Formatieve assessment in het rekenonderwijs Marian van den Berg, 2011
Doel Opbrengstgericht werken: -Cito-toetsen analyseren op rekendomeinen; -Overzicht creëren op welke domeinen leerlingen uitvallen; -Resultaten koppelen aan lesstof methode.
Analyse-bestand Wanneer u start, zult u een of twee waarschuwingen krijgen. Bij beide klikt u op ‘Enable’ of ‘Toestaan’.
Analyse-bestand Startpagina met uitleg. U klikt op ‘Naar invoer’ om leerlingresultaten in te voeren.
Analyse-bestand U vult de namen van de leerlingen in. Vervolgens hoeft u alleen de enen in een nul te veranderen bij een fout antwoord. Door op de knop ‘Naar resultaat’ te klikken krijgt u een overzicht van de scores.
Analyse-bestand U krijgt een overzicht waarin te zien is op welke domeinen elke leerling uitvalt (kleurt rood). Door op de knop ‘Maak planning’ te klikken worden de leerlingen in een planning geplaatst.
Analyse-bestand Het bestand maakt groepjes voor preteaching. Deze groepjes wisselen van samenstelling. Het bestand geeft eveneens aan welke stof gebruikt kan worden.
Preteaching -Voorafgaand aan de lesweek; -Instructie bieden over lesdoel aan kleine groepjes > met gebruik van concreet materiaal of een rekenmodel; -Indien een leerling bij meerdere doelen staat genoteerd of er zijn veel groepjes, dan kiest de leerkracht aan welk doel hij/zij aandacht wil besteden.