Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHendrik Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
Elk kind op de juiste plek advies schoolkeuzeonderzoek vormen van voortgezet onderwijs keuze het onderzoek de uitslag
3
Verschil PO en VO PO – alle kinderen ongeacht niveau bij elkaar VO – differentieert naar niveau (PRO tot VWO)
4
Schooladvies Het schooladvies wordt gegeven door de basisschool Vóór 1 maart Is leidend bij plaatsing op het VO
5
Advies gebaseerd op: Prestaties (gegevens uit het LVS) Werkhouding, inzet, motivatie (info leerkracht en eigen gedragsvragenlijst) Aanleg (IQ-test)
6
Richtlijnen O.b.v. uitslag Leerlingvolgsysteem past ruwweg bij I-scores > advies HAVO - VWO II/III-scores > advies VMBO KBL/GTL (MAVO)/ HAVO IV-scores > VMBO BBL/KBL V-scores > advies BBL – PRO
7
Centrale eindtoets april Te gebruiken als: Second opinion Opbrengstmeting BaO kiest: b.v. Eindtoets van CITO, IEP of ROUTE-VO
8
Uitslag centrale eindtoets Is het niveau van de eindtoets hoger dan schooladvies, dan heroverweging schooladvies (advies kán aangepast worden) lager, dan blijft het schooladvies staan
9
Is een juiste keuze garantie voor schoolsucces? Succes is mede afhankelijk van: Hoe ervaart het kind - Overstap naar VO - Puberteit - Overige omstandigheden
10
Vormen VO
11
Extra ondersteuning Voor leerlingen waar iets extra’s voor nodig is bestaat er extra zorg binnen het VO: Basisondersteuning (in de klas) Breedteondersteuning (bespreking in OT) of Diepteondersteuning (externe hulp) voor leer- en gedragsproblematiek
12
Overzicht vervolgonderwijs na VO
13
Wie bepaalt keuze? Basisschool geeft schooladvies Op basis van schoolvorderingen èn ervaring van leerkrachten IQ-uitslag ter onderbouwing Kind èn ouders kiezen de school
14
Rol OBD Noordwest bij Schoolkeuzeonderzoek Testafname groep 8 september/oktober Bespreking resultaten met school
15
Waarom schoolkeuzeonderzoek? Onderzoek naar aanleg/intelligentie om een zo verantwoord mogelijk advies te geven Dient als ’hulp’ bij schoolkeuze, voor: −Ouders en kind (wensen, (on)mogelijkheden - ideeën - ervaringen) –Leerkracht – school (ideeën – ervaringen) –Ter bevestiging
16
Wat is intelligentie? Het vermogen om tot leerresultaten te komen ofwel het verstandelijke vermogen Binnen dit vermogen zijn sterke en zwakke kanten
17
Inhoud schoolkeuzeonderzoek Intelligentietest –NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) Sociaal-emotioneel functioneren: –NPV-J-2 Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst – Junior (2 e versie) – indien gewenst –ZAT Zinnen Aanvul Test
18
Werkwijze Testafname groepsgewijs op één ochtend (NIO, NPV-J-2 en ZAT) op eigen school School informeert ouders over toetsdag De kinderen moeten uitgeslapen zijn
20
Testafname Toetsopstelling Duur: minimaal twee uur Tussendoor is er een pauze
21
Uitleg Voor elk onderdeel worden altijd enkele oefenopgaven gemaakt Er wordt gecontroleerd of alle kinderen de opdracht hebben begrepen
23
Kinderen met dyslexie krijgen - op verzoek van de school - : NIO - Aangepaste opgavenboekjes en antwoordformulieren (140%) De kinderen krijgen geen extra tijd; ze hoeven geen teksten te lezen, alleen losse woorden - Zichtvenster Vragenlijsten (NPV-J-2 en ZAT) - Eventueel iets vergroot
24
Het testen zelf Hoe zien de tests er uit? Opbouw en voorbeelden van de tests
25
NIO bestaat uit zes subtests Taalkundig inzicht: −Synoniemen (1), Analogieën (3) en Categorieën (6). Rekenkundig/ruimtelijk inzicht: −Getallen (2), Rekenen (4) en Uitslagen (5) * Cijfers tussen haakjes staan voor de volgorde van afname
26
Antwoordformulier Alle opgaven in één boekje Antwoord op een apart antwoordformulier Keuze uit 4,5 of 6 alternatieven De kinderen zetten een streepje onder hun keuze
27
Synoniemen Onderzoekt de kennis en betekenis van woorden Voorbeeld: dapper Keuze uit: 1. licht 2. koud 3. vrees 4. moedig 5. nieuw score: het aantal goed gemaakte items (30) in 5 minuten
28
Analogieën Onderzoekt het ontdekken van relaties tussen door woorden aangeduide concrete zaken, of abstracties, en het kunnen toepassen van die gevonden relaties in nieuwe situaties. (a : b = c : ?) Voorbeeld: huizen - stad | bomen - …… Keuze uit: 1. takken 2. gras 3. bos 4. weg 5. stam score: het aantal goed gemaakte items (25) in 5 minuten
29
Categorieën Onderzoekt het kunnen vinden van een meer of minder logische relatie tussen begrippen, t.w.: gelijk, tegengesteld, soort, deel, oorzaak en middel Voorbeeld: regen - nat ………… Keuze uit: 1. gelijk 2. tegengesteld 3. soort 4. deel 5. oorzaak 6. middel score: het aantal goed gemaakte items (30) in 5 minuten
30
Getallen Onderzoekt het logisch kunnen toepassen van rekenregels en rekenoperatoren op een rij getallen. Voorbeeld: Welk getal moet er in deze rij op het laatste getal volgen? 24 6 8 10 12.... [10 11 12 13 14] score: het aantal goed gemaakte items (25) in 10 minuten
31
Rekenen Onderzoekt het kunnen ontdekken welke hoofdbewerkingen van toepassing zijn op de genoemde getallen Voorbeeld 1: 8.. 2 = 10 [ x : + - ] Voorbeeld 2: 1.. 3 = 8.. 2[ x : + - ] [ x : + - ] score: het aantal goed gemaakte items (20) in 15 minuten
32
Uitslagen Onderzoekt het vermogen zich driedimensionale figuren tweedimensionaal te kunnen voorstellen en omgekeerd. Met andere woorden, het in de voorstelling kunnen vouwen van een figuur in het platte vlak tot een object in de ruimte en omgekeerd Voorbeeld: score het aantal juist aangestreepte alternatieven (max 20) minus het aantal onjuiste alternatieven (40) in 10 min.
33
NIO- Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau Verbale factor (verbaal*) * score per onderwijsniveau
34
NIO score- formulier
35
NPV-J-2 (persoonlijkheidsvragenlijst) Geeft een score op vijf dimensies Inadequatie Volharding Sociale inadequatie Recalcitrantie Dominantie
36
NPV-J-2: Hoe hoger de score, hoe meer... Inadequatie: gespannen, faalangstig, gevoel van onkunde VolhardingVolharding: positieve taakopvatting, doorzettingsvermogen Sociale inadequatie: verlegen, afzijdig, weinig contacten met anderen Recalcitrantie: zich afzetten, wantrouwend Dominantie: weinig beïnvloedbaar, bazig
37
NPV-J-2: Hoe lager de score, hoe minder Van de hiervoor genoemde kenmerken gevonden worden Maar ook: hoe minder volharding!
38
Voorbeelden van vragen bij de NPV-J-2: ………………..Ik werk graag snel ………………..ja ? Nee Als ik iets verkeerds heb gedaan, vind ik dat heel erg..........................ja ? Nee Ik ben meestal blij ………………..ja ? Nee Als mensen naar mij kijken, word ik verlegen…………………………….ja ? Nee Je moet altijd de waarheid spreken ……………………………....ja ? Nee
39
ZAT (zinnenaanvultest) De kinderen vullen onafgemaakte zinnen aan en geven daarmee een beeld van wat hen bezighoudt Voorbeeld: ’ik heb graag …….’ * Dit is geen genormeerde test
40
Rapportage schoolkeuzeadvies Uitslag NIO zie grafiek Resultaat NPV-J-2; zie grafiek Advies Vermoedelijk HAVO, - is afhankelijk van overige resultaten
42
Wie doet wat en wanneer? Ouders School OBD Noordwest
43
Ouders Eind groep 7: Ouders vullen het ouderformulier in en geven het mee naar school Daarmee geven ze toestemming voor het onderzoek
44
School Eind groep 7: Leerkracht vult de leerkrachtformulieren in en Stuurt de ouder- en leerkrachtformulieren samen met de gegevens uit het Leerling- volgsysteem en de uitslag van de CITO Entreetoets (i.v.t.) naar OBD Noordwest
45
OBD Noordwest Begin groep 8: Organiseert de testafname en verwerkt de resultaten vervolgens Bespreekt een onderwijsadviseur van OBD Noordwest de resultaten op school met de leerkracht van groep 8 (Vaak samen met de leerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directeur)
46
Bespreking van het advies Advies wordt geformuleerd op basis van: NIO-uitslag Gegevens uit het leerlingvolgsysteem Informatie van de leerkracht (zoals de motivatie/leerhouding) Methodegebonden toetsen Resultaat persoonlijkheidsvragenlijst(en) Informatie van de ouders
47
Eindadvies-gesprek wordt gevoerd door leerkracht met ouder(s)
48
Inschrijving VO Toelatingsformulier inschrijving VO NIO-uitslag Rapportage OBD + schooladvies
49
Advies: Pro, of extra ondersteuning Afspraken over de aanvragen zijn per SWV geregeld: Voor de leerlingen met het advies Praktijkonderwijs moet een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) worden aangevraagd Voor extra onderwijsondersteuning en/of een zorgarrangement zijn de regels per SWV opgesteld
50
Dus Ouders en school vullen formulieren in OBD Noordwest neemt testen af en verwerkt de gegevens Kinderen uit groep 8 maken de testen Ouders ontvangen het schooladvies En uw kind gaat naar passend vervolgonderwijs
51
Nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.