Download de presentatie
GepubliceerdJohan de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Transities in het gemeentelijke domein Gerdien de Wal / Henk Doeleman 26 april 2012
3
Ontstaan van de A3 methodiek
4
Succesvol The European Way to Excellence (2002)
These organisations are selected by Insead. These organisations are excellerating in business capabilities (culture, mission, organisation, systems and control), and are qualified as world class.
5
Wat zijn de gewenste cultuurkenmerken
Wat zijn de gewenste cultuurkenmerken? Steven ten Have (2002) / Henk Doeleman (2012) Richting Consistentie Samenhang ? Feedback Commitment
6
Controlling in public management (Flynn, 2007; Anthony en Govindarajan, 2003)
Planning Communicatie van plan en monitoring voortgang Beschikken over evaluatie en monitoringinformatie
7
Effectief leiderschap (Bass, 1985)
Actieve stijlen: Transformationeel leiderschap Transactioneel leiderschap Passieve stijl: Passief leiderschap
8
De onderzoeksopzet Doeleman, Ten Have en Ahaus, TQM and Business Excellence, 2012
9
De A3 methodiek: 3 pijlers
A3 programmaplan / transitieplan / jaarplan Op één A3-papierformaat A3 managementgesprek Functioneringsgesprek van de organisatie A3 digitaal Een digitaal hulpmiddel voor actuele management- informatie
10
Een voorbeeld Waarom? Hoe? Wat?
11
Consistentie en samenhang
Niveau 0 - A3 jaarplan Bestuursakkoord Gemeente Aerdenhout Niveau 1 - A3 jaarplan Gemeentesecretaris Niveau 2 - A3 jaarplan Directeuren Niveau 3 - A3 jaarplan Afdelingshoofden
12
Op koers in de zee van prestatie-indicatoren (Handleiding Government Governance, Ministerie van Financiën, 2000) Sturen Verantwoorden Beheerste indicatoren
13
Kenmerkend voor het A3 jaarplan als proces
Het A3 jaarplan komt tot stand met het (volledige) team Iedereen levert bijdrage aan ‘realiseerbaarheid’ en ‘haalbaarheid’ Bewustwording: hoe minder resultaten en acties, des te groter de haalbaarheid samenhang en consistentie kaders zijn een gegeven (zowel bij bottom up/top down aanpak) Het wordt ‘ons’ plan
14
Kenmerken van het A3 managementgesprek
Basis: vertrouwen Uitgangspunt: een dialoog op basis van gelijkwaardigheid Kenmerk: waarderend en genererend Investering in de managementrelatie Leren van het verleden én vooral leren van de gedeelde beelden van de toekomst Leiderschap in (programma)controlling
16
A3 digitaal Prestaties Voortgang Documentenopslag Jaarplanning
Managementagenda
17
Adoptie: Brede navolging in vele andere organisaties: in de sector o.a. Provincie Utrecht, Provincie Noord-Brabant, Provincie Zuid-Holland, Provincie Limburg, ongeveer 40 gemeenten, zorg, sw-bedrijven, onderwijs etc. ‘Best Practice’ Rijks Brede Benchmark Groep Initiator heeft tweede prijs voor ‘Business Improvement Manager’ verkiezing van het jaar INK heeft twee van haar erkenningen gebaseerd op de toepassing van de A3 methodiek ‘Best’ gewaardeerde presentatie op het Nationaal Kwaliteitscongres 2011 Ed Nijpels: CdK, Burgemeesters en gemeente-secretarissen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.