Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Peters Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011
2
Inhoud presentatie Proces De spelers Uitgangspunten & specificaties Drie pijlers, één huis! Mijlpalen Werk in uitvoering Tot slot Webapplicatie pijler 1 en 2A: Kees Verheijke, MediQuest Vragen?
3
Proces November 2010:VGN gaat eigen koers/neemt de regie 27 Januari 2011: de ALV stemt in met het plan van aanpak vernieuwde werkwijze KKGZ (inclusief uitgangspunten) 23 Juni 2011: de ALV stemt in met de uitgangspunten en bijbehorende specificaties, met pijler 1 en met de ontwikkeling van pijler 2 en 3 in de geschetste lijn 30 september 2011: de ALV stemt in met pijler 2A, de ontwikkeling van de ultimate question en de richting van pijler 3
4
Proces: hoe was het?
5
Proces: hoe is het nu? VGN/zorgaanbieders (beroepsorganisaties) Cliëntenorganisaties ZN/zorgverzekeraars (IGZ)
6
De spelers Gehandicaptenzorgorganisaties Projectteam Taskforce Stuurgroep
7
Uitgangspunten & specificaties Uitgangspunten 1. Visiedocument (domeinen kwaliteit van bestaan/Schalock) 2. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 3. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten 2. Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten 3. Doelgroepspecifiek 4. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen 5. Vergelijkbaarheid
8
Drie pijlers, één huis! Pijler 1:Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2:Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B) Pijler 3:Relatie cliënt-professional ALV 23 juni: instemming met de ontwikkelde pijler 1 en met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 zoals geschetst. ALV 30 september: instemming met de ontwikkelde pijler 2A en met de verdere ontwikkeling van pijler 2B en 3 zoals geschetst.
9
Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm, op organisatieniveau Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) Zorgvoorwaardelijke domeinen Visiedocument Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011 Verbeteren en verantwoorden Meting: januari-februari 2012
10
Pijler 1: thema’s Belangen Zorgafspraken en ondersteuningsplan Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie
11
Pijler 2 2A: Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid, zorgafspraken en ondersteuningsplan) 2B: Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 tot 5 uniforme vragen tbv vergelijkbaarheid Doel: Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid, instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie
12
Pijler 2A: kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau Zorgvoorwaardelijke domeinen Visiedocument Vragenlijst op cliëntniveau Voor alle cliënten gelijk Onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011 Verbeteren en (op geaggregeerd niveau) verantwoorden Meting: januari-december 2012, gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus
13
Pijler 2A: thema’s Vast: Zorgafspraken en ondersteuningsplan Vast: Cliëntveiligheid Thematisch: Lichamelijk welbevinden (2012)
14
Pijler 2B: cliëntervaringsgegevens Domeinen kwaliteit van bestaan Visiedocument/Schalock Waaier van instrumenten (verbetering) met daaraan gekoppeld één tot maximaal vijf ultieme vragen (verantwoording) Mogelijk (deels) onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording met ingang van verslagjaar 2013 Meting: vanaf eerste helft 2012, gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus
15
Pijler 2B: concept criteria instrumenten waaier Zoveel mogelijk raadpleging cliënt zelf Aansluiting bij zorg- en ondersteuningsplancyclus Genereren verbeterinformatie zowel op individueel niveau als op geaggregeerd niveau Domeinen kwaliteit van bestaan Tenminste 1 jaar in gebruik Toepasbaar bij meerdere zorginstellingen Voldoende (wetenschappelijke) onderbouwing en periodieke evaluatie
16
Pijler 3: gegevens relatie cliënt-professional Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional Ontwikkeling waaier van instrumenten relatie cliënt- professional Primair: verbetering Géén onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) Gereed: medio 2012 Meting: vanaf tweede helft 2012
17
Mijlpalen Projectplan Samenwerkingsafspraken Vragenlijst pijler 1 Vragenlijst pijler 2A Aanpassing JMV Gedifferentieerde aanpak Kwaliteitsinstituut
18
Werk in uitvoering Data-infrastructuur Criteria pijler 2B Waaier pijler 2B 1-5 ‘Ultieme’ vragen pijler 2B Pijler 3 Actualisatie handreiking zorg- en ondersteuningsplan Convenant Publicatie zorginhoudelijke gegevens 2010 op www.kiesBeter.nl www.kiesBeter.nl
19
Tot slot Nieuwsbrief Special Powerpoint-presentatie op ledennet VGN en meegestuurd met notulen Kwaliteitsdag 9 januari 2012
20
Demonstratie webapplicatie pijler 1 en 2A Kees Verheijke, MediQuest
21
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.