Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Omgaan met de generatie van nu Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
2
Programma 14.15 u De generatie van nu 15.30 u Pauze 16.00 u Vragen formuleren 16.20 u Forum discussie 17.00 u Afsluiting Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
3
Marc Franzen Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu Je kunt de windrichting niet veranderen, wel hoe je de zeilen zet
4
Agenda De ontwikkeling van het brein Motiveren (Beroeps) Houding Uiterlijk Omgaan met social media / mobile telefonie Aanspreken en afspreken Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
5
De ontwikkeling van het brein Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu http://youtu.be/AqgiDZH04oghttp://youtu.be/AqgiDZH04og (bekijk online via Youtube)
6
Laatste fase 16 tot 25 jaar Late adolescenten Jongvolwassenen Emotie vs controle Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO
7
Van landweg tot snelweg Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO
8
Ego stadia Volgens E. Crone, Het Puberende Brein. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker, (2008) Impulsief: 6–9 jaar Zelfbeschermend: 10–13 jaar Conformistisch: 13–17 jaar – aan groep en omgeving Zelfbewust: 18–22 jaar Verantwoordelijk: vanaf 23 jaar Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
10
The origens of teenagers Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu http://youtu.be/ytgDuV0qOBIhttp://youtu.be/ytgDuV0qOBI (bekijk online via youtube)
11
Kenmerkend Snelle successen What is in it for me ? Sociale omgeving is belangrijk Empathie is nog moeilijk De ‘ik’ wordt duidelijker Het nemen van verantwoordelijkheid Extra gevoelig voor beloning Terugval in pubergedrag Betere beheersing van impulsen zelfreflectie Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO
12
Kwadrant Onbewust Onvolwassen Onbewust Volwassen Bewust Onvolwassen Bewust Volwassen Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO
13
Verwachtingen Studenten verwachten: Docenten bieden: Duidelijke structuur Overzichtelijke opdrachten Grenzen Heldere doelen Relevante informatie Verschil tussen volwassenen en student Consequenties Uitstel is afstel Overleg structuur Eigen inbreng Relatieve beperkingen Doelen op lange termijn Extra informatie Gelijkwaardigheid Pedagogische maatregelen Uitstel is inhalen Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO
14
Motiveren Leerproces van de jongere Authentiek, Relatie, Competent Visueel, Auditief, Kinestetisch – K: het beseffen door te voelen Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
15
Motiveren Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
16
Motiveren Op zoek naar de onderlaag Vragen – Open – Kort Niet – Suggestief – Gesloten Antwoorden ja en nee mogelijk – Keuzevragen Kiezen altijd, maar niet de eigen keuze …. Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
17
Beroepshouding Kernkwaliteiten – Assertiviteit – Betrokkenheid – Empathie – Integriteit – Representativiteit – Professioneel gedrag Geef een aantal verwachtingen per item Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
18
Uiterlijk Van wie eigenlijk? Voorbeeld Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu 10 tot 25 jaar Thuis school peers Overige opv oeders
19
Thuis vs de rest Vrije wereld, alles mag en kan Vrije ontwikkeling, eigen keuzes Opvoeden in bescherming / pamperen Opkomen voor het kind Verwachtingen van de maatschappij Burgerschap Arbeidsethos Verantwoordelijkheid Consequenties Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu ThuisRest
20
Moeders ( en andere opvoeders) Twee tegenstrijdigheden in deze tijd – We willen jong blijven en.. oud worden ….. – Gevolg; Mijn moeder is mijn vriendin Ik kan zo lachen met m’n vader over school Mijn vader zal wel bellen als ik te laat ben Mijn moeder gaat met me uit Als ik verdrietig ben gaan we shoppen Grenzen zijn weg Mijn docent matst me wel als ik het niet goed doe Een onvoldoende geven voor BPV is sneu, ze heeft zo haar best gedaan. Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
21
Social Media Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu Dokter, ik ben verslaafd aan Twitter en Facebook …. Sorry, ik kan u niet volgen ……
22
Sociale media Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
23
Social Media Hoe social media is onze student – Hyves – YouTube – Twitter – LinkedIn – Facebook – Nu.nl – MSN / SMS (text message) Vooral eigen omgeving Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
24
Social Media Lekker belangrijk ! Mobiel ! – Kijken hoe laat het is – Spelletje als ik me verveel – Mijn sociale omgeving – Moet bereikbaar zijn – Moet kunnen bereiken ( ik liep alleen maar weg om m’n moeder te kunnen bellen ) Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
25
De wereld van de jongere Kennen maar niet meedoen Op zoek naar duidelijke grenzen Voorbeeld doet volgen Emotie is extreem aanwezig Gevoel is niet uit te leggen Eigen wereld is veilig Kleding zorgt voor groepsherkenning Willen weten waarom (kinestetisch) Dat begrijp je toch wel? (nee dus!) Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
26
BPV Handvatten Terug naar Mc Leland Socrates vraagtechniek – Ja, en, dus, want, oh, goh, zo …… Geven van verantwoordelijkheid – Eigen gekozen verantwoordelijkheid Duidelijkheid SWPBS – School wide positive behavior support Pubers schakelen snel – Neem de verandering waar en anticipeer Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
27
http://youtu.be/1MyBxkcZFTYhttp://youtu.be/1MyBxkcZFTY (bekijk online via Youtube)
28
programma Pauze Om 16.00 uur – Vragen formuleren voor het forum – Letter in de map – PBV coördinatoren begeleiden Om 16.20 uur – Vragen inleveren bij BPV-C Start forum discussie Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.