De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016."— Transcript van de presentatie:

1 ‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016

2

3

4 IEDEREEN HEEFT VOOROORDELEN voor·oor·deel (het; o; meervoud: vooroordelen) = op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer 1.Over welke bevolkingsgroep of (niet-)religieuze groep had je voorheen een vooroordeel? 2.Waar was dit op gebaseerd? 3.Waardoor is dat vooroordeel veranderd? 4.Wat is er voor dat vooroordeel in de plaats gekomen? https://www.youtube.com/watch?v=qvkXVHXQ8-k

5 HET GOEDE NIEUWS IS… WAT IS AANGELEERD, KUN JE AFLEREN BEWUSTWORDING MOTIVATIE MOGELIJKHEID

6 HOE VERANDER JE EEN BEELD OF VOOROORDEEL? Hoe ging dat bij mij? Hoe gaat dat volgens Marco Otten? Ervaring Kennis Praktijk (Vakdidactisch model) eigen mening Forum Face to face Facts

7 HOE KOM JE TOT BEELDVORMING BIJ LEVENSBESCHOUWING? Focus – pak de aandacht Facts – Kennis, context overbrengen Face-to-face - ontmoeten Forum – debat op grond van facts en ervaring face-to-face 1.Wie ben jij, waar sta jij als mens? 2.Wat weten we al over de ander? 3.Wie is die ander? 4.Wat leveren de kennis van en over de ander mij op? Wat vind ik daar eigenlijk zelf van?

8 FOCUS = AANDACHTSRICHTER Trekt je uit de dagelijke realiteit, richt je op de les, het hier en nu. Geeft nieuw inzicht op de werkelijkheid Legt verband tussen voorkennis en lesdoelen Zet koers uit voor de les Hoe? 1.Lesdoel bepalen: met welke gedachte(omwenteling) of inzicht wil ik dat ze straks het lokaal verlaten? 2.Hoe wordt dit inzicht relevant voor lln? 3.Vorm bij zoeken 4.Link leggen met henzelf 5.Link leggen met lesdoel

9

10 Cha

11 AANDACHTSRICHTERS Beste Beatrijs, Ik wil dolgraag helpen in een vluchtelingencentrum, maar mijn moeder denkt dat vluchtelingen mij gaan aanranden. Via Facebook: Mijn vrienden pesten een klasgenootje omdat ze te dik zou zijn. Ik doe hier niet aan mee. Nu kijken zij en haar ouders ook mij erop aan. Hoe ga ik hiermee om?

12 HET GROTE GEHEIM

13 1.Visualisatie => voorwerp of media 2.Prikkelende, activerende vraag, anekdote => docent 3.Zelf aan de slag (spel, poëzie, casus, toneel) => leerling (Flokstra, 2006, Hoogeveen & Winkels, 2009) SOORTEN AANDACHTSRICHTERS

14 EEN GOEDE AANDACHTSRICHTER Grappig, verrassend en/of spannend Hoog doorvertel-gehalte Roept emoties op (niet te schokkend), Relevant (‘dit gaat over mij’) Geeft aanleiding emoties en meningen te uiten Werkt pas als docent duidelijk link legt naar het lesdoel

15 EEN GOED BEGIN… Leerling: Gemotiveerder Meer betrokken Enthousiaster Rustiger Lesstof en lesdoel beklijft beter Docent: Helder doel Rode draad (Ebbens, 2009, Woolfolk, 2008)

16 IN DE PRAKTIJK Zie een lessenserie als een geheel. Niet elke fase komt in elke les aan de orde, maar in de combinatie aan lessen wel. In elk geval in elke les: Pakkende, actuele aandachtsrichter per thema (Focus) Colleges of kennisoefeningen (Facts) Discussie, debat, gesprek (Forum) In aparte lessen of buiten de lessen om (Face-to-face): Gastcolleges van religieuzen of religiejournalisten Excursies (zenmeditatie, moskee, synagoge, stadstour) Heeeeel veel schrijf- en doe-opdrachten (interview, recensie, sfeerreportage, zenmeditatie) In de les: interviews bestuderen, docu’s bekijken

17 RESULTATEN 2 GYM EN 4 HAVO Lln met (overwegend) positief beeld islam 73 => 96 % Lln met (overwegend) negatief beeld 27 = 4% Vooral geleerd: meer nuance, meer respect, meer kennis, menselijker beeld

18 CONCLUSIE 1.4 x F werkt voor beeldvorming, kunnen niet zonder elkaar, versterken elkaar (de 4 zuilen van de docent GL) 2.Zelf doen en ontdekken (face tot face en forum) leukst en leerzaamst volgens lln, ofwel: hands OFF. 3.Feiten toespitsen op dat wat relevant is voor forum en face-to- face (Feiten staan dus ten dienste van) 4.Feiten journalistiek aanpakken (zie bijlage). 5.Aandachtsrichter voedt enthousiasme voor lesstof en helpt lesstof te onthouden. 6.Vorm en afwisseling is cruciaal. Contact met zoveel mogelijk verschillende andersdenkenden.

19 HIER HEB IK GEEN TIJD VOOR…. Kost 5 minuten per les extra wint tijd en energie Leukere, meer gestructureerde, bevredigende lessen Geeft verdieping; dwingt tot denken over relevantie Tips: Probeer iig lessenserie met aandachtsrichter af te trappen Wees alert op aandachtsrichters. Ze zijn overal. Noteer spelletjes, nieuwtjes, etc. maak een database aan.

20 AAN DE SLAG 1.Pak je (eerstvolgende) les erbij of een les waar je mee worstelt 2.Met welk nieuw inzicht wil je dat je lln de deur uitgaan? 1.Bedenk een goede Focus 2.Bedenk een goede Face-to-face-opdracht

21 Pauline Weseman School voor Journalistiek Hogeschool Utrecht pauline.weseman@hu.nl www.paulineweseman.nl www.journalismlab.nl +31 6 50 80 52 26


Download ppt "‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google