Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLieven Peters Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang
2
De komende 3 uur…
3
Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen, te waarderen en creëren op een gebruiksvriendelijke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale media websites.
5
Sociale media = contact van mens tot mens
6
Een sociale netwerksite is een website die gebruikers een profiel laat aanmaken, dat ze vervolgens kunnen koppelen aan de profielen van anderen binnen hun sociaal netwerk.
7
Waarom sociale media inzetten voor Recruitment?
8
http://www.youtube.com/watch?v=Ot4K-KCLAqs
10
Fish where the fish are” 9 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Hyves 3 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Facebook 2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel Internetters zijn in 2 jaar tijd 60% meer tijd gaan doorbrengen op sites als Facebook en LinkedIn.
11
Sociale media voor recruitment Actieve werving (sollicitanten vinden) – Vacatures “plaatsen” – Adverteren – Sourcen – Referral Employer Branding (door sollicitanten / kandidaten gevonden worden) Ter voorbereiding gesprek (en screening)
12
http://www.youtube.com/watch?v=7wi-kndiAtc
14
Actieve werving
16
Vacatures plaatsen Zet vacatures in je updateTe zien door jouw connecties Gratis
17
Zet vacatures in relevante groepen Te zien door leden van de (doel)groep Gratis
18
Banners plaatsenVacatures plaatsen Betaald
19
BannersVacatures
20
Sourcen Kandidaten met ervaring bij bepaalde bedrijven Kandidaten met bepaalde opleiding Kandidaten die bepaalde functie hebben (gehad)
21
Alternatief
22
Leg contact…
23
Let op de privacy wet!
24
Sociale media zijn PERSOONLIJK Nooit Altijd
26
Hyves Opleiding Bron: STIR januari 2010
27
Bereik per provincie Bron: STIR maart 2009
28
Gebruik je WieWatWaar
29
Vacatures plaatsen op marktplaats Gratis
30
Zoeken in Hyves Betaalde Hyves en Hyves in je netwerk Gratis Hyves
31
Zoek je doelgroep Hyves rondom een opleidingConcurrenten
32
Vind relevante opleidingen in jouw regio
33
Vind de bijbehorende Hyves..
34
Wees creatief met zoeken….
35
Hyves is geen verkoopkanaal!
36
Benader de ledenWord lid en plaats je vacature
37
Adverteren in je doelgroep
38
Kies je doelgroep
39
5334 6162982 78 5 + + + Target op kwaliteit EN kwantiteit
40
Maak je advertentie
41
Stel je budget vast
43
Total Facebook Users in Netherlands:3 138 100 Cijfers
44
Gebruik je updates Gratis
45
Plaats vacatures Gratis
46
Gebruik applicaties Gratis
47
Adverteren Betaald
48
Sourcen
49
GroepenFanpages
51
Hoe werkt het? Maak een profiel aan
52
Je tweets worden alleen gelezen door mensen die jou volgen…. Zorg dus dat je volgers krijgt!
53
Ga mensen volgen..
55
Plaatsen van vacatures
56
Maak gebruik van de inspanningen van andere accounts
57
Kennisoverdracht Informatie over kinderdagverblijf
58
Referral Recruitment
59
Referral recruitment meer kwalitatief goeie sollicitanten meer betrokken sollicitanten meer betrokken eigen medewerkers lagere wervingskosten
60
Referral Recruitment Case
61
Hulpmiddelen Sites Spot a Job Friendhunter Tools Recruitr Talenttracker
62
Maak het makkelijk voor je eigen medewerkers om nieuws/vacatures te delen met hun netwerk
63
Maak van je medewerkers ambassadeurs
64
Gadgets voor Referral Recruitment via Hyves
65
Voorwaarden voor referral recruitment Het moet passen binnen de bedrijfscultuur De beloning moet goed zijn Duidelijk communicatie Doel en noodzaak moet duidelijk zijn Meld en deel successen Ingebed in totale wervingsbeleid Regeling moet transparant zijn Administratie moet op orde zijn
66
Screening en voorbereiding
67
71% van de managers wint online informatie in over potentiële nieuwe medewerkers Voor 19% van de managers zijn de zoekresultaten (of het gebrek daaraan) weleens aanleiding geweest om een kandidaat af te wijzen
68
Maar geldt ook andersom…. 60% van de kandidaten googled de recruiter/manager
69
Wees (dus) bewust Weet wat er (over je) te vinden is op internet
70
Partou Trumpy
71
Employer Branding
72
Je merk wordt bepaald door alles wat er intern en extern wordt gezegd over: – je organisatie – je producten of diensten Employer Branding is actief de beeldvorming rondom de organisatie proberen vorm, inhoud en betekenis te geven
73
http://www.youtube.com/watch?v=fCHjvm8K6Pc
74
Hoger- versus lageropgeleiden Hoger opgeleiden letten op Employer Brand. Lager en middelbaar opgeleiden kijken eerst naar de baan.
76
Maak gebruik van de resources die er al zijn
77
Wees vindbaar!!!
78
LinkedIn-groepen Ultieme recruitment- en employer branding-mogelijkheden
79
‘Relevante’-groepen
80
Key issues
81
Maak een bedrijfsprofiel aan zodat mensen direct meer informatie over de organisatie zien
83
Maak een groep/fanpage aan rondom onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn FanpagesGroups
84
Fanpage of Groep?Doelstelling en doelgroep?
86
Betaalde Hyves
87
Hyves rondom een thema/onderwerp
88
Wees creatief
89
Voorbeelden
92
Sodexo Results produced — it has consistently produced significant results, including a 211% increase in career site traffic, a 56% increase in candidates per requisition, and a $300,000 reduction in advertising costs.
93
10 voordelen Social Media Recruitment 1.Interactie met doelgroep 2.Employer Branding 3.Bereiken latente doelgroep 4.Gebruik maken van netwerk 5.Hogere loyaliteit sollicitanten 6.Screening 7.Lagere kosten 8.Relatiemanagement 9.Alternatieve CV-database 10.Voorsprong op concurrentie
94
Sociale media strategie Een aanzet….
95
Stap 1 “Definitiefase” Bepaal doelstellingen Bepaal doelgroep
96
Stap 2 “Doelgroepanalyse”
98
Stap 3 “Plan tot uitvoering” Kies relevante (sociale) media Bestaande social media-activiteiten bekijken Bepalen welke tools en resources er nodig zijn Social media beleid opstellen Doelstellingen en meetpunten bepalen
99
Stap 4 “Uitvoering” Organisatie trainen Resources vrijmaken Profielen maken / optimaliseren Sociale media ‘aan elkaar knopen’ / eigen website Doelgroep benaderen Content creëren Contact (onder)houden Dialoog aangaan
100
Stap 5 “Evaluatie” Monitoren en meten social media-activiteiten Leren! Verbeteringen doorvoeren
101
Wat ga je nu morgen eerst doen? Doelstellingen bepalen Kennis Doelgroep(en) verzamelen Capaciteit vrijmaken Organisatie social media minded maken Boodschap en media kiezen Aanpassen / updaten huidige aanwezigheid Daarna: Content/Dialoog/Interactie
102
Bedenk…. Sociale media zijn onderdeel van de totale wervingsmiddelenmix. Blijf ook vooral de dingen doen die je nu doet. Sociale Media hebben tijd nodig. Verwacht niet meteen resultaat Het zijn SOCIALE media. Dat betekent investeren en daar (wellicht) later iets voor terug krijgen Probeer niet alle ontwikkelingen bij te houden! Beter 1 goed, dan 10 half
103
http://www.youtube.com/watch?v=GA8z7f7a2Pk&playnext_from=TL&videos =Qcs_0141xI4
104
Vragen? Contact?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.