Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly Desmet Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Vakdidactiek 30 september 2013
2
Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon? Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Zelf conceptcartoons maken Bekijken & bespreken eigen conceptcartoons
3
Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Bèta-onderwijs heen-en-weer denken van leerlingen tussen begrippen en verschijnselen ‘learning by explaining’ bron: Pedagogical link making, Scott et al 2012 voorkennis ophalen bron: ‘How people learn’ Ausubel in Bransford 2000 (vervolg: ‘How students learn’ 2010)
4
Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? nav artikeltje of nieuwsbericht denken-delen-uitwisselen (DDU) petje-op-petje-af stellingen (bijv. mbv. socrative)..............
5
Wat is een conceptcartoon? Wat valt je op als je de verschillende cartoons bekijkt? 5’ Bespreken in DUO of TRIO’s 7’ Plenair groepjes langs
7
Criteria concept cartoons alledaagse verschijnselen of situaties alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties met lege tekstballon
9
Kracht van concept cartoons werken ‘uitnodigend’ en ‘motiverend’ lln kan zich verschuilen achter een mening van figuur de figuren helpen lln formuleren lln is beoordelaar van een mening terwijl ‘normaal’ de docent antwoord beoordeeld tegenstrijdige maar elk op zich plausibele verklaringen -> cognitief conflict: ‘Wat is het nu?’ -> creeëren: ‘need to know’ !
10
onderzoek 2012 Kruit, Wu, vd Berg
11
Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Een paar uitvoeringen bij langs..... http://www.ecent.nl/artikel/2725/Conceptcar toons/view.do http://www.ecent.nl/artikel/2725/Conceptcar toons/view.do http://www.millgatehouse.co.uk/wp- content/web-examples/ccsre/cc19.html http://www.millgatehouse.co.uk/wp- content/web-examples/ccsre/cc19.html
12
Zelf conceptcartoons maken Bepaal het (mis)concept dat je wilt behandelen Brainstorm meer misconcepten, preconcepten en alternatieve ideeen rond dit (mis)concept Selecteer er 3-4. Maak de conceptcartoon af mbv het invulblad. Gebruik de criteria. Wil je tekenhulp bij het tekenen van het fenomeen -> Horst maakt een schetsje Zijn er meer sneltekenaars in de zaal ?
13
Waar vind je misconcepten van lln over genetica? Misconcepten zijn verzameld door onderzoek -> artikelen of misconceptenbank zoals Ruud de Moor http://ou.content-e.nl/content- e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_1221833992849/index. htm(hoofdstuk 14 t/m 17) http://ou.content-e.nl/content- e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_1221833992849/index. htm 2 artikelen over misconcepten in genetica: http://www.academia.edu/3256038/Science_Student_Teachers_Ideas_about_the _Gene_Concept LEWIS, J. and KATTMAN, U. (2004) Traits, genes, particles and information - revisiting students' understandings of genetics International Journal of Science Education 26 (2) pp 195-206 http://www.academia.edu/3256038/Science_Student_Teachers_Ideas_about_the _Gene_Concept Inventariseren in je eigen klas! – Vooraf nav stellingen – Verzamelen door de jaren heen nav toetsen
14
bronnenlijst Zie januari 2014 www.ecent.nl -> conceptcartoonswww.ecent.nl Concept Cartoons® in Science Education, Revised Edition (CD) Single user license : £45.00 + £9.00 VAT
15
En wat denk je nu? Ga je ermee aan de slag?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.