Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista Magdalena de Veer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen
2
Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding en de rol van de school: Hoe kun je expertiseontwikkeling ondersteunen?
4
Definitiekwesties Expert: ≠ ervaren persoon ≠ reputatie = Iemand die iets beter kan dan … = consistent op hoog niveau presteert
5
Definitiekwesties Beginner: ≠ Leek = Méér dan iemand die het nog niet kan
7
Van beginner tot expert BeginnerExpert 10.000 uur
8
Beginner Expert Inzet Zelfsturing Motivatie Gegrepen zijn ‘Aanleg’ Groei
9
Zelfsturing Voorbereid Georganiseerd Doel-gericht Obstakels uit de weg ruimen Zelf-management Feedback en Reflectie Sturing Doelen Laura Jonker, 2011
10
Beginner Expert Authoriteit Vernieuwen Verbeteren Bijhouden Domein- gebonden Super-prestaties
11
BeginnerExpert 10.000 uur Feedback Ervaring Oefenen Plateaus en Tussenstadia Leergelegenheden zoeken Deliberate practice
12
Stadia in kennisintensieve domeinen Kennisopbouw, -validatie en –integratie Vorming van encapsulaties Vorming van scripts
13
Encapsulaties Samenvattende concepten die gebruikt kunnen worden in plaats van detailredeneringen
15
Implicaties voor opleiden Randvoorwaarden: – Beperkte en vaste tijd/omvang – Risico en aansprakelijkheid – Certificering
16
Implicaties voor opleiden Curriculuminrichting Deliberate practice Modelling door experts
17
Curriculuminrichting Theoretische kennis is meestal afkomstig uit verschillende disciplines –Met hun eigen paradigma’s, ontologieën en prioriteiten Integratie bevorderen Probleem-gerichte kennisverwerving Contexten en toepassing
18
Ontwikkeling in stadia
20
Deliberate practice Practice makes permanent, not perfect Leren en oefenen op het randje van je kunnen Zelfsturing ondersteunen Feedback !!!!!
21
Expert modelling
22
In onderzoek gedrag van experts en beginners zichtbaar maken
23
Expertise verschillen Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets, P., & Van Gog, T. (2010). In the eyes of the beholder: How do experts and novices interpret complex, dynamic stimuli, Learning and Instruction, 20, 146-154. NOVICES EXPERTS Sneller en accurater Diversiteit in benaderingen Shortcuts (in perceptuele en conceptuele processen) Langzaam en inaccuraat Nauwelijks diversiteit (saliency- driven) Aandacht aan irrelevante onderdelen (in waarneming en beschrijving)
24
Filmpje Modelling door de oogbewegingen van de expert te tonen
25
Dank u
26
Enabling conditions FaultConsequences Illness scripts Micro- bioo ology Epidemi- ologie pharmaco therapeutics anatom ie biophysics pathophysiology Ziekte- leer Geïntegreer- de kennis- netwerken Diagnose Management De toolkit van de expert
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.