Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoachim Jasper Bakker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Welkom Webschrijven voor kennisnet.nl
2
Programma Basis webschrijven Redactiewijzer kennisnet.nl Zinsbouw en woordgebruik Tekstopbouw en stijl Navigatie en de Voorpagina Contentelementen op de site Poll, Forum, Nieuwsbrieven Hoe krijg ik mijn community actief?
3
Wat komt aan bod? Content –tekst, afbeeldingen Vormgeving –layout, opmaak Structuur –indeling, navigatie Functionaliteiten
4
Strategie Doelgroep Doelstelling Boodschap Mediamix Middelen Onderhoud
5
Doelgroep Wie is je doelgroep? Maak een profiel: –kenmerken –informatiebehoefte & zoekgedrag –motivatie, belang bij informatie Hoe communiceert je doelgroep?
6
Doelstelling Informatie –actualiteiten, producten & diensten Communicatie –e-mail, chat, forum, gastenboek Transfer –database, bestellen, betalen
7
Boodschap Wat communiceer je? Wie bepaalt de inhoud van de site? Wat is het beleid rond ‘gevoelige zaken’? Hoe actueel moet de boodschap zijn? Is de boodschap in ‘hapklare brokken’ op te dienen?
8
Is webschrijven anders? Nee Basisregel blijft: Stem de tekst af op doel en doelgroep Ja Medium en gebruiker stellen andere eisen
9
Vergelijking media Print Lineair Bladeren Lezen Statisch Tekst & plaatje Eén tekstsoort Beeldscherm Non-lineair Kiezen, klikken Scannen Interactief Multimedia Meerdere tekstsoorten
10
Leesgedrag Webbezoekers lezen niet Zappen Scannen Voortdurend op zoek Onderzoek leesgedrag, zie www.useit.com
11
Basisprincipes webschrijven Sluit aan bij verwachtingen Journalistieke opbouw Hapklare brokken
12
Sluit aan bij verwachtingen Vertaal de boodschap naar de doelgroep –sluit aan bij verwachtingen; bied herkenning Schrijf persoonlijk en direct –spreek de lezer aan –vermijd omhaal van woorden –formuleer actief en krachtig –wees concreet en specifiek
13
Journalistieke opbouw Nieuws of conclusie staat voorop Eerste alinea geeft kernboodschap –wie, wat, waar, wanneer –waarom, hoe Verwijs naar het volledige document
14
Hapklare brokken Bied een overzichtelijke tekststructuur; maak de tekst ‘scannable’ –kop –lead –tussenkopjes –korte alinea’s + witruimte –opsommingen
15
Stijl Spreek de lezer aan Gebruik dialoogvorm Stel vragen Geef voorbeelden Gebiedende wijs mag! –‘Meld je aan’
16
Stijl - voorbeeld Voor gebruikers van het openbaar vervoer ontwikkelde Railfast de digitale reistabel. Reist u vaak met het openbaar vervoer? Onze reistabel vertelt u de route en de reisafstand.
17
De kop Nodigt uit tot lezen, en dekt de lading Sluit aan bij de lead Specificeer het onderwerp –‘Exacte vakken’ -> ‘Leerlingen kiezen exacte vakken’ Maximaal één regel Geen leestekens en afkortingen
18
Woordgebruik Vermijd ‘lege hulzen’ –aspect, dimensie, model, gebeuren, wellicht, misschien, in principe, enigszins veel, vaak, een aantal Formuleer concreet en specifiek –noem feiten en cijfers –‘duizenden bezoekers’ ipv ‘veel belangstelling’ –‘op 29 september 2004’ ipv ‘in het najaar’
19
Woordgebruik Pas op met jargon en afkortingen –afhankelijk van de doelgroep Waak voor verwijswoorden –‘bovengenoemd’, ‘hiernavolgend’ Vervang voorzetseluitdrukkingen –‘met betrekking tot’, ‘ten aanzien van’ Gebruik eigentijdse woorden –‘maar’ ipv ‘doch’, ‘ook’ ipv ‘tevens’
20
Zinsbouw Lange zinnen werken niet … –maximaal 15 á 20 woorden ultrakorte zinnen evenmin: –‘We ontwikkelen plannen. En nieuwe diensten. Ook techniek is belangrijk.’ Formuleer actief: –‘De site wordt geopend’ -> ‘Kennisnet opent de site’
21
Zinsbouw Vermijd de naamwoordstijl: –‘Betaling van de bijdrage kan door storting op..’ ‘U kunt de bijdrage betalen door deze te sorten op..’ Tangconstructies lezen lastig: –‘U kunt ook gegevens die u al eerder op een ander scherm hebt ingevoerd, invullen’
22
Stijl Kies taal en stijl bij je genre Informerenfeiten & cijfers, neutraal, zakelijk, verifieerbaar Activerengebiedende wijs, opiniërend, uitdagend Instruerenstap voor stap, concreet Servicefaq’s, snel zoeken, bestellen, webformulieren Verkopenvlotte taal, afbeeldingen, bestellen
23
De voorpagina Homepage van doelgroepportaal Is actueel, informatief, prikkelend Overzichtelijk en rustig paginabeeld Verwijst naar content op de site zelf Biedt interactie met de bezoeker en heeft de volgende elementen ->
24
Voorpagina Attenderingen Nieuwsheadlines Agenda-items Een poll Stelling in een forum Aanmelden nieuwsbrief Mailen redactie Een voorbeeld ->
26
Navigatie en menu Is de indeling afgestemd op het zoekgedrag van de bezoeker? Zijn de onderwerpen goed per soort gegroepeerd? Bestaat er geen overlap tussen de rubrieken? Hebben de rubrieken duidelijke titels? Is het duidelijk welke verschillende soorten informatie op de site te vinden zijn? Zijn er niet te veel hoofd- en subrubrieken?
27
Navigatie via kennisnet-menu’s Een menu heeft maximaal 2 niveau’s Max. 8 á 10 items in hoofdmenu Max. 6 á 8 items in submenu Korte, helder titels (max. 34 tekens) Denk aan volgorde: –Voorpagina (bovenaan) –Actueel –Inhoudelijke thema’s –Interactieve onderdelen –Colofon
29
Checkvraag Bedenk 5 voor de handliggende bezoekersvragen. Zijn de antwoorden makkelijk op de site terug te vinden?
30
Contentelementen op de site Attendering Artikel Linklijst Attachments Evenement
31
Attendering Bevat wervende informatie of nieuws Titel is kort en krachtig, bevat hyperlink Tekst is prikkelend bij wervende info en feitelijk bij nieuws Lengte tussen 15 á 20 woorden
32
Artikel Is een zelfstandige tekst of inleiding Witregels tussen alinea’s Tussenkopjes bij lange teksten Benadruk woorden met cursief Plaats een externe of interne link of attachment onder de tekst
33
Contentelementen Linklijst –Een lijst met verwijzingen, al dan niet thematisch Attachment –Bij voorkeur PDF –Geef inhoudelijke naam Evenement –Heeft een vast format
34
Interactie: Poll Stelling sluit aan op de actualiteit Stelling is specifiek, daagt uit om te reageren –‘De bibliotheek bezoeken of lid worden is aan te bevelen’ -> –‘Ik kan niet zonder de bibliotheek’ De antwoorden zijn kort, sluiten aan op de vraag Aantal mogelijke antwoorden tussen 3 en 5
35
Interactie: Forum Reacties uitlokken door uitdagende stellingen Gelegenheid voor vragen aan deskundigen –Bijvoorbeeld over faalangst -> geef als redacteur voorbeelden
36
Interactie: nieuwsbrieven Info over laatste ontwikkeling vakgebied Attendering relevante items op site Is niet bedoeld om te printen Maak selectief lezen mogelijk Voor elk wat wils Afwisseling van profit (wat heb ik er aan) en fun belangrijk
38
Column Verschijnt regelmatig, op een vaste plek Onderwerpskeuze is vrij, de stijl persoonlijk Wees herkenbaar én verrassend Bied nieuwe gezichtspunten, formuleer spitsvondig Opbouw: –Trek de aandacht –Formuleer de kerngedachte –Geef de lezer wat te denken
39
Redactiewijzer kennisnet.nl Zie voor de meest recente versie werkinuitvoering.kennisnet.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.