De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang

2 De komende 3 uur…

3 Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen, te waarderen en creëren op een gebruiksvriendelijke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale media websites.

4

5 Sociale media = contact van mens tot mens

6 Een sociale netwerksite is een website die gebruikers een profiel laat aanmaken, dat ze vervolgens kunnen koppelen aan de profielen van anderen binnen hun sociaal netwerk.

7 Waarom sociale media inzetten voor Recruitment?

8 http://www.youtube.com/watch?v=Ot4K-KCLAqs

9

10 Fish where the fish are” 9 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Hyves 3 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Facebook 2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel Internetters zijn in 2 jaar tijd 60% meer tijd gaan doorbrengen op sites als Facebook en LinkedIn.

11 Sociale media voor recruitment Actieve werving (sollicitanten vinden) – Vacatures “plaatsen” – Adverteren – Sourcen – Referral Employer Branding (door sollicitanten / kandidaten gevonden worden) Ter voorbereiding gesprek (en screening)

12 http://www.youtube.com/watch?v=7wi-kndiAtc

13

14 Actieve werving

15

16 Vacatures plaatsen Zet vacatures in je updateTe zien door jouw connecties Gratis

17 Zet vacatures in relevante groepen Te zien door leden van de (doel)groep Gratis

18 Banners plaatsenVacatures plaatsen Betaald

19 BannersVacatures

20 Sourcen Kandidaten met ervaring bij bepaalde bedrijven Kandidaten met bepaalde opleiding Kandidaten die bepaalde functie hebben (gehad)

21 Alternatief

22 Leg contact…

23 Let op de privacy wet!

24 Sociale media zijn PERSOONLIJK Nooit Altijd

25

26 Hyves Opleiding Bron: STIR januari 2010

27 Bereik per provincie Bron: STIR maart 2009

28 Gebruik je WieWatWaar

29 Vacatures plaatsen op marktplaats Gratis

30 Zoeken in Hyves Betaalde Hyves en Hyves in je netwerk Gratis Hyves

31 Zoek je doelgroep Hyves rondom een opleidingConcurrenten

32 Vind relevante opleidingen in jouw regio

33 Vind de bijbehorende Hyves..

34 Wees creatief met zoeken….

35 Hyves is geen verkoopkanaal!

36 Benader de ledenWord lid en plaats je vacature

37 Adverteren in je doelgroep

38 Kies je doelgroep

39 5334 6162982 78 5 + + + Target op kwaliteit EN kwantiteit

40 Maak je advertentie

41 Stel je budget vast

42

43 Total Facebook Users in Netherlands:3 138 100 Cijfers

44 Gebruik je updates Gratis

45 Plaats vacatures Gratis

46 Gebruik applicaties Gratis

47 Adverteren Betaald

48 Sourcen

49 GroepenFanpages

50

51 Hoe werkt het? Maak een profiel aan

52 Je tweets worden alleen gelezen door mensen die jou volgen…. Zorg dus dat je volgers krijgt!

53 Ga mensen volgen..

54

55 Plaatsen van vacatures

56 Maak gebruik van de inspanningen van andere accounts

57 Kennisoverdracht Informatie over kinderdagverblijf

58 Referral Recruitment

59 Referral recruitment meer kwalitatief goeie sollicitanten meer betrokken sollicitanten meer betrokken eigen medewerkers lagere wervingskosten

60 Referral Recruitment Case

61 Hulpmiddelen Sites Spot a Job Friendhunter Tools Recruitr Talenttracker

62 Maak het makkelijk voor je eigen medewerkers om nieuws/vacatures te delen met hun netwerk

63 Maak van je medewerkers ambassadeurs

64 Gadgets voor Referral Recruitment via Hyves

65 Voorwaarden voor referral recruitment Het moet passen binnen de bedrijfscultuur De beloning moet goed zijn Duidelijk communicatie Doel en noodzaak moet duidelijk zijn Meld en deel successen Ingebed in totale wervingsbeleid Regeling moet transparant zijn Administratie moet op orde zijn

66 Screening en voorbereiding

67 71% van de managers wint online informatie in over potentiële nieuwe medewerkers Voor 19% van de managers zijn de zoekresultaten (of het gebrek daaraan) weleens aanleiding geweest om een kandidaat af te wijzen

68 Maar geldt ook andersom…. 60% van de kandidaten googled de recruiter/manager

69 Wees (dus) bewust Weet wat er (over je) te vinden is op internet

70 Partou Trumpy

71 Employer Branding

72 Je merk wordt bepaald door alles wat er intern en extern wordt gezegd over: – je organisatie – je producten of diensten Employer Branding is actief de beeldvorming rondom de organisatie proberen vorm, inhoud en betekenis te geven

73 http://www.youtube.com/watch?v=fCHjvm8K6Pc

74 Hoger- versus lageropgeleiden Hoger opgeleiden letten op Employer Brand. Lager en middelbaar opgeleiden kijken eerst naar de baan.

75

76 Maak gebruik van de resources die er al zijn

77 Wees vindbaar!!!

78 LinkedIn-groepen Ultieme recruitment- en employer branding-mogelijkheden

79 ‘Relevante’-groepen

80 Key issues

81 Maak een bedrijfsprofiel aan zodat mensen direct meer informatie over de organisatie zien

82

83 Maak een groep/fanpage aan rondom onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn FanpagesGroups

84 Fanpage of Groep?Doelstelling en doelgroep?

85

86 Betaalde Hyves

87 Hyves rondom een thema/onderwerp

88 Wees creatief

89 Voorbeelden

90

91

92 Sodexo Results produced — it has consistently produced significant results, including a 211% increase in career site traffic, a 56% increase in candidates per requisition, and a $300,000 reduction in advertising costs.

93 10 voordelen Social Media Recruitment 1.Interactie met doelgroep 2.Employer Branding 3.Bereiken latente doelgroep 4.Gebruik maken van netwerk 5.Hogere loyaliteit sollicitanten 6.Screening 7.Lagere kosten 8.Relatiemanagement 9.Alternatieve CV-database 10.Voorsprong op concurrentie

94 Sociale media strategie Een aanzet….

95 Stap 1 “Definitiefase” Bepaal doelstellingen Bepaal doelgroep

96 Stap 2 “Doelgroepanalyse”

97

98 Stap 3 “Plan tot uitvoering” Kies relevante (sociale) media Bestaande social media-activiteiten bekijken Bepalen welke tools en resources er nodig zijn Social media beleid opstellen Doelstellingen en meetpunten bepalen

99 Stap 4 “Uitvoering” Organisatie trainen Resources vrijmaken Profielen maken / optimaliseren Sociale media ‘aan elkaar knopen’ / eigen website Doelgroep benaderen Content creëren Contact (onder)houden Dialoog aangaan

100 Stap 5 “Evaluatie” Monitoren en meten social media-activiteiten Leren! Verbeteringen doorvoeren

101 Wat ga je nu morgen eerst doen? Doelstellingen bepalen Kennis Doelgroep(en) verzamelen Capaciteit vrijmaken Organisatie social media minded maken Boodschap en media kiezen Aanpassen / updaten huidige aanwezigheid Daarna: Content/Dialoog/Interactie

102 Bedenk…. Sociale media zijn onderdeel van de totale wervingsmiddelenmix. Blijf ook vooral de dingen doen die je nu doet. Sociale Media hebben tijd nodig. Verwacht niet meteen resultaat Het zijn SOCIALE media. Dat betekent investeren en daar (wellicht) later iets voor terug krijgen Probeer niet alle ontwikkelingen bij te houden! Beter 1 goed, dan 10 half

103 http://www.youtube.com/watch?v=GA8z7f7a2Pk&playnext_from=TL&videos =Qcs_0141xI4

104 Vragen? Contact?

105


Download ppt "Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang."

Verwante presentaties


Ads door Google