Informatieavond Johan de Witt- gymnasium Welkom!
Even voorstellen Leerjaarcoördinatoren: E. Visser (klas 1), M.Ras (klas 2), C. Van Andel (klas 3 en 4), M. De Hoon (klas 5 en 6). Conrector klassen 1, 2, 3 en 4: Mw. K. Bos Rector: Dhr. H. Dekker
Type leerlingen op het JdW Welke leerlingen hebben wij – ideaalplaatje – voor ogen? Gemotiveerd zich intellectueel te ontwikkelen Ambitieus Nieuwsgierig Begaafd In staat tot zelfkritiek Respectvol Maatschappelijke betrokken Relativerend
Realiteit: veel verschillende leerlingen Type 1: “de zelfbewuste generalisten”: Gemotiveerd Ambitieus Breed geïnteresseerd Worden graag uitgedaagd
Type 2: “gemak gerichte levensgenieters”: Leven in het hier en het nu Leven met de dag en maken zich niet zo druk om de toekomst
Type 3: “statusgerichte toekomstplanners”: Competitief Nuchter Actief Houdt van werken Weten wat ze willen en willen daar ook moeite voor doen
Type 4: “berustende volgers”: Hechten veel waarde aan het bekende Tevreden met hun vertrouwde leven Houden niet van grote veranderingen
Ambitie van het JdW Elk type leerlingen laten excelleren Oog voor de verschillen Aandacht voor individuele talenten Niet accepteren van een standaardnorm voor alle leerlingen Leveren van maatwerk
Typering van de school 1.Categoraal 2.Kleinschalig 3.Zelfstandig 4.Gymnasium
Missie (“ waartoe zijn wij op aard?”) Bieden van VWO-onderwijs, met iets extra’s bovenop exameneisen Expliciete aandacht voor: Kennis- en vaardighedenverwerving (“het ware”) Culturele vorming, actief en passief, gebaseerd op de Griekse en Romeinse cultuur als bakermat van onze beschaving (“het schone”) Morele ontwikkeling ( “het goede”)
Missie Doel van voorgaande: Leerlingen goed opleiden voor vervolgstudie, meestal aan universiteiten Leerlingen opvoeden tot verantwoordelijkheid nemende individuen in toekomstige samenleving
Visie: hoe volbrengen wij missie? 1.Belangen van leerlingen centraal in de school stellen, en daarbij het 2.actief overdragen van waarden “het ware”, “het schone” en “het goede”, 3.in een kleinschalige omgeving met zorgzame begeleiding, in sfeer van veiligheid en rust, 4.met sterke betrokkenheid van ouders en hoge eisen gesteld aan ondersteuning door ouders.
Typering van ons onderwijs Modern klassikaal onderwijs: Onderwijs gedijt het best bij rechtstreeks contact met docent en klasgenoten Klas is basiseenheid Van geleid naar begeleid Variatie aan werkvormen
Typering van ons onderwijs Breed aanbod voor leerlingen met talent en ruime interesse: JdW-uren Cambridge Engels Focus op kunst en cultuur Mogelijkheid tot het volgen van meer activiteiten Mogelijkheid tot het volgen van meer vakken
Typering van ons onderwijs Breed aanbod voor leerlingen met talent en ruime interesse: JdW-uren Cambridge Engels Focus op kunst en cultuur Mogelijkheid tot het volgen van meer activiteiten Mogelijkheid tot het volgen van meer vakken
JdW-uren: Een programma waarmee we met ons lesaanbod de breedte in willen gaan. We geven hier vorm aan vanuit onze visie: Het “ware” Het “schone” Het “goede”
Typering van ons onderwijs Breed aanbod voor leerlingen met talent en ruime interesse: JdW-uren Cambridge Engels Focus op kunst en cultuur Mogelijkheid tot het volgen van meer activiteiten Mogelijkheid tot het volgen van meer vakken
Cambridge Engels 4 lesuren Engels in plaats van 2 lesuren per week Bedoeld voor leerlingen die hiervoor gemotiveerd zijn en dit aan kunnen Geen tweetalig onderwijs TTO Gericht op erkende Cambridge diploma’s FCE (klas 3), CAE (klas 5) en CPE (klas 6)
Typering van ons onderwijs Breed aanbod voor leerlingen met talent en ruime interesse: JdW-uren Cambridge Engels Focus op kunst en cultuur Mogelijkheid tot het volgen van meer activiteiten Mogelijkheid tot het volgen van meer vakken
Focus op kunst en cultuur Binnen reguliere vakken tekenen, muziek en KUBV Theaterbezoek en excursies Activiteiten Musae Culturele reizen
Typering van ons onderwijs Breed aanbod voor leerlingen met talent en ruime interesse: JdW-uren Cambridge Engels Focus op kunst en cultuur Mogelijkheid tot het volgen van meer activiteiten Mogelijkheid tot het volgen van meer vakken
Meer vakken en activiteiten Privatissimum-modules: verrijkingsmodules in klas 5 en 6 Debattrainingen Schoolkrant Janus Leerlingenraad Leerlingenverenigingen DGC Vossius en Musae Olympiades, sporttoernooien etc.
Waarom zou je naar JdW moeten gaan? Antwoorden van onze leerlingen: 1.Gezellige school, de sfeer is goed 2.Kleine school: we kennen elkaar 3.Vlaanderen- en Romereis 4.Actieve school: er is veel te doen 5.Degelijke school
Waarom zou je naar JdW moeten gaan? Antwoorden van onze leerlingen: 6.Je komt voor de school als geheel 7.Je voelt je snel overal bij betrokken 8.Projecten 9.Veel commissies, veel inspraak 10.Er wordt naar je geluisterd 11.JdW is stok achter de deur: je wilt er blijven!
Kosten Vrijwillige ouderbijdrage: € 140 – 212 p.j. Cambridge Engels: € 335 p.j. Reizen in klas 3, 4 en 5 Borg schoolboeken voor hele schoolperiode: €75 Zie verder informatiegids groep 8
Toelatingsprocedure Aanmeldingsformulier Portfolio: oudergedeelte, schoolgedeelte Testgegevens Advies Toelatingscommissie
Vragen?
Open dag Zaterdag 30 januari – uur – uur