De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1."— Transcript van de presentatie:

1 Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1

2 Wie zijn wij? Hoogbegaafdheid Differentiëren Profielen Besluit KORTE INLEIDING 2

3 Dries en Annelien WIE ZIJN WIJ? 3

4 Cognitief luik − IQ boven 130? Zijnsluik HOOGBEGAAFDHEID 4

5 Cognitief luik: − Bijzondere capaciteiten − Creativiteit − Motivatie Zijnsluik: − Perfectionisme/faalangst − Rechtvaardigheid − Hypergevoeligheid − Kritische ingesteldheid COGNITIEF- EN ZIJNSLUIK 5

6 GAUSSCURVE 6

7 Voor leerkrachten en scholen DIFFERENTIATIEMETHODEN 7

8 Compacten: − Basisleerstof aanbrengen Verrijken: − Zelfstandig uitbreiden DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 8

9 Voordelen: − Interesses leerling − Niveau leerling − Minder snel verveeld Nadelen: − Grenzen hoogbegaafde leerling kennen − Nodige voorbereiding DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 9

10 Top (geheel) − Leerstof laten kaderen door leerling − Groot geheel bekijken Down (onderdelen) − Leerling kiest eigen weg − Specifieke delen verdiepen/verrijken/verbreden DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 10

11 Voordelen: − Leerstof kaderen − Grote motivatie door eigen leerweg − Nut van leerstof inzien Nadelen: − Nodige voorbereiding − Extra verbeterwerk/opzoekwerk/… DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 11

12 Extra klas voor hoogbegaafden Eigen projecten: filosofie, Spaans, Chinees, Techniek, etc. Gemiste lessen zelf inhalen Sterke begeleiding DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 12

13 DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 13

14 Voordelen − Opvolging − Zelf projecten kiezen − Veilige omgeving Nadelen: − Enkel geattesteerde leerlingen? − Viseren door andere leerlingen − Extra klas en materialen DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 14

15 Het zijn niet allemaal professors! VERSCHILLENDE PROFIELEN HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 15

16 6 types van hoogbegaafde leerlingen − Aangepast succesvol − Uitdagend creatief − Onderduikend − Risicoleerling − Dubbel bijzonder − Zelfsturend autonoom HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 16

17 HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 17

18 Hoogbegaafdheid wordt onderschat/overschat Nood aan begeleiding Nood aan (h)erkenning Differentiatie − Compacten en verrijken − Top-down didactiek − Draaideurmodel BESLUIT 18


Download ppt "Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1."

Verwante presentaties


Ads door Google