De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent."— Transcript van de presentatie:

1 1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent Begeleider Rob Schouten Martin v/d Esch

2 2 Een observationele studie naar de relatie tussen de intelligentie en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test, van kinderen op een school voor speciaal basisonderwijs

3 3 Inhoud Introductie Introductie Methode Methode Resultaten Resultaten Discussie Discussie Conclusie Conclusie Vragen Vragen Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

4 4 Introductie De praktijk / Relevantie De praktijk / Relevantie Vraagstelling Vraagstelling Hypothese Hypothese Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

5 5 Vraagstelling Bestaat er een relatie tussen het IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test bij minder begaafde kinderen? Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

6 6 Hypothese 0-hypothese (H 0 )0-hypothese (H 0 ) Er is geen relatie tussen het IQ en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test Alternatieve hypothese (H A )Alternatieve hypothese (H A ) Er is een relatie tussen het IQ en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

7 7 Methode Proefpersonen Proefpersonen Design Design Meetinstrument / Procedure Meetinstrument / Procedure Statistiek Statistiek Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

8 8 Proefpersonen 151 kinderen 151 kinderen 100 Jongens en 51 Meisjes 100 Jongens en 51 Meisjes 5 tot 12 jaar 5 tot 12 jaar IQ van 100 of lager IQ van 100 of lager 6 Negroïde en 145 Kaukasische kinderen 6 Negroïde en 145 Kaukasische kinderen Normale verdeling lengte en gewicht Normale verdeling lengte en gewicht Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

9 9 Design Dit onderzoek is een observationeel dwarsdoorsnede onderzoek Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

10 10 Meetinstrument / Procedure Materiaal Materiaal Wat meet de test? Wat meet de test? Opbouw Opbouw Scoringswijze Scoringswijze Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

11 11 Opbouw Movement ABC Weergave optelsom Movement ABC-test Handvaardigheid test 1 + test 2 + test 3 Balvaardigheid test 4 + test 5 Statisch en dynamisch evenwicht test 6 + test 7 + test 8 Uitkomst Movement ABC-test handvaardigheid + balvaardigheid + evenwicht Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

12 12 Scoringswijze Voorkeurshand Niet- voorkeurshand RechtsLinks 7 jaar 8 jaar 7 jaar 8 jaar 9-10100 08-109-10 891 178 782 267 673 356 4-55-64 445 0-30-45 50-30-4 We testen Bas, 7 jaar en rechtshandig. Hij vangt met zijn rechterhand de bal 8 keer en met zijn linkerhand 4 keer. Bas heeft dan 1 punt met zijn rechterhand en 4 punten met zijn linkerhand gescoord. 1+4 / 2 = 2,5. De item score van Bas is 2,5.Itemscore2,5 Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

13 13 Statistiek Frequentietabellen / Histogrammen Frequentietabellen / Histogrammen Correlatieberekening volgens Spearman over IQ / Motoriek Correlatieberekening volgens Spearman over IQ / Motoriek Scatterplots over IQ / Motoriek Scatterplots over IQ / Motoriek Correlatieberekening volgens Pearson over interbeoordelaarsbertouwbaarheid Correlatieberekening volgens Pearson over interbeoordelaarsbertouwbaarheid Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

14 14 Resultaten Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie Voorkeurshand en been Voorkeurshand en been Gemiddeld IQ en uitkomst Movement ABC-test Gemiddeld IQ en uitkomst Movement ABC-test Scatterplots Scatterplots Correlatietabel Correlatietabel

15 15 Voorkeurshand en been Weergave van het aantal links en rechtshandige kinderen, in combinatie met het voorkeursbeen Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

16 16 Gemiddeld IQ + uitkomst Movement ABC-test Gem. IQ (SD) Gem. uitkomst ABC (SD) Jongens (n=100) Meisjes (n=51) 80 ± 12.85 77 ± 9.49 16.31 ± 7.58 14.68 ± 6.75 Leeftijdscategorie 1 Leeftijdscategorie 2 Leeftijdscategorie 3 Leeftijdscategorie 4 69 ± 7.14 75 ± 8.62 79 ± 10.29 81 ± 11.27 19.40 ± 6.67 11.85 ± 7.01 14.93 ± 6.80 17.79 ± 7.20 Totaal (n=151) 79 ± 10.70 15.82 ± 7.32 Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

17 17 Scatterplots Weergave van de correlatie tussen IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test. Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

18 18 Scatterplots De correlatie tussen IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test per leeftijdscategorie Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

19 19 Correlatietabel Uitkomst Movement ABC-test IQ Nonparametrische correlatie volgens Spearman Partiële correlatie, gecontroleerd voor leeftijdscategorie Partiële correlatie, gecontroleerd voor geslacht -0.217* -0.2951** -0.2383** * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01 ICC varieerde van r= 0.956 tot r=1.00 bij p=0.04 Nonparametrische correlatie volgens Spearman tussen het IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

20 20 Discussie Confounders Confounders Validiteit en betrouwbaarheid van de Validiteit en betrouwbaarheid van de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

21 21 Confounders Vertegenwoordiging leeftijds-groepen en geslacht Vertegenwoordiging leeftijds-groepen en geslacht Verschil jongens en meisjes Verschil jongens en meisjes Deelname weigering Deelname weigering Kleding Kleding Koffers Koffers Instructie Instructie Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

22 22 Validiteit en betrouwbaarheid HandtotBaltotEwtot Handtot-0.1440.342** Baltot0.144-0.369** Ewtot0.342**0.369**- Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende items van de Movement ABC-test. HandtotBaltotEwtotHandtot-0.1755*0.3250** Baltot0.1755*-0.4139** Ewtot0.3250**0.4139**- Weergave partiële correlatie tussen verschillende items van de Movement ABC-test gecontroleerd op geslacht. Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01

23 23 HandtotBaltotEwtot Handtot-0.13760.3242** Baltot0.1376-0.3529** Ewtot0.3242**0.3529**- Hand 1 Hand 2 Hand 3 Hand 1 -0.193*0.290** Hand 2 0.193*-0.303** Hand 3 0.290**0.303**- Weergave partiële correlatie tussen verschillende items van de Movement ABC-test gecontroleerd op leeftijdscategorie. * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01 Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item handvaardigheid. Validiteit en betrouwbaarheid Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

24 24 Bal 2 Bal 1 0.160* Ew 1 Ew 2 Ew 3 Ew 1 -0.317**0.148 Ew 2 0.317**-0.153 Ew 3 0.1480.153- Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item balvaardigheid. Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item statisch en dynamisch. Validiteit en betrouwbaarheid Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01

25 25 Conclusie Er zijn aanwijzingen voor een relatie tussen het IQ en de motoriek, in dit geval gemeten volgens de Movement ABC-test, deze hebben echter een geringe statistische correlatie. Verder onderzoek naar de Movement ABC-test en de relatie tussen IQ en motoriek wordt aangeraden. Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

26 26 Vragen? Bedankt voor uw aandacht! Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein


Download ppt "1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent."

Verwante presentaties


Ads door Google