Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcella Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen
2
Theorieën van TTV MacWhinney: The Competition Model Naamval is de belangrijkste cue in het begrijpen van de boodschap VanPatten: The Input Processing The ‘Meaning before Form’ Principle The ‘First Noun’ Principle The ‘Subject is Agent’ Principle The ‘Event Probabilities’ Principle
3
Onderzoeksvraag Hoe belangrijk is de naamval voor het taalbegrip van tweetalige (Nederlands- Russische) kinderen in de leeftijdscategorie van 6-9 jaar?
4
Experiment (1) E-Prime: computerprogramma voor experimenteel (cognitief) onderzoek. Stimuli zinnen met VOS/VSO structuur
5
Experiment (2) Design: 4 blokken zinnen Correcte zinnen: Нашел царя Иван–Царевич. Zinnen met Subject en Object in de nominatief: Призвал царь солдат. Zinnen met onzin woorden: Утащил раклоб царского сына. Zinnen met nadruk op een verkeerd woord: Толкнула Машенька дверь.
6
Experiment (3) Opdracht: ‘Wie of wat doet/deed het?’ (Кто или что это сделал/делает?)
8
Experiment (4) Participanten Ne-Ru 6-7 Ne-Ru 8-9 Ru 6-7 Ru 8-9
9
Analyse & Conclusies (1) Hoe zijn de gegevens geanalyseerd? Hoe hebben de verschillende groepen de test gemaakt? Welk blok is het moeilijkst?
10
Analyse & Conclusies (2) Gemiddelde percentage goede antwoorden per groep per blok.
11
Analyse & Conclusies (3) Gemiddelde reactietijd per groep per blok.
12
Analyse & Conclusies (4) Percentage goede antwoorden per blok.
13
Analyse & Conclusies (5) Belangrijk voor taalbegrip: kennis van de wereld woordvolgorde (The ‘First Noun’ Principle) in veel minder mate naamval & benadrukte woord in de zin Tweetalige kinderen flexibeler met taal Ne-Ru & Ru kinderen van 8-9 passen vergelijkbare strategie toe
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.