De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs

2 Evolutie instroom asiel Cijfers en herkomstlanden Inge

3 Wie is Anderstalige nieuwkomer? Leeftijd: Basisonderwijs: minimaal 5 jaar of ouder Secundair onderwijs: tussen 12 en 18 jaar En verblijvend in asielcentrum; of… 1) Nederlands niet als thuistaal of moedertaal 2) Onvoldoende beheersen van onderwijstaal om lessen te volgen 3) Maximaal 9 maanden ingeschreven in school met Nederlands als onderwijstaal 4) Maximaal 1 jaar ononderbroken in België Ruimer dan enkel kinderen van vluchtelingen

4 Enkele cijfers Basisonderwijs: AN worden niet apart geregistreerd AN waarvoor aanvullende lestijden aangevraagd Minimaal aantal AN om lestijden te krijgen (4, 6, 12) Extra lestijden bij stijging met 4 AN Secundair onderwijs: AN naar scholen met OKAN-onderwijs Afzonderlijke klassen

5 OKAN lln in secundair onderwijs 1/02/20101/02/20111/02/201223/03/20131/02/20141/02/20151/02/2016 aantal OKAN lln 645672882889721754886

6 OKAN lln in secundair onderwijs 28/4/2016 aantal lln vrije plaatsen totale capaciteit school 1601575 school 21037110 school 375580 school 477-770 school 586490 school 6 284-4 90 school 7190 school 810416120 school 9973100 school 101094113 totaal995431038 Herkomst OKAN lln 1/3/16 Afghaanse264 Europese261 Syrische177 Irakese166 Somalische121

7 Aantal AN in basisonderwijs Effectieve aantal AN, en aantal scholen januari en februari is hoger aangezien extra middelen na stijging met 4 AN lln én voorwaarden voor middelen.

8 Aantal AN in basisonderwijs Jaar Aantal AN 13-1414-15jan-16feb-16 Maximaal 443544356 5 tot 926282930 10 tot 141291517 15 of meer13161213 Aantal scholen9410799116 Aantal AN701760726*824*

9 Top 5 nationaliteiten in basisonderwijs Enerzijds landen in oorlogssituatie Anderzijds ‘reguliere instroom’ (EU-nationaliteiten) NationaliteitAantal AN Afghaanse152 Syrische127 Iraakse57 Spaanse164 Bulgaarse68

10 Gezamenlijk project: infogids http://onderwijsantwerpen.be/sites/default/files/InfogidsMinderjarigen_NL_lowres.pdf

11 LOP werking rond OKAN (secundair) Basisprincipes 2 netwerken: OKAN-directies en OKAN-coördinatoren Monitoring en afspraken capaciteit Beleidssignalen Openheid en samenwerking Delen van expertise Uitwisselen van ervaringen, praktijken, vragen Impact van de asielcrisis op de werking Nota aan minister Nieuwe instroom Vraag naar extra expertise Denkdag rond nieuwe doelgroep

12 LOP werking rond AN (basis) Basisprincipes: 2 doelen: Solidariteit tussen scholen (langere termijn) Expertisebehoud- en deling (korte termijn) Deelgroep rond onthaaltraject voor startende scholen en AN-leerkrachten Deelgroep rond expertisedeling Impact van de asielcrisis: Nota aan de minister “Geboorte” werkgroep AN Prioritaire thema’s

13 Over welke muurtjes kijken we al? De muren van de eigen klas: Expertisedeling tussen (OK)AN-leerkrachten Creëren van een netwerk voor (OK)AN-leerkrachten (zelfzorg) De muren van de eigen school: (OK)AN integreren in lokale samenleving (vrije tijd) Link naar expertise buiten het onderwijs Netwerk OKAN-coördinatoren Samen materiaal ontwikkelen De muren van het eigen net: Netwerk OKAN-directies: gezamenlijke beslissingen en expertisedeling Samenwerking op niveau van pedagogisch begeleidingsdiensten BaO (bvb. kijkwijzer) Maximumfactuur voor OKAN-scholen

14 Welke muurtjes zijn (soms) nog te hoog? De muren van de eigen klas: Integratie van de (OK)AN-werking in een school De muren van de eigen school: Warm welkom van ex OKAN-leerling bij doorstroom Expertisedoorstroom naar reguliere klassen Naar de omgeving rond de school: Waar kunnen (OK)AN met specifieke noden naartoe? De muren van het eigen net: Solidariteit tussen alle scholen (basisonderwijs) Eigen referentiekaders, doelenkaders, groeipaden, … De muur tussen basisonderwijs en secundair onderwijs

15 Meer informatie krijgt u nu over: Werking rond OKAN in LOP Antwerpen Secundair Onderwijs Werking rond AN in LOP Antwerpen Basisonderwijs


Download ppt "Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google