De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen

2 Direct marketing rechtstreekse communicatie met uitgekozen doelgroep Vaak op basis van database gegevens: databasemarketing Het nieuwe marketingmodel + of alleen Principes van marketing - Hoofdstuk 18

3 Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor verkopers: –relaties met klanten op te bouwen –goedkoop, snel en efficiënt –flexibel –toegang tot afnemers die niet via andere kanalen worden bereikt Principes van marketing - Hoofdstuk 18

4 Vormen van direct marketing Directmail marketing: –Catalogusmarketing –Telemarketing –Direct-response tv-marketing (DRTV) –Nieuwe digitale directmarketingtechnologieën: Mobiele marketing Podcasts en vodcasts Interactieve televisie (iTV) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

5 Een e-marketingaanwezigheid opzetten –Een website creëren (o.a domeinnaam, transip) –Een effectieve website ontwerpen (7 c’s) (software o.a Joomla, dreamweaver) Context Inhoudelijk materiaal (Content) Gemeenschap (Community) Maatwerk (Customisation) Communicatie Verbinding (Connection) Handel (Commerce) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

6 Een e-marketingaanwezigheid (2)opzetten –Advertenties en promotie online plaatsen (o. via Google adwords) –Andere vormen van online promotie (o.a youtube) –Webcommunity’s creëren of eraan deelnemen (o.a forum) –Werken met e-mail Principes van marketing - Hoofdstuk 18

7 Overheidsbeleid en ethische kwesties –Irritatie, oneerlijkheid, bedrog en fraude –Inbreuk op de privacy –Milieubezwaren –“Volg/ bel me niet register” Principes van marketing - Hoofdstuk 18

8 E-commerce (2010) http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/files/Onderzoek/Multichannel-Monitor-HBD-2010.pdf

9

10

11

12

13

14 Internet 2.0 Social media: Twitter, Hyves, LinkedIn, blogs, reviews etc. etc 1Consumenten maken tien keer meer webpagina’s dan marketeers 2Consumenten geven ook marketinginformatie 3Marketeer verliest invloed en macht 4‘Word of Mouth’ wordt ‘Word of Mouse” 5Marketing om ondeugdelijkheid te maskeren verdwijnt © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com

15 Zonder bezoek gebeurt er niets; waar komen bezoekers vandaan? 1Via zoekmachines 2Via e-mailings 3Via offlinemedia (url intikken) 4Via onlinemedia (banners en andere websites) © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com

16 Google analytics

17 Gesponsorde koppelingen (Adwords) Betaald adverteren (CPC) Kost geld Hoogte = bod x CTR Controle over ranking Match zoekwoord en tekst Betere advertentietekst Testmogelijkheden Direct en flexibel inzetbaar Vooral kliks bij koopintentie Onbetaald adverteren (SEO)  Gratis  Kost tijd  Kost veel inspanning  Wordt als betrouwbaarder gezien Vooral kliks in oriëntatiefase © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com

18


Download ppt "Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen."

Verwante presentaties


Ads door Google