Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarel de Winter Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven
2
Programma opening en kennismaking, inventariseren ervaringen en verwachtingen overview van digitaal toetsen: wat kun je ermee en wat betekent dat voor je onderwijs? wat heb je nodig in je eigen opleiding om je eigen doelen te bereiken? aan de hand van het maturity-model dat we hebben ontwikkeld over het programma digitaal toetsen afronding: welke behoefte aan vervolg? opening en kennismaking, inventariseren ervaringen en verwachtingen overview van digitaal toetsen: wat kun je ermee en wat betekent dat voor je onderwijs? wat heb je nodig in je eigen opleiding om je eigen doelen te bereiken? aan de hand van het maturity-model dat we hebben ontwikkeld over het programma digitaal toetsen afronding: welke behoefte aan vervolg?
3
Ervaringen en verwachtingen Welke ervaring heb je met digitaal toetsen? Wat is je goed bevallen, waar is verbetering nodig? Wat verwacht je van digitaal toetsen? Welke doelen wil je ermee bereiken? Hoe past digitaal toetsen in je onderwijsbeleid? Welke ervaring heb je met digitaal toetsen? Wat is je goed bevallen, waar is verbetering nodig? Wat verwacht je van digitaal toetsen? Welke doelen wil je ermee bereiken? Hoe past digitaal toetsen in je onderwijsbeleid? 3
4
Een definitie van digitaal toetsen Digitaal toetsen gaat over de inzet van ICT in het proces van toetsen en beoordelen Digitaal toetsen gaat over de inzet van ICT in het proces van toetsen en beoordelen 4
5
Het toetsproces ontwerpen construeren afnemen nakijken analyseren rapporteren evalueren beheren
6
Waarom digitaal toetsen (1) onderwijskundig: snelle terugkoppeling is effectiever maakt snelle herkansing mogelijk betere feedbackmogelijkheden nieuwe toetsvormen mogelijk, passend bij blended learning authentieke toetsvormen studenten geven digitaal betere antwoorden dan handgeschreven onderwijskwaliteit: meer mogelijkheden om toetskwaliteit te verbeteren én transparant te verantwoorden veel minder fouten bij toetscorrectie vermindering kans op fraude onderwijskundig: snelle terugkoppeling is effectiever maakt snelle herkansing mogelijk betere feedbackmogelijkheden nieuwe toetsvormen mogelijk, passend bij blended learning authentieke toetsvormen studenten geven digitaal betere antwoorden dan handgeschreven onderwijskwaliteit: meer mogelijkheden om toetskwaliteit te verbeteren én transparant te verantwoorden veel minder fouten bij toetscorrectie vermindering kans op fraude
7
Waarom digitaal toetsen (2) studenttevredenheid: snelle terugkoppeling toetsresultaten digitaal toetsen is eigentijds docenttevredenheid: nakijklast neemt af ‘gedoe’ rondom inzage wordt veel kleiner het ontcijferen van handschriften verdwijnt beheer van toetsvragen: liggen niet ‘in de la’ van een docent verdwijnen niet als de docent vertrekt beheer van toetsdossiers geen stapels meer in de kasten studenttevredenheid: snelle terugkoppeling toetsresultaten digitaal toetsen is eigentijds docenttevredenheid: nakijklast neemt af ‘gedoe’ rondom inzage wordt veel kleiner het ontcijferen van handschriften verdwijnt beheer van toetsvragen: liggen niet ‘in de la’ van een docent verdwijnen niet als de docent vertrekt beheer van toetsdossiers geen stapels meer in de kasten
8
Digitaal toetsen is meer dan meerkeuze (1) Meerkeuzevragen Snel en automatisch nakijken Vragen ontwikkelen is complex en tijdrovend Toepassing vooral voor kennistoetsen Inzet multimedia kan meerwaarde bieden Essayvragen Nakijken wordt gemakkelijker door betere leesbaarheid Gelijkmatiger nakijken door de inzet van rubrics Logistieke voordelen bijv. bij horizontaal nakijken Gemakkelijker om betere feedback te geven On screen nakijken vraagt gewenning Meerkeuzevragen Snel en automatisch nakijken Vragen ontwikkelen is complex en tijdrovend Toepassing vooral voor kennistoetsen Inzet multimedia kan meerwaarde bieden Essayvragen Nakijken wordt gemakkelijker door betere leesbaarheid Gelijkmatiger nakijken door de inzet van rubrics Logistieke voordelen bijv. bij horizontaal nakijken Gemakkelijker om betere feedback te geven On screen nakijken vraagt gewenning
9
Digitaal toetsen is meer dan meerkeuze (2) Toetsen van WRS-vragen: Gebruik van formules (wiskunde, rekenen, statistiek) Vragen parametriseren Toetsen met productivity tools: Studenten werken vragen uit met SPSS, Autocad, Excel, etc. Via digitale inleverbox (in voorbereiding) Toetsen van WRS-vragen: Gebruik van formules (wiskunde, rekenen, statistiek) Vragen parametriseren Toetsen met productivity tools: Studenten werken vragen uit met SPSS, Autocad, Excel, etc. Via digitale inleverbox (in voorbereiding)
10
Kosten-batenanalyse Kosten implementatie professionalisering inrichting organisatie pilots en evaluatie etc. voorzieningen software ondersteuning zalen etc. Kosten implementatie professionalisering inrichting organisatie pilots en evaluatie etc. voorzieningen software ondersteuning zalen etc. Baten toetskwaliteit feedbackmogelijkheden besparing nakijktijd studenttevredenheid logistiek en archivering 10
11
Welke middelen zijn beschikbaar? Algemene toetssoftware: Remindo en QMP (voorlopig) Software voor WRS: MapleTA en Sowiso Software voor essay-vragen: Turnitin Drie zalen voor summatieve toetsafname: REC: 150 plekken IWO: 2x300 plekken Ondersteuning: Programmateam: strategisch/tactisch Functioneel beheer en contactpersoon DT: operationeel Algemene toetssoftware: Remindo en QMP (voorlopig) Software voor WRS: MapleTA en Sowiso Software voor essay-vragen: Turnitin Drie zalen voor summatieve toetsafname: REC: 150 plekken IWO: 2x300 plekken Ondersteuning: Programmateam: strategisch/tactisch Functioneel beheer en contactpersoon DT: operationeel 11
12
Wat is er nodig in de opleiding? 12
13
Het programma digitaal toetsen Werkt in opdracht van het onderwijs van UvA en HvA Hoe stimuleren we het onderwijs in juist gebruik van de beschikbare faciliteiten? Hoe begeleiden we het onderwijs in de transitie naar digitaal toetsen? Projecten: professionalisering regelgeving en archivering implementatie processen, organisatie en infrastructuur Werkt in opdracht van het onderwijs van UvA en HvA Hoe stimuleren we het onderwijs in juist gebruik van de beschikbare faciliteiten? Hoe begeleiden we het onderwijs in de transitie naar digitaal toetsen? Projecten: professionalisering regelgeving en archivering implementatie processen, organisatie en infrastructuur 13
14
Afronding Welke behoefte aan ondersteuning? Vervolgstappen? Meer weten? Roger Deimann r.deimann@hva.nlr.deimann@hva.nl Michiel van Geloven m.p.vangeloven@uva.nlm.p.vangeloven@uva.nl Welke behoefte aan ondersteuning? Vervolgstappen? Meer weten? Roger Deimann r.deimann@hva.nlr.deimann@hva.nl Michiel van Geloven m.p.vangeloven@uva.nlm.p.vangeloven@uva.nl 14
15
Stellingen 15 1.“het is niet de vraag of we digitaal gaan toetsen, maar wanneer” 2.“er zijn teveel technische risico’s bij digitaal toetsen” 3.“studenten hebben helemaal geen behoefte aan digitaal toetsen” 4.“digitaal toetsen is een essentieel onderdeel van modern onderwijs” 5.“als we digitaal toetsen slim inzetten, zal het een flinke bijdrage leveren aan onze onderwijskwaliteit” 1.“het is niet de vraag of we digitaal gaan toetsen, maar wanneer” 2.“er zijn teveel technische risico’s bij digitaal toetsen” 3.“studenten hebben helemaal geen behoefte aan digitaal toetsen” 4.“digitaal toetsen is een essentieel onderdeel van modern onderwijs” 5.“als we digitaal toetsen slim inzetten, zal het een flinke bijdrage leveren aan onze onderwijskwaliteit”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.