Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Fondsenwerving Webinar 14 april 2016
2
agenda 0. Een webinar….. 1.Afdeling particulieren 2.Fondsenwervende mechanismen 3.Wat resulteert tot wat 4.Proces 5.Tips en trics
3
1. Afdeling Particulieren
4
Afdeling particulieren Afdelingsmanager Particulieren Team VerbindenTeam Uitbouwen Team Vrijwilligersorganisatie Team Klantenservice Database Analyse en Marktonderzoek Bereiken InspirerenActiverenConverterenUitbouwenBehoudenReactiveren Verbinden Uitbouwen
5
Contributie Giften Nalatenschappen Evenementen Jeugd UNICEF kan haar werk onmogelijk doen zonder de steun van particuliere donateurs € 43,3 miljoen
6
Begroting Particulieren 2015 OnderwerpKPI 2015 Leden€ 31 mln Eenmalige giften€ 3,9 mln Nalatenschappen€ 5,5 mln Evenementen€ 0,9 mln Jeugd€ 50.000 Totaal€ 43,5 mln
7
Inkomsten uit Lidmaatschappen Inkomsten uit Giften Wat is hier voor nodig? Opbrengsten uit Nalatenschappen Jongeren Nadrukkelijke integratie Vrijwilligers Klantenservice 1 1 3 3 4 4 5 5 6 6 2 2
8
32.000 nieuwe donateurs 2015 Wat is het grootste kanaal?
9
Groeiambitie Aantal giftgevers daalt Acquisitie + innovatie noodzakelijk Acquisitie nieuwe giftgevers noodzakelijk Uit database; potentials verder ontwikkelen (mid/High value donors) Innovatie: bijv. 3 mnd verzoek ipv losse gift
10
Welk bedrag haalde deze e-mail in 1 week tijd op? € 31.410,25
11
Vrijwilligersnetwerk UNICEF NL 2015 2.500 vrijwilligers in 3 regio’s 61 regionale teams (RCU’s) 17 studenten teams 4 landelijke expertgroepen landelijke vrijwilligersraad
12
Klantenservice Mail De oren en ogen van de organisatie Retentie Winback Tel. Service Klachten Informeren Interne Organisatie Klanttevredenheid Kennisbank Reactieve webcare
13
Aantal telefoontjes en emails die door S&I worden ontvangen in 1 jaar tijd 48.000 mails 15.000 telefoontjes
14
2. Fondsenwervende mechanismen
15
Lidmaatschappen One step door to door / face to face massamedia Two step, via leads sms product gift actievoerders sponsors
16
Tijd voor Max 3. Reportage Bemvinda Probleem: https://vimeo.com/154956349https://vimeo.com/154956349
17
Giften One step online gift nav massamedia sms product kopen gift nav mailing actievoerders sponsors corporate pathways to pledge Helpmeeplatform € 55.746,36
18
Voorjaarscampagne 2016 Q:\Foto's en Films\2016 Voorjaarscampagne\KLAAR VOOR GEBRUIK\TV spots\YouTube
19
3. Wat resulteert tot wat?
20
Business case voorbeeld Hier wordt t technisch
21
Business case voorbeeld Straks weer leuk
22
Business case voorbeeld Maar ……. geeft wel inzicht
23
Business case voorbeeld ROI (return on investment) 1 op 3 in 3 jaar Verschilt per mechanisme (lidmaatschap / gift) en per kanaal (d2d / tv / online / evenement etc)
24
Fondsenwervende trends in Nederland Zelf in actie te komen voor een goed doel wordt steeds populairder Fondsenwerving via internet blijft groeien Opbrengsten Alpe d’huzes €32 miljoen, Serious Request €7 miljoen Maar Subsidies nemen af De markt raakt verzadigd De grote jaarlijkse evenementen zijn tijdelijk, als de top van de groei is bereikt, gaat de nieuwigheid eraf en loopt de interesse (en fondsenwerving) terug Dus Een breed aanbod aan evenementen is belangrijk Naast eigen evenementen, ook daar waar je je kunt laten sponsoren
25
Succes kan groot zijn Maar succes is geen garantie voor de toekomst Dus grote evenementen nemen altijd weer af in opbrengst
26
4. Proces
27
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk kaartverkoop
28
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk sponsoring Helpmee plaform
29
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk veiling
30
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk loterij
31
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk (platte) collectebus
32
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk baromzet
33
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk verkoop producten
34
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk op de foto
35
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk dank + opvolging
36
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk embleem / badge
37
5. Tips and trics
38
10 tips 1. Denk vanuit de klant (’de markt’) David Beckham and Manchester United legends reunite at Old Trafford for Unicef
39
10 tips 2. Durf te vragen Als een hoger bedrag wordt gevraagd, krijg je meer Het Anker-effect: Veel waarde hechten aan de informatie die je als eerst ziet. Deze waarde wordt gebruikt als uitgangspunt.
40
10 tips 3. Herhaal je vragen Houd vol Gebruik alle kanalen Houd mensen op de hoogte Doe aan nazorg
41
10 tips 4. Bedenk meerdere fondsenwervende principes CPC 2016 Inschrijving Helpmee platform Platte collectebussen RCU + studenten
42
10 tips 5. Sluit fondsenwerven aan bij je project/event/programma Sportevent; masseren Veel publiek, smsjes Warm publiek, veilen Event voor jongeren; taxiservice voor ouders
43
10 tips 6. Gebruik je netwerk
44
10 tips 7. Bedenk een ad-on Regge survival bad
45
10 tips 8. Scherm met de naam UNICEF (put some content in it) UNICEF is een mooie naam een supersterk merk en erg hoog gewaardeerd. Soms zijn we echter terloops aanwezig
46
10 tips 9. Zorg voor sponsoring om kosten te beperken Pas op met de transparantie als er geld naar UNICEF gaat
47
10 tips 10. Nodig de pers uit Wordt ambassadeur van UNICEF en help de pers aan copy en verhalen
48
10 tips & trics 1. Denk vanuit de klant (’de markt’) 2. Durf te vragen 3. Herhaal je vragen 4. Bedenk meerdere fondsenwervende principes 5. Sluit fondsenwerven aan bij je project/event/programma 6. Gebruik je netwerk 7. Bedenk een ad-on 8. Scherm met de naam UNICEF (put some content in it) 9. Zorg voor sponsoring om kosten te beperken 10. Nodig de pers uit
49
Vragen? whesselink@unicef.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.