Eigen klassen maken A new way of thinking.
Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Een nieuwe klasse Kan al dan niet overerven (zie Hfst 12) van een reeds bestaande klasse. Kan al dan niet overerven (zie Hfst 12) van een reeds bestaande klasse.
Een nieuwe klasse Kan al dan niet overerven (zie Hfst 12) van een reeds bestaande klasse. Kan al dan niet overerven (zie Hfst 12) van een reeds bestaande klasse. In een apart bestand. In een apart bestand.
Algemene vorm: public class Klassenaam { // datamembers (1) // constructor(en) (2) // methods(3) } (save as Klassenaam.java)
Datamembers = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden.
Datamembers Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Wat? Verschilt van klasse tot klasse.
Datamembers = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Hoe? Via attributen. Hoe? Via attributen.
Datamembers = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Hoe? Via attributen. Hoe? Via attributen. Kan om het even welk type zijn. Kan om het even welk type zijn.
Datamembers = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. = de informatie die elk object van deze klasse moet kunnen bijhouden. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Wat? Verschilt van klasse tot klasse. Hoe? Via attributen. Hoe? Via attributen. Kan om het even welk type zijn. Kan om het even welk type zijn. Worden geïnitialiseerd via de constructor. Worden geïnitialiseerd via de constructor.
Constructor Dient om de datamembers te initialiseren met waarden die niet gelijk zijn aan 0 (of null). Dient om de datamembers te initialiseren met waarden die niet gelijk zijn aan 0 (of null).
Constructor Is een methode die automatisch start bij het schrijven van: Is een methode die automatisch start bij het schrijven van: new Klassenaam( … ) initialistiewaarden
Methoden Bepalen wat een object van de klasse kan doen. Bepalen wat een object van de klasse kan doen. Analoog aan vorige lessen. Analoog aan vorige lessen.
De methode toString() toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn. toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn.
De methode toString() toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn. toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn. Ze drukt een object uit in woorden. Ze drukt een object uit in woorden.
De methode toString() toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn. toString() is een typische methode voor alle objecten, zoals init() en paint() typische methoden van een Applet object zijn. Ze drukt een object uit in woorden. Ze drukt een object uit in woorden. Kan automatisch starten, bvb. als een niet-Stringobject in een drawString opgegeven wordt. Kan automatisch starten, bvb. als een niet-Stringobject in een drawString opgegeven wordt.
Stappenplan Je volgt de volgende stappen bij het maken van een nieuwe klasse:
Stappenplan Datamembers opstellen (!) Datamembers opstellen (!)
Stappenplan Je volgt de volgende stappen bij het maken van een nieuwe klasse: Datamembers opstellen (!) Datamembers opstellen (!) Constructor schrijven Constructor schrijven
Stappenplan Je volgt de volgende stappen bij het maken van een nieuwe klasse: Datamembers opstellen (!) Datamembers opstellen (!) Constructor schrijven Constructor schrijven Methods schrijven Methods schrijven