De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015."— Transcript van de presentatie:

1 LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015

2 UITGANGSPUNTEN VOOR EEN LEERTEAM: heeft een gezamenlijke vraag (zal gespecificeerd gaan worden door het leerteam zelf) kan bestaan uit deelnemers van VO én PO (er kan veel geleerd worden van elkaar) bepaalt zelf wanneer en hoe vaak er wordt overlegd rondt af met een oplossing en/of een advies aan OCW houdt contact met de kwartiermaker publiceert bijeenkomsten en opbrengsten in de digitale werkgroep op talentstimuleren.nl op elke (mini)regiobijeenkomst de voortgang laten zien LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

3 INTRODUCTIE DEELNEMERS Ervaring met/ kennis van versnellen? Vragen over versnellen? Drempels voor versnellen? Gewenste opbrengst leerteam? Externe deskundigen uitnodigen? LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

4 baby van 16 maanden leest

5 VERSNELLEN werkgroep versnellenwerkgroep versnellen op talentstimuleren.nl http://talentstimuleren.nl/werkgroep/63-versnellen aantal versnellers http://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het- onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoeveel-en-welke- leerlingen-versnellen effecten van versnellen http://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het- onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/wat-zijn-de- effecten-van-versnellen hoe succesvol zijn versnellers? http://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het- onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoe-succesvol-zijn- de-leerlingen-die-versnellen-in-hun-verdere-loopbaan LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

6 INFORMATIE Versnellingswijzer, versnellen zonder drempels http://www.schoolaanzet.nl/over-school-aan-zet/call-for-proposals/versnellen- zonder-drempel-naar-meer-evenwicht-in-arrangementen-voor-excellente- leerlingen/ Mogelijkheden voor VO leerlingen op Universiteit http://www.siriusprogramma.nl/media/files/5508-PBT%20Pub%20Pre- Universitaire%20Prog's%20%5Bcompl%5D.pdf Quotes: Happy people don’t have stories to tell (Françoys Gagné) (voor 90-95% van de leerlingen is versnellen dé oplossing om verveling tegen te gaan, maar dat éne geval dat verkeerd gaat blijft hangen) Classrooms are the only place where age matters more than ability (Susan Assouline in A Nation Empowered) LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

7 A NATION DECEIVED Uitgekomen in 2004 Te downloaden op: http://www.accelerationinstitute.org/nation_deceived/nd_v1.pdf Vertaald in Arabisch, Chinees, Frans, Duits, Hindi, Japans, Koreaans, Russisch en Spaans “I only wished that every teacher and principal would have to read A Nation Deceived as part of their training. I think it would open their eyes to what is missing for gifted children.” een ouder LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

8 BELANGRIJKSTE PUNTEN: 1.Versnelling is de meest effectieve interventie voor begaafde leerlingen 2.Voor slimme kinderen heeft versnellen goede effecten op de lange termijn, zowel academisch als sociaal 3.Versnellen, zeker in de vorm van klas overslaan, kost bijna niets LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

9 The school doesn’t think the child is ready to be accelerated. Safe is better than sorry. We have several smart students—how do we know that this child is different? There’s absolutely no proof that moving students ahead will help them academically or socially. How can we be sure that they will be OK socially with older kids when they have trouble making friends with their age mates? Acceleration is for the wealthy. Doing nothing is not the same as “do no harm.” Tools and instruments are available to help determine which students will better benefit from acceleration. Closing our eyes to children’s educational differences is neither democratic nor helpful. Evidence indicates that when children’s academic and social needs are not met, the result is boredom and disengagement from school. Accelerating selected students can save years of loneliness and social isolation for students who don’t “fit in” with age mates and long to have friends who share similar interests. Talent cuts across all demographics: ethnicity, gender, geography, and economics. Acceleration is most beneficial to students who come from families of modest means because parents who are wealthy are able to provide challenging, accelerative opportunities for their children. LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015 ARGUMENTEN?

10 LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015 A Nation Deceived, How schools hold back America’s brightest students Nadruk op bewijzen uit jarenlang onderzoek dat leerlingen die willen versnellen de kans zouden moeten krijgen. Poging om het klimaat op dat gebied te veranderen. A Nation Empowered, Evidence trumps the excuses holding back America’s brightest students Follow up van A Nation Deceived. Hoe goed zijn de geleerde lessen toegepast?

11 A NATION EMPOWERED Uitgekomen in 2015 Wat heeft 10 jaar A Nation Deceived opgeleverd? Meer leerlingen in verrijkingsprogramma’s Meer leerlingen van basisschool al in VO klassen Meer leerlingen uit VO al in universiteitsprogramma’s Meer staten en schooldistricten met beleid op gebied van versnellen Maar…. anti houding t.o.v. versnellen blijkt moeilijk te doorbreken LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

12 HOE IS DE SITUATIE IN NEDERLAND? mogelijkheden op universiteitmogelijkheden op universiteit voor VO leerlingen LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015


Download ppt "LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google