De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

23 november 2015.  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "23 november 2015.  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk."— Transcript van de presentatie:

1 23 november 2015

2  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk

3  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Ophalen voorkennis Activerende Didactiek  Ervaringen uitwisselen mbt dit thema  Ervaring opdoen met uitwerken opdracht Samenwerkend Leren

4  individueel: schrijf 4 termen die betrekking hebben op samenwerkend leren op een blaadje  geef het blaadje aan je buur  leg de termen op het blaadje dat je gekregen hebt, uit aan je buur

5  Sleutelbegrippen: ◦ Individuele aanspreekbaarheid ◦ Positieve wederzijdse afhankelijkheid ◦ Sociale vaardigheden ◦ Directe interactie ◦ Evaluatie en bijstelling groepsproces

6  groepen van 3 of 4  placemat: wat heb jij de laatst weken gedaan om leerlingen te activeren (5 min.)  Top 5: wat werkt goed? (10 min.)  Top 5 in Padlet zetten ◦ www.padlet.com/hans_scheltinga/activeren www.padlet.com/hans_scheltinga/activeren  toelichten per groep

7  DDU:  Denken: ◦ Bedenk een onderwerp uit jouw vak/stage dat je zou kunnen gebruiken voor één van de 5 samenwerkingsstructuren van hst 3. Bereid de instructie voor die je zou moeten geven  Delen: ◦ Bespreek het onderwerp en de instructie in tweetallen. ◦ Geef elkaar feedback, gebruik het boek.  Uitwisselen:

8 Homogeen vs. heterogeen  Niveau van de leerlingen  Jongens en meisjes  Groepen in de klas  Grootte van de groep

9 1. Blijf aan tafel zitten 2. Iedereen doet mee 3. Overleg op fluisterstil niveau 4. Raadpleeg elkaar voordat je de docent om hulp vraagt 5. Iedereen weet op het eind van de les alles wat een ander groepslid ook weet

10  Werk en taken verdelen (voorzitten)  Materialen verzamelen en opruimen  Opschrijven / noteren  De docent om hulp / extra uitleg vragen  Opzoeken van informatie  Berekeningen uitvoeren  Overige praktische handelingen uitvoeren  Doorslag geven bij interne (groeps)problemen en meningsverschillen (kan ook door de voorzitter)  Controlerende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces  Verdiepende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces  Informerende vragen stellen aan andere groepjes  De moed erin houden door (met mate!) humor in te brengen

11 1. VAD2 uitgewerkt meenemen 2. lezen Ebbens & Ettekoven Samenwerkend Leren hoofdstuk 4


Download ppt "23 november 2015.  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk."

Verwante presentaties


Ads door Google