Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Sanders Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Claudia Pees sinds 2012 Informatiespecialist Walaeus Bibliotheek - LUMC onderwijs informatievaardigheden, literatuuronderzoek
2
Citatie-analyse 2014 Ihkv onderwijs "algemene inleiding citatie-analyse" samengesteld (LUMC-collega's, OOR-collega's, graduates, studente) Aanleiding
3
Inhoud presentatie Kennismaking huidige citatie-analyse LUMC (algemene inleiding) Huidige nieuwe methoden citatie-analyse Nieuwe methode impact-analyse: altmetrics Invalshoek LUMC
4
Wat is citatie-analyse "Meten van de waarde van een publicatie op basis van citatie" Verschillende metingen tellingen op niveau van: artikel auteur tijdschrift
5
Waarom citatie-analyse ? Meetlat voor het "presteren" van een wetenschapper: cijfermateriaal citaties -> objectief CV/portfolio wetenschapper: citatiescores - aanvragen gelden - hoogleraarschap
6
9 januari 2013 bekendste citatiescores in de citatie-analyse Impact Factor Hirsch Index Mediane Impact Factor per vakgebied
7
9 januari 2013 Bekendste citatiescore – Impact Factor impactscore tijdschrift berekend over kalenderjaren Institute for Scientific Information (ISI) Science Citation index (60's) Wegwijzer Walaeus Citaties
8
Waarom de Impact Factor ? Impact Factor: meetlat voor het "presteren" van een tijdschrift basis = cijfermateriaal -> objectief Beleid publiceer in een tijdschrift met een hoge Impact Factor, dan maak je kans op een….. hoge citatiescore
9
Zichtbaar op WWW.LUMC.NL
10
De Hirsch Index -Sinds 2005 -H-index is meting op het niveau van een auteur
11
Mediane Impact Factor van een vakgebied Meting over een categorie tijdschriften Per vakgebied verschillende cultuur van citeren
12
Citatie-analyse instrumenten.. Databank Web of Science voor (traditionele) metingen (zoals de Impact Factor) Niet-traditionele instrumenten: Google Scholar Citations, PubAdvanced Nieuwe impact meting: altmetrics
13
Databanken Web of Science Science Citation Index (ISI) ca. 48.000.000 referenties, 8600+ tijdschriften Functionaliteit citatie-analyse: Citations only zoeken (Cited Reference Search) Rapportage software tijdschriften – Journal Citation Reports (JCR)
14
Rapportage LUMC Converis (LUMC 2010) beheer van het onderzoeksproces (UL: LUCRIS) 29000+ publicaties in het systeem (1997- ) Auteurs voeren publicaties via Web of Science/PubMed in Ook 'vrije invoer' titels Validatie door afdelingshoofd Rapportage door CWTS
15
Google Scholar (Citations) PubAdvanced Traditionele metingen – niet-traditionele instrumenten
16
Google Scholar (Citations) Sinds juli 2011 Dienst binnen Google Scholar Google Scholar: brede dekking Generiek: Google zoekt websites af "inclusion guidelines“: titel, auteur, literatuurlijst welke websites ?
17
Google Scholar Citations auteurs Iedereen kan zich “auteur” maken door een Google Scholar Citations profiel aan te maken Zelf titels toevoegen aan je profiel: - uit Google Scholar - handmatig toevoegen
18
Google Scholar Citations - scores i10-index aantal publications met minstens 10 citaties De tweede kolom is de i10-index van de laatste 5 jaar
19
Rapportage uit Google Scholar Citations
20
Data feedValidated instrument ? User Type Web of SciencePublishersYesinstitutional Google Scholar (Citations) Generic/ Open No*individual
21
Pubadvanced www.biowebspin.com zoekt in PubMed CitImpact "algorithme" van IF, 5Y IF e.a. PubAdvanced is gratis (wél registreren)
22
(niet altijd) zelfde resultaat als PubMed Citimpact rangschikking
23
Nieuwe impactmeting met altmetrics Jason Priem (2010) Article Level Metrics (ALM) "alternative metrics" impact van "web-based (scholarly) communications" Priem, Taraborelli e.a.(2010)
24
Waarom altmetrics ? Meting met een bredere dekking: - impact binnen de scholarly (social) community - impact buiten deze community Analyse via altmetrics is snel beschikbaar traditionele meting: kalenderjaar Analyse (nog meer) op artikel niveau i.p.v. tijdschrift niveau
25
Waarom ? Cijfers !? 1 op de ? scholars zit op Twitter 1 op de 40 scholars zit op Twitter Hoeveel artikelen bookmarked op Mendeley ? 521 miljoen (Priem 2013) Research articles PLOS Biology (juni 2012) % Twitter/Facebook discussions-mentions ? 93% discussed on Twitter & 63% mentioned on Facebook (Fenner 2013)
26
Wat wordt gemeten met Altmetrics ? Views/downloads (decennium al PLOS, Arxiv) Saved/bookmarked (bibliografische gegevens) Delen/aanbevelen Discussed Citation (formal)..en nog meer..
27
Websites en data …en nog meer…
28
Altmetrics techniek Advanced programming interface (API) Websites (uitgevers) verlenen toegang zodat altmetrics kan worden verricht (<- Google Scholar ! ) Herkenning DOI, PMID, ORCID e.a.
29
Organisaties die altmetrics verrichten For-profit altmetric.com (PlumAnalytics e.a.) Not-for-profit ImpactStory.org (PLOS e.a.)
30
altmetric.com – for-profit Type bronnen
32
altmetric.com “booklet”
33
Booklet ook bij niet-gratis dienst (Web of Science)
34
ImpactStory.org – Not-for-profit onderscheid scholarly – public impact
35
ImpactStory - Mendeley
36
Scholar society impact Onderzoeken (Priem 2012, Vaughan 2005, Almind 1997): link onomstotelijk zichtbaar bij online "social reference managers" (Mendeley, Zotero) scholarly social networks (o.a.ResearchGate) conference organization sites (small/temporary community) soms over een langere periode: m.n. (scholarly) blogs
37
Zwaargewicht: download counts " Download counts are apparently taken very seriously by authors and are also used for hiring decisions" (M Fenner – "Random-notes-from-the-altmetrics12- conference")
38
Long tail distribution Dramatic drop views/downloads (> 1 month) (Yan & Gerstein 2011, Piwowar & Vision 2013) Patroon lijkt hetzelfde i.g.v. social media (m.n. Twitter - Lewis (2014)
39
Download counts Lijkt correlatie altmetrics en traditionele citatiescores Het kan zijn dat de processen vergelijkbaar zijn, altmetrics vangt ander format impact Nader onderzoek op grotere schaal is noodzakelijk Costas CWTS (2014)
40
Blogs – CWTS onderzoek ‘Biomedical & health sciences’ en ´Natural Science and engineering´ hoogste aantal binnen de dataset Blogs blijken zich sterk te identificeren met tijdschriften met de hoogste impactfactor Costas CWTS (2014)
41
Uitdagingen altmetrics Data op diensten beperkt retrospectief beschikbaar (Twitter June 2012 -) Iedere “altmetrist” gebruikt andere websites/data (M & T) Aanpak "gaming" Complementair aan de traditionele citatie-analyse Marketinginstrument
42
Activiteiten NISO ( National Information Standards Organization ) Ontwikkelen van een altmetrics standaard Aanpak "gaming" (oa anti-spam techniek) greep uit de (191) actiepunten van de projectgroep:
43
LUMC – societal impact
44
#eqnz – Bruns & Stieglitz ARC Brisbane (2013) #eqnz (2011) 14 dagen lead users (1%), next active users (9%) Aandeel lead users dag 1 < 20% dag 5 ± 50% (incl. active users 80%) Specificaties: no. followers, (un) edited, retweets, @replies (M & T discussie)
45
Altmetrics inputzijde: Marketing Artikelen waar veel over wordt getwitterd hebben 11x meer kans op een hoge citatiescore (Eysenbach 2011)
46
Claudia Pees C.F.Pees@LUMC.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.