Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Janssens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en gebruiken Doel: de Basiseducatie wil mensen minimale vaardigheden meegeven om mee te kunnen in de samenleving. Tegenwoordig zijn er steeds meer digitale drempels die mensen kansen ontnemen. Eerste stap: drempel verlagen zowel voor cursisten als voor collega’s Uitstappen doet iedereen Digitale taken die je overal kan gebruiken Authentiek Probleem: drempel voor zowel collega’s als cursisten – niemand is écht helemaal mee
2
Het MAS in cijfers: Mediawijs en cijfergeletterd Waar vind je welke informatie? Openingsuren? Begin- en einddatum van een tentoonstelling? De architect die het museum bouwde? Geschiedenis van het museum? De prijs van een inkomticket? …………………
3
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden Integreren in het lesverloop drie fases: 1.receptieve fase: Kennismaking – educatieve doet voor 2.reproductieve fase: Educatieve doet voor – cursisten doen na (per 2-3 samenwerken) 3.productieve fase: herhaling – zelfstandig – in groep of individueel Focus hier op gebruik tablets en smartphones
4
Werken met tekst en woordenschat TALIG LUIK: 1. Fysieke tekst op taalniveau 2. Tekst voorlezen – samenlezen 3. Woorden laten kleuren 4. Dilit methode 5. Moeilijke woorden arceren DIGITAAL LUIK: 1. Google afbeeldingen 2. Google translate 3. Vertaalsite in eigen taal 4. Wikipedia 5. Google maps Eindresultaat = woordenboekje om mee te nemen op uitstap
5
Website als Informatiebron gericht zoeken en noteren TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur website: menu, navigatie, … Webpagina klaarzetten? 3. Werkblad met vragen: Waar is het? Wat zijn de openingsuren? Hoeveel kost het? DIGITAAL LUIK: 1. Browser herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Website openen 4. Navigeren + interpreteren (sterke cursisten) Eindresultaat = werkbladje met de afspraak –kostenplaatje …
6
De app v/d Lijn Werken met tablets of smartphones TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur app: menu, navigatie, … 3. Werkblad met vragen: Welke bus moet ik nemen? Om hoe laat vertrek ik? Hoelang duurt de rit? DIGITAAL LUIK: 1. App herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Selecteren opties/ navigeren (sterke cursisten) 4. Interpreteren resultaten (sterke cursisten) 5. App sluiten Eindresultaat = werkbladje met reisgegevens
7
Google Maps Veelzijdig nuttig en authentiek VOOR ONZE CURSISTEN: 1. Je locatie bepalen 2. Route bepalen (snelste, kortste) 3. Transportwijze kiezen (auto, trein, fiets, …) 4. Google Street view 5. Real time info De Lijn
8
Google Maps: info van de Lijn Spreken met … Google Translate Op stap met een app Doe het zelf!
9
QR-codes gebruiken Vooraf in de klas Apps downloaden Onderweg QR codes van de lijn In het museum Uitleg in verschillende talen Nadien Verwerking met opdrachten
10
mail: Lief.houben@cbe-antw.be Dieter.wijffels@cbe-antw.be Whatsapp: Dieter: 0484659042 Facebook: https://www.facebook.com/openschoolantwerpen/ CONTACT & FEEDBACK
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.