De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding."— Transcript van de presentatie:

1 Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding met interne en externe doelgroepen - gemotiveerde informatie, betrokkenheid en duurzame relaties ROI modellen voor community toepassingen Jeroen Loeffen, juni 2007

2 Informatie stromen worden omgekeerd De maatschappij en daarbij ook ieder individu, beschikt over steeds meer communicatiemogelijkheden en -expertise. Ondanks de overvloed aan informatie en entertainment, gaan mensen ongeacht het medium meer informatie zelf genereren, etaleren en met elkaar delen. Sociale relaties zijn een voorwaarde voor waarheidsvinding en waardebepaling. Binnen deze ‘lichte’ verbanden staan gemeenschappelijke ervaring en beleving centraal. Deze zijn niet meer bereikbaar zoals de ‘traditionele’ doelgroepen. De diversiteit tussen mensen wordt zichtbaar groter. Er zijn steeds meer verschillen in cultuur, mediawijsheid, relaties en budget. Bereiken we elkaar nog? Hoe worden we er beter van?

3 focus merk/bedrijf professionals instrumentele en financiële relaties (be)leefwereld consumens klanten vrijwillige ‘professionals’? affectie en sociale relaties lichte verbanden communities? dynamisch thema’s interesses producten de dingen van het leven

4 Werken met en leren van de eerste lichting informatie generatie Stichting Rebeltoday opgericht in 2002 gespecialiseerde tooling: - laagdrempelig, geen cursus, geen infrastructuur - handzaam format - snel in gebruik - makkelijk over organisatie grenzen te gebruiken unieke expertise community ontwikkeling: meer interactie, participatie en binding binnen de betrouwbaarheid van het relatienetwerk

5 Grondslag voor een community is de ‘common interest’ ROI modellen voor community toepassingen: - informeren, communiceren en educatie - relatiemarketing, interactie, netwerken, sponsoring - datacollectie, inzicht in doelgroepen/klantgroepen, onderzoek - leadgeneratie, advertising, transacties 2007 28 netwerken van gemeenschappen van samenwerkende mensen meer dan 600 communities

6 Succes? ((h)er) ken de community interactie, duur en groepsgrootte criteria alle betrokkenen dienen gemakkelijk, drempelloos, zinvol, gelijkwaardig, veilig en betrouwbaar kunnen deelnemen geen push maar pull gebruik gereedschap met bewezen structuur en format moderatie vooraf waarborgt het operationele en kwalitatieve rendement ‘losse’ of ‘lichte’ integratie met bedrijfsprocessen overige 7x…

7 Business cases 4 voorbeelden relatienetwerk ‘vrijwilligers’ in zorgsector voor verzekeringsbedrijf sociale verbinding is opmaat voor affectie en relatiemarketing, marktonderzoek en merkbeleving publiek klantenforum vermogensbeheerder vakmanschap tonen en transparant communiceren voor onderzoek, inzicht in klantgroepen en interactie relatienetwerk professionals detacheringbedrijf interactie en online sociale verbinding van collega’s informeren, educatie, motiveren en verbinden kengroup netwerk hogeschool leergemeenschappen toegankelijk voor aspirant studenten en partners leadgeneratie en relatiemarketing

8 focus merk/bedrijf professionals instrumentele en financiële relaties klanten vrijwillige ‘professionals’? affectie en sociale relaties lichte verbanden communities? dynamisch thema’s interesses producten de dingen van het leven Zelf doen Binnen een ‘geleende’ sociale relatie elders is uw bedrijf of merk niet altijd een logische partner. Leer de waarde van community-denken vanuit uw organisatie zelf in te vullen. Durf binnen uw eigen organisatie (het samenwerkingsverband met uw collega professionals) werkprocessen los te laten en creëer een context waarbinnen alle betrokkenen in het leer-, kennis- of koopproces gelijkwaardig kunnen deelnemen aan de dialoog, de informatiegeneratie en duiding en aan de groepscreativiteit. Wordt weer een winkel van klanten

9 Je gaat het pas gaat zien als je het door hebt - waarborg de kwaliteit en duurzaamheid en ga daarna voor kwantiteit - werk van buiten naar binnen of juist andersom - begin klein en snel online, geen projectteam met veel secundaire rollen - koop tijd - kies relatie of thema - angst is een slechte raadgever - leer de bijdragen van de vrijwillige en betrokken professional te gebruiken - begrijp de relatie der dingen - gebruik gespecialiseerde tooling en kennis: het lukt niet vanuit het huidige internet of intranet, ook niet door toevoeging van forum-, chat- of weblog- software

10 Villa Koopzicht unieke expertise : toepassen van de waarde van community-denken beheersen van alle criteria invullen van organisatiebegeleiding behalen van communicatie doelstellingen gespecialiseerde en bewezen tooling


Download ppt "Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding."

Verwante presentaties


Ads door Google