Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerrit Gijs van der Wal Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper
2
Het SPEAKING-model Setting, scene (fysieke, sociale context) Participants (deelnemers) Ends (doelen) Act sequence ((taal-)handelingen) Key (toon) Instrumentalities (taal, kanaal/medium) Norms (normen, regels) Genre (tekst-/gesprekssoort)
3
Communicatiepatronen reeksen interacties op betrekkingsniveau tussen twee of meer mensen waarvan de aard en volgorde van de gedragingen tussen de deelnemers in hoge mate voorspelbaar zijn (Oomkes, p.114)
4
Onderzoek naar patronen in mondelinge interactie conversatie-analyse –beurtwisselingen –sequentiële organisatie –globale structuur –topic management interactionele sociolinguïstiek –effecten van gender, leeftijd, etniciteit, sociale identiteit, institutionele rol –ook aandacht voor psycho-sociale factoren (zelfbeeld, beleefdheid, dominantie, solidariteit)
5
Onderzoek in uiteenlopende contexten rechtszaal spreekkamer vergadering interview schoolklas
6
Interactiepatronen in de schoolklas Klassieke studies naar milieu- en seksespecifieke selectie in het onderwijs (b.v. Van der Kley, Wester & Zijlmans, 1980, zie Oomkes, p.155-157) Moderne studies naar de relatie tussen verbale interactie en leren (b.v. Damhuis, R. (1995) Interaction and second language learning, Amsterdam: IFOTT)
7
Beurttype en milieu-specifieke selectie (Van der Kley et.al.) standaardbeurt (M) hulpbeurt doorvraagbeurt (M) correctiebeurt (M) wie-weet-het-beurt (G) demonstratiebeurt (G) herhalingsbeurt (S) controlebeurt (S) (Oomkes, p.155-157)
8
Verbale interactie en leren (Damhuis) interactie en tweede-taalverwerving participatie controle beurtwisseling topic of onderwerp
9
Onderzoeksopzet NT2 kleuters van 4 of 5 jaar 15 kleuterklassen met 4% tot 82% NT2- leerlingen Activiteit: kringgesprek, kleine groep, NT2- les Observatieperiode: begin, midden, eind schooljaar
10
Effecten van type activiteit Participatie: kleine groep meest gunstig, kringgesprek minst gunstig Controle:kleine groep meest gunstig, NT2- les minst gunstig
11
Effecten van observatiemoment en % NT2-leerlingen Geen duidelijke effecten van observatiemoment Hoe hoger het % NT2-leerlingen, hoe minder participatie en controle
12
Belang van onderzoek naar interactiepatronen in het onderwijs? theorievorming (generalisatie) praktisch belang (verbetering opbrengsten en deelname van specifieke groepen)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.