Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne de Groot Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN
2
MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
3
De drie pijlers onder programma’s van Jong Ondernemen zijn: ONDERNEMERSCHAP FINANCIEEL BEWUSTZIJNCARRIÈREPERSPECTIEF
5
JUNIOR COMPANY Tijdens Junior Company zetten leerlingen een eigen bedrijf op en: schrijven een ondernemingsplan; trekken investeerders aan; kopen producten in; verkopen producten/diensten; houden de administratie bij;
6
JUNIOR COMPANY Junior Company bestaat uit zeven fases: 1.Starten 2.Het product 3.Het ondernemingsplan 4.Investeerders 5.Marketing en communicatie 6.Inkoop en verkoop 7.Afsluiten
7
JUNIOR COMPANY Wat krijg je: E-scan Online platform met theorie, werkbladen, boekhoudprogramma, planners, format en uitleg ondernemingsplan Activiteiten: start-up event, company launch, marktdagen, competitie Regelingen met bedrijven met betrekking tot inkoop, kortingen openen webshop Bankrekening
8
INHOUD TRAINING Bijeenkomst 1: Kennis over ondernemen Ondernemersvaardigheden Ontwerp algemeen programma Junior Company in uw lesprogramma Bijeenkomst 2: Aanbieden lesstof Plaatsing in curriculum
9
DOELEN TRAINING Kennis Ontwikkelen kennis en vaardigheden van ondernemen (entrepreneurship) en ondernemendheid (intrapreneurship) Docenten weten hoe de Junior Company te introduceren en kunnen zorgen voor energie en motivatie bij deze Kick-off? Lesstof arrangeren Docenten kunnen de materialen van Jong Ondernemen vertalen naar planning en werkvormen De docenten weten wat hij/zij wil toetsen/beoordelen en plannen dit Didactische vaardigheden ervaringsgericht leren Docenten weten welke didactische vaardigheden nodig zijn. Docenten bepalen hoe zij zowel coachend lesgeven maar toch in control zijn Docenten denken na over de rol die zij hebben zowel binnen als buiten de school
10
WAAROM JUNIOR COMPANY Wat levert het je op? Waarom heb je ondernemende vaardigheden nodig?
11
ondernemersonderwijs maatschappelijksociaal WAARDE PROPOSITIE DUURZAAM
12
De toekomst is niet te voorspellen
13
BEREN OP DE WEG
14
KANSEN ZIEN
15
“mijn motto is: het kan wèl” Ben Tap Wethouder EZ
16
ONDERNEMEN NU: ADVIES AAN LEERLINGEN
17
ONDERNEMERS OVER ONDERNEMEN “mensen zoeken warmte” “als je niks aandurft, gebeurt er niks” “ook een ondernemer moet conditie hebben” “we moeten samen de berg op” “de weg is nooit af” “gewoon blind erin springen” “doen wat je belooft en altijd eerlijk zijn” “de funfactor is een belangrijk aspect” “wakker blijven, ogen open” “je moet je blijven onderscheiden” “het maximale eruit halen, dat is de kick” “mijn motto is: het kan wèl”
18
“Ik wilde in Vietnam gunstige arbeidsvoorwaard en scheppen” Overname + Hobby Familie + Hobby Hobby + Mentor
19
“een zorginstelling efficiënter laten werken” Ariën Vestering Ondernemer
20
“als ondernemer moet je een topconditie hebben maar is ook FUN” Dennis van der Laan Ondernemer en doet marketing voor topsporters
21
ONDERNEMEN: PROCES…..ATTITUDE
22
LET’S GO… ENTREPRENEURSHIP THE ADVENTURE
24
ONDERNEMERS EIGENSCHAPPEN Welke eigenschappen heb je nodig als ondernemer? Hoe breng je deze in kaart?
25
E-SCAN
26
NETWERK BESCHRIJVEN Community relaties IK
27
NETWERKEN: WIN-WIN Wil ervaring delen Raakt geïnspireerd door jongeren Kan kennis overdragen Wil graag dat onderwijs aansluit bij de praktijk Heeft een breed netwerk Kan ervaring gebruiken Kan hulp gebruiken Heeft minder kennis van de praktijk: ondernemen nu Heeft invloed op programma Heeft contacten buiten de opleiding nodig Leerlingen kunnen relatief veilig hun skills oefenen Win opleidingWin ondernemer
28
WAAR KUN JE (LEREN) NETWERKEN? MKB bijeenkomsten en seminars The Next Entrepreneur Awards Week van de Ondernemer Seminars landelijk Activiteiten Jong Ondernemen Maandelijkse bijeenkomsten als “Open Coffee, club van 25 etc. Jaarlijkse events: uitreiking business awards Wekelijkse bijeenkomsten: Rotary, Juniorkamer, BNI etc. Activiteiten Jong Ondernemen RegionaalLandelijk
29
HOE NEMEN ONDERNEMERS BESLISSINGEN? Saras Sarasvathy
30
ONDERNEMEN OF ONDERNEMEND DENKEN
31
NIEUWE MODELLEN Business Model Canvas Effectuation
34
VERSCHIL MODELLEN Business Model Canvas: segment klant en activiteiten uitgelicht Effectuation principes Bird in the handAffordable loss Crazy quiltLemonadePilot in the plane
36
DOCENTEN Kick-off: hoe enthousiast kan ik zijn? Starten: de brainstorm, het idee, indeling groepen Hoe weet ik waar leerlingen mee bezig zijn en of dat kwalitatief ook goed gaat? Hoe zorg ik voor een professionele communicatie zowel intern als extern Hoe zet ik contact op met ondernemers en hoe onderhoud ik dat? Hoe verbind ik de ondernemers aan mijn school? Hoe maak ik intern en extern zichtbaar dat we met Junior Company bezig zijn?
37
LEERLINGEN Wat gaan we doen? Waarom gaan we dat doen? Hoe lang gaan we dat doen? Met wie ga ik dat doen? Welke leermaterialen zijn er ? Krijg ik er een cijfer voor?
38
BIJEENKOMST 2 Herhaling principes m.b.v. de leerling presentatie Canvas 1 ingevuld doornemen Lesstof arrangeren op docenten canvas 2 voor docenten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.