Download de presentatie
GepubliceerdChristiaan van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014
Dr. Leni Beukema
2
Opzet Handelingsonderzoek als vorm van praktijkgericht onderzoek
Handelingsonderzoek: onderzoeken en leren gecombineerd Aandachtspunten bij handelingsonderzoek in de eigen organisatie
3
Regulatieve cyclus van praktijkgericht onderzoek
probleem definitie diagnose ontwerp interventie evaluatie
4
Praktijkgerichtheid van onderzoeksbenaderingen (Ponte)
Onderzoeks-strategieën Kenmerken Aard van kennis Praktijkgericht- heid Positivistische wetenschapsstrategie Empirisch analytisch Menselijk handelen vergelijken met materiele wereld Reductionistisch Verklaren en voorspellen Waardenvrij Overdracht en toepassing van kennis Interpretatieve wetenschapsstrategie Fenomenologisch Menselijk handelen in sociale context Holistisch Begrijpen Waarden-verhelderend Inspireren en informeren door levensechte beschrijving Interpretatieve Wetenschapsstrategie Kritisch en veranderingsgericht Menselijk handelen in context Begrijpen en veranderen Waarden- gebonden Gezamenlijke doelstellingen empowerment
5
Handelingsonderzoek als kennisdeling
Onderzoek als wederzijds onderzoeksleerproces Brede kennisbasis Kennis zoals geleerd in opleiding Praktijkkennis Intuïtieve kennis
6
Handelingsonderzoek met een doel
Gericht op verandering van een situatie in gewenste richting Op zoek naar grondpatronen in handelen
7
Fasering Themafase probleemdefinitie en diagnose Kristallisatiefase
diagnose en ontwerp Exemplarische fase interventie en evaluatie
8
Dynamiek in handelingsonderzoek
Cyclus kan meerdere keren doorlopen Individuele en collectieve verschillen
9
Aandachtspunten Onderzoeker en positie in organisatie Betrokkenheid en distantie Draagvlak op verschillende niveaus Lange termijn en korte termijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.