Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Meijer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
CRISIS PAUSSCHAP HERVORMING PERSOONLIJK GELOOFSLEVEN TERUGKEER NAAR DE BRONNEN Hoofdstuk 4: herfsttij der Middeleeuwen
2
Crisis pausschap 14 e E.: wantoestanden pauselijk hof: Functies, privileges, volmachten, relieken: alles is te koop voor geld. Opkomst nationale staten. Filips de Schone: belasting op kerkelijk bezit. Bonifatius VIII (1294-1303): verbod. Filips: verbod uitvoer goud en zilver naar Rome. Bonifatius VIII: Unam sanctam: twee zwaarden paus: geestelijk (= paus) en wereldlijk (= door paus aan vorst gegeven). Ban Filips, schorsing Franse clerus, interdict. Filips: Laat concilie paus afzetten. Laat paus paar dagen gijzelen (1303, Anagni). Paus sterft paar weken na bevrijding. Bonifatius VIII Filips de Schone
3
Crisis pausschap Italiaanse kardinalen (//Bonifatius) vs. Franse (// Filips) compromis: Clemens V: Fransman met visie van Bonifatius. Rome niet veilig: Avignon: Kerkelijke staat. Speelbal Franse koning. Tot 1377 = ‘Babylonische ballingschap’. Luxe: verhoging kerkelijke belastingen. Catharina van Siena haalt Gregorius IX terug naar Rome.
4
Crisis pausschap Opvolging Gregorius IX: Italiaanse kardinalen kiezen Urbanus VI: Franse kardinalen waren te laat. Verzet zich tegen luxe-leven kardinalen. Franse kardinalen kiezen Clemens VII (Avignon). Westers schisma: 2 pausen. Liep door bisdommen en kloosterorden. Om twee curies te financieren: verhoging belastingen. Morele crisis: als pausen zo verdeeld zijn in bestuur, wat is hun gezag dan nog? 1409: concilie van Pisa: Alexander V, maar Clemens en Urbanus weigeren af te treden: 3 pausen! 1414-1418: concilie van Konstanz: Urbanus treedt af, Alexander wordt gedwongen, Clemens stierf: Martinus V. Urbanus VI Clemens VII Martinus V Alexander V
5
Hervorming in hoofd en leden Crisis pausschap -> verzet tegen pauselijk centralisme: Rechten lokale kerken en plaatselijke bisschoppen. Vorsten: zowel uit machtspolitiek als uit verantwoordelijkheidsgevoel. Conciliarisme: Paus bestuursmacht slechts als gevolgmachtigde gemeenschap. Concilie = hoogste bestuursorgaan. Concilies van Konstanz (1414-1418) en Bazel (1431-1449) poogden tevergeefs concilie boven paus te plaatsen. Groeiend bewustzijn leken: Kritiek levenswijze en domheid clerus. Beschaving niet langer voorrecht clerus: Universiteiten. Literatuur in de volkstaal. Terugkeer naar evangelisch leven.
6
Hervorming in hoofd en leden Terugkeer naar evangelisch leven I. Hervorming persoonlijk geloofsleven. Vanaf 13 e E.: mystiek: Duitsland en Nederlanden: Reactie koud intellectualisme scholastieke theologie. Innerlijke omgang individuele gelovige met God. ‘Bruidsmystiek’: bvb. Hadewych en Jan van Ruusbroec. Moderne devotie ‘broeders en zusters gemene leven’: Geert Grote (1340-1384). Eigentijdse innerlijkheid. Morele levensverbetering door lectuur Bijbel (Nederlandse vertaling). Eenvoudig handwerk. Om verdenking tegen te gaan: aansluiting reguliere kannuniken van Sint-Augustinus: ‘Congregatie van Windesheim’. Erasmus en Luther bij ‘broeders gemene leven’. Windesheim: Thomas a Kempis: ‘Imitatio Christi’.
7
Hervorming in hoofd en leden Terugkeer naar evangelisch leven II. Radicale kritiek op kerk. John Wiclif (1324-1384) Oxford. Kerk moet afstand doen van alle bezit. Enkel bijbel is norm: -> Verwerpt heiligenverering en transsubstantiatie. Als ketterij veroordeeld. Johannes Hus (1370-1415) Praag. Arme en evangelische kerk. Vermengd met anti-Duits Tsjechisch nationalisme. Brandstapel. = Wegbereiders reformatie!
8
Terugkeer naar de bronnen I. Cultuur: renaissance Grieks-Romeinse cultuur. Schoonheid en aardse. Mens terug centraal. Inspiratie voorbeelden Oudheid: Dante, Petrarca, Boccaccio. Donatello, Fra Angelico, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael. Renaissancepausen mecenas: Sixtus IV: Sixtijnse kapel. Julius II: nieuwe Sint Pietersbasiliek. Leonardo da Vinci
9
Terugkeer naar de bronnen II. Kennis en wetenschap: humanisme. Terug naar klassieke auteurs en wetenschappers. 1450: boekdrukkunst. III. Theologie: Terugkeer bronnen: Bijbel en Kerkvaders. Erasmus: Tegen uiterlijke geloofsbeleving: “Wij kussen de oude schoenen en vuile zakdoeken van de heiligen en wij veronachtzamen hun boeken, die veel heiliger en waardevoller relieken zijn.” Novum Instrumentum. Nieuwe edities Kerkvaders. Herbronning, maar geen breuk. Niettemin: wegbereider reformatie. Erasmus van Rotterdam
10
Novum Instrumentum, Basel, 1516
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.