Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoeland de Veer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Toerisme & Recreatie: Twee belangrijke keuzes
2
Programma van de avond 1.Opening 2.Trends & ontwikkelingen 3.Keuze voor toeristisch thema Boxtel 4.Ruimte voor toeristische ontwikkelingen 5.Conclusies en vervolg
3
1. Opening en inleiding door de voorzitter Katelijne van Thiel
4
Terugblik 10 mei 2015 Veel informatie en enthousiasme Te weinig tijd voor keuzes Raad Conclusie: meer aandacht voor stellingen!
5
2. Trends & Ontwikkelingen Trends en ontwikkelingen T&R door Marloes van de Wetering, medewerker toerisme en recreatie
6
Belang Toerisme Binnen de Nederlandse economie speelt toerisme een steeds grotere rol. Zo is de toeristische sector de afgelopen tien jaar sneller gegroeid dan de Nederlandse economie als geheel. In 2014 droeg het toerisme 3,7 procent bij aan het bruto binnenlands product. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen in ons land is in 2014 met ruim 8 procent gestegen. Nederlanders reizen zelf ook graag, zowel in eigen land als in het buitenland.
7
Trends Nederland Demografisch: Veranderende samenstelling huishoudens, urbanisatie, vergrijzing Technologisch: Mobiel internet, samen delen Sociaal cultureel: Behoefte aan enrichment (immateriële zaken, aandacht voor authenticiteit, spiritualiteit en gezondheid)
8
In de vrije tijd: Echt genieten/ beleven, korte trips, delen met familie/ vrienden, groene & historische omgevingen zijn in trek, uit eten & winkelen, grote festivals De markt: Nieuwe concepten (combinaties), AirBnB, Pop- up musea/ hotels
9
Nationaal Holland: the open minded country Gastvrij, kleurrijk, vindingrijk & ondernemend
10
“Nederland is een fietsland. Men roemt ons om vrijheid, easygoing en gastvrijheid. Nederland heeft een veelheid aan natuurgebieden. Japanners roemen ons om architectuur en design.” Verbeterpunten: kwaliteit van culinair aanbod en prijs/kwaliteit in de horeca.
11
Ambitie Brabant: De meest gastvrije en innovatieve provincie worden Thema’s VISITBrabant (Van Gogh/ Jheronimus Bosch/ Design) succesvol De steden als merk (EHV 365, ‘s-H) Natuurgebieden (HGW, Maashorst, Brabantse Wal)
12
Boxtel: Veel horeca in centrum Boxtel Parels van Boxtel
14
3. Toeristisch thema voor Boxtel Naast onze groene omlijsting (veel natuurgebieden rondom Boxtel, diversiteit aan landschappen) en daarmee de keuze voor ‘de oranje balk’ is Boxtel…….
15
Pitch van vier mogelijke thema’s voor Boxtel door Boxtelse experts: Authentiek & Innovatief Religie in ‘t Groen Er zit muziek in Boxtel! Uitstapstation van HGW
16
Thema 1: Authentiek & Innovatief Frank van Doorn (Heemkundekring Boxtel)
17
Thema 2: Religie in ‘t Groen Hans van Liempt (Heilig Bloedstichting)
21
Ambities Bloedstichting Boxtel * Uitwisseling uitbreiden naar andere groeperingen *Bloedspel: naar uitvoering om de 5 jaar *Lespakket uitbreiden + aansluiten bij project H. Huisjes + maatschappelijke stage voor V.O. *Restauratiebehoefte processie: St Lucas + stage processiekledinggroep afd. kleding/mode V.O. *Bloedmirakelse Avond: jaarlijks groot cultureel evenement (muziek, theater, film) *Ridderdorp: middeleeuws weekend in Boxtel * Mirakelse fietstocht Hoogstraten-Boxtel (VVV) *VNB: Boxtel in landelijke bedevaartroutes *VIE Internationale erkenning UNESCO lijst met Hoogstraten en Boxmeer
22
Thema 3: Er zit muziek in Boxtel! Jos Vervoort & Henk van Weert (muziekliefhebbers)
23
Thema 4: Uitstapstation van HGW Jeroen Naaijkens (Bestuurslid Het Groene Woud)
24
Tijd om te discussiëren!
25
4. Ruimte voor Toerisme maken? Discussie aan de hand van 2 stellingen
26
Stelling 1: We moeten ruimte scheppen voor horeca aan de Boxtelse rand van de Kampina.
27
Intro stelling 2: Je regelt als gemeente nooit het juiste of veel te laat. Aanvragen zijn vaak complex van aard en komen nooit op de plekken waar je ze graag zou willen (denk aan Classic Parks, Oertijdmuseum De Groene Poort). Daarnaast, de markt is innovatief, snel en flexibel en komt zelf met oplossingen. Van pop- up hotel en musea, tot Airbnb.
28
Stelling 2: Het juridisch aanwijzen van een zone voor toeristisch recreatieve ontwikkelingen heeft geen nut. De verzoeken komen altijd uit een andere hoek. Met een meewerkende instelling als gemeente bereik je veel meer!
29
5. Conclusies en vervolg Door voorzitter Katelijne van Thiel -Uitwerking op basis van input vanavond -Vaststelling raad eind 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.