspraak met Financiën uit 1994 (gebaserd op zegelregeling) Eerst uitsluitend gericht op diensten (vliegreizen, attractieparken etc.) Later uitbreiding naar goederen met bijbetaling (Miles & Money)

17 Airmiles diensten (2) Consument wisselt airmiles in voor € 80 aan Eftelingkaartjes – Airmiles zijn verkregen bij diverse deelnemers LMN draagt BTW af over winkelwaarde ingewisselde airmiles – BTW is 6/106 * € 80 is € 4,53 LMN rekent de waarde van de airmiles (de korting) toe aan iedere deelnemer adhv totale waarde ingewisselde airmiles Toerekening waarde airmiles aan deelnemers op basis van ingewisselde airmiles per deelnemer – Volgens door MinFin vastgesteld schema

18 Airmiles diensten (3) Maandelijkse doorbelasting LMN waarde airmiles plus afgedragen BTW aan deelnemer (geen BTW-factuur) Door LMN afgedragen BTW niet aftrekbaar bij deelnemer Deelnemers corrigeren BTW-afdracht boodschappen op basis van de toegerekende waarde (inclusief BTW) Gewogen gemiddelde van BTW-tarief per deelnemer


Download ppt "Promotionele activiteiten en BTW Ron Nikken – Koninklijke Ahold NV 2 juni 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google