De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en."— Transcript van de presentatie:

1 Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en gebruiken Doel: de Basiseducatie wil mensen minimale vaardigheden meegeven om mee te kunnen in de samenleving. Tegenwoordig zijn er steeds meer digitale drempels die mensen kansen ontnemen. Eerste stap: drempel verlagen  zowel voor cursisten als voor collega’s  Uitstappen doet iedereen  Digitale taken die je overal kan gebruiken  Authentiek Probleem: drempel voor zowel collega’s als cursisten – niemand is écht helemaal mee

2 Het MAS in cijfers: Mediawijs en cijfergeletterd  Waar vind je welke informatie? Openingsuren? Begin- en einddatum van een tentoonstelling? De architect die het museum bouwde? Geschiedenis van het museum? De prijs van een inkomticket? …………………

3 Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden Integreren in het lesverloop  drie fases: 1.receptieve fase: Kennismaking – educatieve doet voor 2.reproductieve fase: Educatieve doet voor – cursisten doen na (per 2-3 samenwerken) 3.productieve fase: herhaling – zelfstandig – in groep of individueel Focus hier op gebruik tablets en smartphones

4 Werken met tekst en woordenschat TALIG LUIK: 1. Fysieke tekst op taalniveau 2. Tekst voorlezen – samenlezen 3. Woorden laten kleuren 4. Dilit methode 5. Moeilijke woorden arceren DIGITAAL LUIK: 1. Google afbeeldingen 2. Google translate 3. Vertaalsite in eigen taal 4. Wikipedia 5. Google maps Eindresultaat = woordenboekje om mee te nemen op uitstap

5 Website als Informatiebron gericht zoeken en noteren TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur website: menu, navigatie, …  Webpagina klaarzetten? 3. Werkblad met vragen: Waar is het? Wat zijn de openingsuren? Hoeveel kost het? DIGITAAL LUIK: 1. Browser herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Website openen 4. Navigeren + interpreteren (sterke cursisten) Eindresultaat = werkbladje met de afspraak –kostenplaatje …

6 De app v/d Lijn Werken met tablets of smartphones TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur app: menu, navigatie, … 3. Werkblad met vragen: Welke bus moet ik nemen? Om hoe laat vertrek ik? Hoelang duurt de rit? DIGITAAL LUIK: 1. App herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Selecteren opties/ navigeren (sterke cursisten) 4. Interpreteren resultaten (sterke cursisten) 5. App sluiten Eindresultaat = werkbladje met reisgegevens

7 Google Maps Veelzijdig nuttig en authentiek VOOR ONZE CURSISTEN: 1. Je locatie bepalen 2. Route bepalen (snelste, kortste) 3. Transportwijze kiezen (auto, trein, fiets, …) 4. Google Street view 5. Real time info De Lijn

8 Google Maps: info van de Lijn Spreken met … Google Translate Op stap met een app Doe het zelf!

9 QR-codes gebruiken  Vooraf in de klas Apps downloaden  Onderweg QR codes van de lijn  In het museum Uitleg in verschillende talen  Nadien Verwerking met opdrachten

10 mail: Lief.houben@cbe-antw.be Dieter.wijffels@cbe-antw.be Whatsapp: Dieter: 0484659042 Facebook: https://www.facebook.com/openschoolantwerpen/ CONTACT & FEEDBACK


Download ppt "Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en."

Verwante presentaties


Ads door Google