De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap

Verwante presentaties


Presentatie over: "Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap"— Transcript van de presentatie:

1 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap
studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016

2 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs
alles is niet wat het lijkt zie alles, negeer veel, corrigeer weinig begrijp om begrepen te worden

3 Oòk 2016 2016 wat zien we?

4 succeservaring HAVO - VWO Maar... leerfrustratie PrO - VMBO

5 Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs
toename compliciteit door: effecten digitale revolutie conflict-vermijdende opvoedingsstijl individualisering samenleving

6 Brutaal in de klas Najib Amhali
Reëel? Welke ouder kom jij tegen?

7 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein 2 hersengebieden ontwikkelen zich cruciaal: de emotionele hersengebieden: controle van emoties uiten van emoties gevoeligheid voor beloningen de rationele hersengebieden: planning organisatie controle over je gedrag Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

8 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein beide hersengebieden zijn goed uit balans de rationele hersengebieden tijdelijk niet sterk genoeg (executieve functies staan in de stijgers) emotionele hersengebieden de puber is hypergevoelig voor beloning (risicovol experimenteren) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

9 hersengebieden zijn uit balans
Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans

10 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans niet voor niets! ze moeten zichzelf ontdekken ze moeten leren wie ze zijn ze moeten zich losmaken van de ouders functie van het pubergedrag: wie ben ik? waar sta ik voor? hoe ga ik om met complexe sociale situaties? Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

11 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat zie we? de puber staat niet open voor advies maar hoort de tips echt wel en slaat deze zelfs op! de gevoeligheid voor beloningen horende bij de leeftijdsgroep is te sterk de emoties winnen het van de ratio (bij jongens nog sterker dan bij meisjes)eisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

12 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat werkt niet? preken van straffen een gedragsverandering verwachten (wel om een grens te stellen) wat werkt wel? liefde, begrip, humor structuur en veiligheid bieden in deze cruciale ontwikkelingsfase balans vinden tussen in vertrouwen los laten en gedoseerd blijven ondersteunen Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

13 Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans jongens zijn sterker rechts dominant daardoor: uitstellers slechte planners risicovol experimenteren (risk taking) motivatie is gericht op het hier en nu, niet op de toekomst gevoelig voor korte termijn verleidingen oorzaak: testosterontoename van 800 % en een smalle hersenbrug (thalamus) t.o.v. meisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

14 horizontaal en verticaal lesgeven
Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven

15 Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven

16 Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven
paars: leiden blauw: helpen lichtblauw: begrijpen groen: ruimte geven licht groen: niet zeker voelen geel: niet tevreden voelen rood: gedrag corrigeren roze: streng zijn orde handhaven

17 Roos an Leary (1920 – 1996)

18 Roos van Leary Wat herken je hiervan in? eten in de klas mobiel weg!
(Peter Hoefnagels is docent Nederlands)

19 Waarop drijft gedrag?

20 behoeftepyramide Abraham Maslow (1908 - 1970)
Waarop drijft gedrag? behoeftepyramide Abraham Maslow ( )

21 Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960)

22 ieder mens wil stabiliteit ervaren
Waarop drijft gedrag? zekerheid ieder mens wil stabiliteit ervaren Tony Robbins (1960)

23 ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging
Waarop drijft gedrag? onzekerheid ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging Tony Robbins (1960)

24 ieder mens wil zichzelf speciaal voelen
Waarop drijft gedrag? significantie ieder mens wil zichzelf speciaal voelen Tony Robbins (1960)

25 connectie Waarop drijft gedrag? ieder mens wil zich verbonden
voelen met iemand of iets Tony Robbins (1960)

26 ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien
Waarop drijft gedrag? groei ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien Tony Robbins (1960)

27 ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van
Waarop drijft gedrag? contributie ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van Tony Robbins (1960)

28 (door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…)
Waarop drijft gedrag? op GEZONDE behoeften en VERVORMDE behoeften (door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…) Tony Robbins (1960)

29 Waarop drijft gedrag? behoefte gezond vervormd zekerheid werk neurose
 onzekerheid  uitdaging  risk taking  significantie  jezelf zijn  vandalisme  connectie  samenwerken  clownesk  groei  nieuwsgierig  apathie  contributie  deelname  isolatie

30 Kernwaarden Jouw kernwaarden in:
je persoonlijk leiderschap (behoefte aan autonomie) je professionele houding naar de leerling en collega ‘s (behoefte aan relatie) je in je vakgericht competenties (behoefte aan competentie)

31 Kernwaarden Aanwezigheid Actief zijn (doen) Assertiviteit Autonomie
Avontuur Begrip Beleefdheid Bescheidenheid Betrouwbaarheid Bewustzijn Charisma Concentratie Controle Creativiteit Deskundigheid Dienstbaarheid Doorzettings- vermogen Duidelijkheid Eerlijkheid Eenvoud Enthousiasme Erkenning Evenwicht Expressiviteit Fantasie Flexibiliteit Geduld Gehoorzaamheid Gelijkwaardigheid Geluk Genegenheid Geweten Gezelligheid Gezondheid Groei Gulheid Handigheid Hartstocht Humor IJver Initiatiefrijk Innerlijke rust Integriteit Inzicht Kameraadschap Kennis Kwaliteit Leiderschap Leren Lesgeven Liefde Loyaliteit Luisteren Moed Mededogen Nauwkeurigheid Onafhankelijkheid Onbaatzuchtigheid Onpartijdigheid Openheid Orde Passie Perfectionisme Plezier Prestatiegericht Pro-activiteit Professionaliteit Punctualiteit Rechtvaardigheid Redelijkheid Respect Rust Saamhorigheid Samenwerking Solidariteit Speelsheid Spiritualiteit Spontaniteit Stabiliteit Standvastigheid Stilte Structuur Tevredenheid Toegankelijkheid Toewijding Tolerantie Transparantie Trouw Uitdaging Uniciteit Vakmanschap Variatie Vastberadenheid Vasthoudendheid Veiligheid Verantwoordelijk Verbinding Verrassend Vlijt Voldoening Volharding Vooruitgang Vrede Vriendschap Vrijheid Waarheid Wijsheid Winnen Zachtheid Zekerheid Zelfbeheersing Zelfredzaamheid Zelfstandigheid Zorgzaamheid Zorgvuldigheid

32 Kernwaarden een persoonlijk onderzoek
persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie) enthousiasme III dienstbaarheid kwaliteit I gelijkwaardigheid plezier II inzicht humor veiligheid kennis begrip uitdaging bewustwording

33 Kernwaarden in dit team
persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie)

34

35 voel - leid - volg - begrijp de groepsspin
Samen op het doel af! voel - leid - volg - begrijp de groepsspin

36 Dank voor jullie aandacht
Marcel Lucassen 16 maart 2016


Download ppt "Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap"

Verwante presentaties


Ads door Google