Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia de Wilde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
De economische waarde van verkeersmodellen technieken uit weersmodellen Gerard Cats Acknowledging material from DMI, ECMWF, KNMI, UKMO, mainly from internet Platos colloquia www.krachtvanutrecht-initiatief.nl
2
Outline Economische waarde van het model 1.Parallel verkeers- en weersmodellen 2.Onzekerheden in weersverwachtingen 3.Kansverwachtingen omzetten in ja/nee beslissingen 4.
3
Weer en verkeer???? Uit Platos colloquium 2012
4
Lorenz, bifurcation
5
Onzekerheden Weer
6
Onzekerheden Verkeer Uit Platos colloquium 2011
7
Ja/nee? Weer Maeslant storm surge barrier (Maeslantkering)
8
Ja/nee? Verkeer Amelisweerd Atlanta
9
Ja/nee? Verkeer Thanks: Ben Wichers Schreur, KNMI
10
Tabellen Event:did not occuroccurred was not forecastαβ was forecastγδ False alarm/Hit rates Damages if eventdoes not occuroccurs no measure0L precautionary measureCC
11
Ja of nee? Cost vs lossPrecaution? C ≥ LNo, never C≤ 0Yes, always 0 < C/L < 1Potential for model value
12
Ja/nee?
13
relative operating characteristic Hit rate False alarm rate
14
ROC H F ROC score = area below
15
ROC Weer
16
Economic value a priori knowledge (climate, persistence, …) P > 1 mm/d P > 20 mm/d T (an) 850 < -1 K Source: T.N. Palmer, QJ 128
17
Economic value
18
Zoals altijd in economische modellen: homo economicus Niet politicus
19
Scenario’s: MKBA MKBA (K=C, B=L) Wilco van Roekel, batchelorscriptie TUD, februari 2014 Decisio 4 maart 2014 “Selecteren”, “uitgesteld scenario” Scenario Kosten (M€) Baten (M€) C/LKosten (M€)Baten (M€)C/L Nulgroei 1.0682184,9 Laag (RC) 1.0683043,5 8864002,2 Excl. ind.eff 8862563,5 Hoog (EC) 1.0731.2330,9 100214730,7 Excl. ind.eff 100210580,95 Indirecte effecten: vooral door toename autogebruik en daardoor hogere opbrengst van accijnzen Niet politicus
20
Scenario’s
21
Dank voor uw aandacht www.krachtvanutrecht-initiatief.nl info@krachtvanutrecht-initiatief.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.