Download de presentatie
GepubliceerdBart van den Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
2
Inhoud Inleiding Motieven om te internationaliseren § 4.3
Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4 Belemmeringen voor internationalisering § 4.5
3
Inleiding Wanneer is er sprake van internationalisering?
Als bedrijven hun R&D, productie, verkoop en andere activiteiten naar internationale markten uitbreiden.
4
Internationaliseringsproces MKB
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
5
Motieven om te internationaliseren § 4.3
Proactieve motieven (vanuit het bedrijf zelf) Reactieve motieven (vanuit druk of bedreiging buiten het bedrijf) Winst- en groeidoelen Concurrentiedruk Gedrevenheid van management Binnenlandse markt: klein en verzadigd Technolgische competentie / uniek product Overproductie / capaciteit Kansen op / informatie over buitenlandse markten Ongevraagde bestellingen uit het buitenland Schaalvoordelen / leercurve Verkoop van seizoensproducten Belastingvoordeel Nabijheid tot internationale klanten / psychologische afstand Bron: bewerking van Albaum et al., 1994, pag. 31
6
Proactieve motieven Winst – en groeidoelen:
Op korte termijn gericht. In het begin weinig winst oprichting nieuwe filialen Koersschommelingen Gedrevenheid van management Ervaring met buitenlandse markt Managers die uit het buitenland komen/gewerkt hebben Technologische competentie / uniek product Technologische voorsprong of gespecialiseerd. Patenten moeten per land worden aangevraagd is duur Kosten om in andere landen te beginnen relatief laag. Kansen op / informatie over buitenlandse markten Groeiende markten: Zuidoost Azië Oost Europa China Zuid Afrika Informatie door onderzoek, contacten of toeval.
7
Schaalvoordelen / leercurve
BCG: output x 2 Productiekosten 30% Hierdoor betere concurrentiepositie Marketingmix voor buitenland aanpassen. Belastingvoordeel Amerika: Foreign Sales Corporation Uitstel van belastingbetaling waardoor lagere prijzen Aangevochten door de EU. In 2000 verboden.
8
Reactieve motieven Concurrentiedruk
Schaalvoordeel door internationalisering Buitenlandse markten verliezen door concurrenten. Als eerste een markt veroveren makkelijkst marktaandeel behouden Binnenlandse markt: klein en verzadigd. Beperkt aantal wereldklanten: Stork Einde levenscyclus op binnenlandse markt. Begin levenscyclus buitenlandse markt. Overproductie / -capacitiet Tijdelijke export Vaste kosten gedekt op binnenlandse markt lagere prijzen. Markt moet ver genoeg weg liggen. (parallelle import) Korte termijn Ongevraagde bestellingen uit buitenland
9
Verkoop van seizoensproducten uitbreiden:
Verschil seizoenen noordelijk en zuidelijk halfrond. Nabijheid van internationale klanten / psychologische afstand Duitsland – Oostenrijk Euregio Enschede-Gronau: km2 en 3.4 miljoen inwoners Vanuit het oogpunt van de VS Geografisch Psychologisch Mexico Dichtbij Ver weg (taal, economische situatie) Canada Engeland Ver weg Dichtbij (taal) Zuid-Amerika
10
Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4
Triggers voor de invoering van export Interne triggers Externe triggers Opmerkzaam management Marktvraag Een specifieke interne gebeurtenis Concurrerende bedrijven Import als internationalisering naar binnen toe Beroepsvereniging Externe experts
11
Interne triggers Opmerkzaam management
Internationaal ingesteld Internationale marktervaring Een specifieke interne gebeurtenis Nieuwe werknemer Directeur beslist Import als internationalisering naar binnen toe Import toetreding internationale markten Internationalisering gestart door de koper óf verkoper (traditionele verkoper- perspectief)
12
Internationalisering naar binnen/buiten toe: een voorbeeld van een netwerk
13
Externe triggers Marktvraag Concurrerende bedrijven
Vraag uit andere landen internationaliseren Concurrerende bedrijven Internationale bewegingen volgen van de concurrent Beroepsverenigingen Gesprekken met managers van andere bedrijven (netwerken) Externe experts Exportagenten (handelsbemiddelaars) Kvk (Kamer van Koophandel) Banken (spelen een belangrijke financiële rol)
14
Zoeken naar informatie en het vertalen van informatie
Informatie en kennis zijn de belangrijkste factoren bij de start van internationalisering bij het MKB. (zie internationaliseringsproces MKB) Relevante informatie vergaren Informatie wordt omgezet in kennis Bij voldoende slagingskans gaat men door Voldoende bruikbare kennis? internationalisering
15
Belemmeringen voor internationalisering § 4.5
Belemmeringen voor de invoering van internationalisering Kritieke factoren zijn o.a. de volgende (voornamelijk interne) barrières: -onvoldoende geldmiddelen -onvoldoende kennis -gebrek aan buitenlandse marktconnecties -te weinig verbintenis tot uitvoer -gebrek aan productiecapaciteit om aan buitenlandse markten te besteden -gebrek aan buitenlandse distributiekanalen -het management legt de nadruk op het ontwikkelen van binnenlandse markten -kostenescalatie als gevolg van de hoge productie-, distributie- en financieringskosten van de export
16
Opties voor internationale strategie
Meervoudige terugtrekking Internationale strategie Individuele terugtrekking Multinationaal hoog Onderlinge afhankelijkheid tussen markten laag De-internationalisering Internationalisering
17
Belemmeringen voor het verdere internationaliseringsproces
Kritieke belemmeringen voor het internationaliseringsproces kunnen in drie groepen ingedeeld worden: Algemene marktrisico’s Afstand tot de markt Concurrentie Verschillen in productgebruik Verschillen in productspecificaties Problemen met het vinden van een juiste distributeur Taal- en cultuurverschillen
18
Commerciële risico’s Politieke risico’s
Schommelingen in de wisselkoers Exportklanten die niet betalen Vertraging tijdens transport Financieringsproblemen voor de export Politieke risico’s Restricties vanuit buitenland Nationale exportbeleid Deviezenreglementering Gebrek aan overheidssteun Invoerrechten Conflicten in het buitenland (oorlogen etc.)
19
Het belang van deze risico’s is niet groot
Het belang van deze risico’s is niet groot. De exporteurs hebben strategieën om de risico’s te beheersen: Vermijd de export naar hoogrisicomarkten Niet te afhankelijk worden van één land Verzeker je tegen risico’s Zorg dat de klant bij de export het meeste risico draagt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.