Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Baert Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid
2
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product
3
3 niveaus internationaal product Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
4
Kenmerken van diensten = product in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011
5
Dienstencontinuum Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
6
De product/communicatiemix Rechte extensie: 1 product, 1 boodschap/communicatie Promotieaanpassing: 1 product, aangepaste boodschap/communicatie Productaanpassing: aangepaste producten, 1 boodschap/communicatie Tweeledige aanpassing: aangepaste producten, aangepaste boodschap/communicatie Productuitvinding: hand aangedreven wasmachine © Economie Leer Kracht 2011
7
De product/communicatiemix Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
8
Positionering = Hoe kijkt mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Perceptual mapping/ positioneringsmatrix Land van herkomsteffect: -Buy British -Oost Europa: westerse producten hoger in aanzien dan eigen - made in China © Economie Leer Kracht 2011
9
Merkwaarde Merktrouw Merkbekendheid Vermeende kwaliteit Merkassociaties Andere merkbaten (handelsmerken etc) © Economie Leer Kracht 2011
10
Merken © Noordhoff, inleiding Marketing
11
Merkbeslissingen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
12
Merkenbeleid Unilever
13
Cobranding en ingrediëntbranding Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
14
Merken van 6 multinationals in 67 landen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
15
wereldmerken Colgate Lipton Maggi Nescafe Palmolive
16
Prijsbeleid NB: 10.8 en 10.9 niet
17
Internationale prijsstelling (1) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
18
Internationale prijsstelling (deel 2) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
19
Prijsescalatie (een voorbeeld) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
20
factoren op Europese markten ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
21
Interne verrekenprijzen Concern Tegen kosten: alleen de kosten Op afstand: “marktprijs” Tegen kosten plus : kosten plus deel van de winst
22
Belastingeffect verrekenprijs ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
23
Betalingsvoorwaarden Vooruitbetaling: Letter of credit: documentair incasso: via documenten (bijv vrachtbrief) betaling krijgen Blanco betaling: Consignatie: pas betaald bij verkoop
24
Afhandelingsproces LC ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
25
Financiële risico Debiteuren Landen Valuta
26
Een compleet overzicht Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
27
Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.