De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Roeitechniek en didactiek Monika Roeling.  Video  Roeitechniek Programma 4 maart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Roeitechniek en didactiek Monika Roeling.  Video  Roeitechniek Programma 4 maart."— Transcript van de presentatie:

1 Roeitechniek en didactiek Monika Roeling

2  Video  Roeitechniek Programma 4 maart

3  Welke sites en/of boekjes zijn aanbevelenswaardig voor het aanleren van de juiste roeitechniek?  Is er een draaiboek met zaken waar je als instructeur aan moet denken? O.a. het maken van afspraken over tijdstip van aanvang van de lessen  Aandacht aan veiligheid(maatregelen) en (mogelijke) blessures; dit naar aanleiding van wat ik ruim een jaar geleden meemaakte, toen een mederoeier een hartaandoening kreeg tijdens de les.  Het is moeilijk voor een beginneling om zich op alle aspecten van de juiste roeitechniek tegelijk te concentreren. Is er een aanbevelenswaardige volgorde waarin de verschillende aspecten het best aan bod kunnen komen?  Hoe zorg je er op een open dag voor dat de geïnteresseerden die een stukje willen roeien zo goed en snel mogelijk in het gareel krijgt? Joep

4  Wat is een logische opbouw: waarmee beginnen?  Zijn er zaken die je meteen moet corrigeren omdat anders een verkeerde techniek inslijt? / wat kan je laten liggen tot later  do’s en don’ts?  veiligheid als er beginners in een boot gaan: Wanneer kan je een beginner laten gaan sturen?  stabiliteit in een boot: Vind het altijd heel moeilijk om te zien wat instabiliteit veroorzaakt. Wat veroorzaakt welke onbalans? ..... Alles waarvan jij denkt dat het verstandig is voor ons om te weten Theo

5 Qua techniek:  wat is het meest belangrijk om op te letten bij beginnende roeiers, in welke volgorde bouw je de techniek op.  waar moet je op letten om blessures bij de roeiers te voorkomen  hoe leg je de techniek het beste uit, de rol van de ergometer  hoe herken je of mensen goed zitten in de boot, de afstellingen  wat zijn de meest voorkomende fouten en welke oefeningen zijn daarvoor? Qua instructie  hoe bouw je het introductieprogramma van 7 lessen op, in welke volgorde. Wanda

6 in eerste instantie een overall beeld krijgen. Ollie

7  Ik leer graag oefeningen die wezenlijk het verschil laten voelen in het lijf tussen iets goed doen en iets minder goed doen. Rosalie

8  Als je wil weten hoe de Nederlandse roeihaal (deel 1 en 2) eruit ziet kijk dan: http://www.youtube.com/watch?v=AM0hF-0lLl0 http://www.youtube.com/watch?v=FUQousR2KFo http://www.youtube.com/watch?v=AM0hF-0lLl0 http://www.youtube.com/watch?v=FUQousR2KFo  Instructiemateriaal is te vinden op: http://www.knrb.nl/content.php/nl/1053http://www.knrb.nl/content.php/nl/1053  Filmpje C2 over ergometeren, in het Engels: http://www.youtube.com/watch?v=uMnNt7B_HOU http://www.youtube.com/watch?v=uMnNt7B_HOU  En op de worldrowing website staan een heleboel filmpjes van wereldbeker wedstrijden: http://livemanager.eurovision.edgesuite.net/fisa/site/index.htmlhttp://livemanager.eurovision.edgesuite.net/fisa/site/index.html Beeldmateriaal

9  Ritme  Finish ritme  Ritme tijdens rustige duurhaal 1 (haal) staat tot 2 (recover)  Harde haal: snelheid vooral uit tempo en geringe krachttoename Muziek  Roeitechniek

10 “Het lijkt o zo moeilijk, de roeisport. Want hoe houd je in hemelsnaam dat wankele bootje in balans en je riemen onder controle, en voer je tegelijkertijd ook een ogenschijnlijk complexe serie bewegingen uit? Reinder Nijhoff, vorig jaar benoemd tot amateurcoach van het jaar, denkt dat heel veel mensen het stiekem automatisch al kunnen. “Ik heb flink wat beginnende roeiers gecoacht”, vertelt Nijhoff als hem gevraagd wordt wat de roeisport makkelijk maakt. “Dan had ik een aantal weken de tijd om ze klaar te stomen voor een wedstrijdje, en dan focuste ik op drie dingen: zo hard mogelijk trappen, tijdens de haal je riem zo lang mogelijk onder water houden en in een zo hoog mogelijk tempo roeien. Eigenlijk heb ik gemerkt dat de meesten zonder al te veel technische coaching automatisch het juiste deden.” En dat deed iedereen eigenlijk zonder dat ze wisten wat dat ‘juiste’ was. Kennelijk zit de roeibeweging stiekem bij iedereen ingebakken zonder dat we het door hebben. Het toverwoord van Nijhoff is dan ook ‘ontspanning’. Niet teveel spierballen en machtsvertoon, maar alles juist laten gebeuren. Je lichaam zoekt vanzelf wel de juiste houding op om de boot vooruit te krijgen. En dat geldt niet alleen voor beginnende roeiers, maar ook voor de top van Nederland. Afgelopen zomer coachte Nijhoff zijn pupil Inge Janssen naar de zesde plaats tijdens de wereldkampioenschappen roeien in Chungju, Zuid- Korea. Een vrij unieke prestatie: de 24-jarige Janssen, die in 2012 ook al actief was tijdens de Olympische Spelen van Londen, was de eerste roeister sinds 1994 die de WK-finale wist te halen in de skiff.Inge Janssen Ook met Janssen werkte Nijhoff continu aan ontspanning. “Inge kan op een apparaatje zien hoe snel ze aan het varen is tijdens een training”, vertelt Nijhoff. “Mijn opdracht was altijd om te kijken of ze dezelfde snelheid kon vasthouden met meer ontspanning. Als dat je lukt, dan ben je op de goede weg volgens mij.”” Roeien is vooral ontspannen bron: roeien.nl

11  Uitgangspunt is de NL roeitechniek  Finish ritme  Doorgaande beweging  Goede handlevoering  Afstuwen van de boot  Goed roeien voelt langzaam  ziet er rustig uit Roeitechniek

12 Avond 2 didactiek Monika Roeling

13  Uitgangspunt is de NL roeitechniek  Finish ritme  Doorgaande beweging  Goede handlevoering  Afstuwen van de boot  Goed roeien voelt langzaam  ziet er rustig uit  Diversiteit in behoeftes roeiers (bewaar het goede en doe waar nodig aanpassingen) Highlights avond 1

14  Observeren (ontwikkel een goed haalbeeld)  Analyseren (oorzaak en gevolg)  Corrigeren  Feedback geven  neem de tijd om te formuleren  Sandwich methode Ter overweging:  Je leert het meeste als je fouten maakt…. Feedback geven

15  Coachen vanaf de kant  Dingen op meerdere manieren uitleggen  Functioneel  in dienst van de snelheid  Goed verstaanbaar  Veel halen maken (proberen)  Positieve feedback (sandwich)  Enthousiast  ROEIEN IS LEUK  Aansluiten bij het niveau van de roeiers Langs de waterkant

16  Gebruik begrijpelijke taal  Praat luid en duidelijk  Noem de roeier bij naam  Geef duidelijke opdrachten (controleer of je boodschap overkomt)  Een opdracht per keer  Visualiseren door voordoen  Positief lesgeven zorgt voor enthousiasme Instructie geven - samenvattend

17  Let op: alles is nieuw!  Training maximaal 1 uur  Las regelmatig pauzes in  Keep it simple! Eerste les

18 Roeiers in de uitpikhouding zetten  Scullen: handen moeten net niet langs het lichaam getrokken kunnen worden  Boordroeien: het uiteinde van de riem komt gelijk of iets naast de zijkant van het lichaam. De handen komen dan symmetrisch voor het lichaam. Voetenboord afstellen

19  In de inpikhouding zijn de handen net iets onder schouderhoogte  In de uitpikhouding met de bladen onder water zijn de handen ter hoogte van het middenrif  Gebruik eventueel klikringen  In het begin helpen met afstellen dolhoogte  Tip: maak de roeiers verantwoordelijk! Dolhoogte afstellen

20  Zie handen aan de boot Handige oefeningen

21  Handen aan de boot: http://knrb.nl/files/bestanden/Handen_aan_de_boot_ v1.1_2013.pdf http://knrb.nl/files/bestanden/Handen_aan_de_boot_ v1.1_2013.pdf  Leskaarten roeien: http://www.knrb.nl/files/bestanden/roeikaarten.pdf http://www.knrb.nl/files/bestanden/roeikaarten.pdf Achtergrondmateriaal


Download ppt "Roeitechniek en didactiek Monika Roeling.  Video  Roeitechniek Programma 4 maart."

Verwante presentaties


Ads door Google