Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Adam Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
3
Waarom games in het onderwijs? Aansluiting bij belevingswereld ‘digital natives’?
4
Waarom games in het onderwijs?
5
Niet- intrinsiek gebruik games
6
Waarom games in het onderwijs? Tijdsbesparing voor docenten!?
7
Nabespreken!
8
Hierom dus niet: Aansluiting bij digital natives Fun, fun, fun Tijdsbesparing voor docenten Waar ligt de meerwaarde?
9
Meerwaarde games: Mogelijkheid om zaken aan te leren die moeilijk (of zelfs niet) via andere leermiddelen aangeleerd kunnen worden Bijvoorbeeld: –Hoge kosten –Veiligheidsrisico’s
10
Sleutelrol: interactiviteit
11
meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie
12
Belangrijke elementen voor de flow factor: uitdagend doel onderliggende regels hindernissen en beloningen vorm van competitie enige mate van onzekerheid speler controle context: –aantrekkelijke graphics –verhaallijn
13
De meeste serious games missen de flow factor! Games ontwerpen is een vak Focus op content ipv spelgedrag
14
meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie
15
Gebruik wat er is!
16
Kijk en vergelijk!
17
Lesscenario’s Hoog gebruik verhaallijn Lage commitment aan curriculum doelen Lijn gebruikt, onafhankelijk van de relevantie ervan voor het curriculum Lijn en doelen komen bij elkaar Hoge commitment aan curriculumdoelen Game en doelen komen niet bij elkaar: gebruik game is perifeer Elementen van de game (niet de lijn) en curriculum komen bij elkaar Laag gebruik verhaallijn Sandford 2006 (Futurelab)
18
Oblivion
19
Leereffecten Oblivion Engels! Probleemoplossen Samenwerken Wijze van gebruik: geheel, delen, kapstok
20
Andere mogelijkheden: Handel, economie Ontwerpen Kaartlezen, route bepalen Cultuur Observeren Burgerschap
21
Burgerschapsvaardigheden Onderzoek Kritisch burgerschap Waarom kritisch burgerschap? Po, vo, mbo Retorische analyse Jeroen Bourgonjon Wijze van gebruik: kapstok Voorbeelden games
22
De Sims Onderliggende normen en waarden Mogelijkheid: –omdraaien! milieu educatie – puberteit, verliefdheid etc Soort gebruik: kapstok Andere mogelijkheden: design, taalonderwijs
24
Bioshock Little sisters en big daddies Religie Geweld Omgaan met verschillen
25
Opbrengsten onderzoek Kennis over effecten Kant en klare methode voor vo Makkelijk aan te passen voor mbo Brochure voor docenten
26
Onderzoek natuurkundige misconcepties Eerste en tweede wet Newton: ingebouwde rem? Effect game versus ‘traditioneel’ Heeft een commerciële game inderdaad meer flow? –Educatieve space game –Unreal Tournament Soort gebruik: geheel
28
Rollercoaster tycoon Relatief vaak gebruikt Soort game: strategie Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –elementen: zwaartekracht, snelheid –geheel: management, economie –elementen en geheel: flow factor gebruiken –kapstok: vb muziek
29
Andere ‘tycoons’ Airport Zoo Mall Transport
30
On line games
31
World of Warcraft Soort game: on line role playing (mmorpg) Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –Geheel/elementen: bijvoorbeeld: (hr)management, samenwerken, economie,, journalistiek, onderzoek, simulaties van bijvoorbeeld epidemieën, oriëntatie, probleemoplossen –Kapstok: discussies over bijv. burgerschap, maatschappijleer; gebruik van jargon als analogie
32
Game On! Game.ondd@gmail.com www.game-ondd.nl http://game-ondd.blogspot.com/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.