Hoofdstuk 11 (HAVO) Hoofdstuk 16 (VWO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfstandig Leren Lezen
Advertisements

Havo 4: Jong & Oud Hoofdstuk 1: School of baantje?
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Het prijs- of marktmechanisme
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
voor de zomervakantie tot
Oplossingsstrategieën
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Hoofdstuk 2: Mensen, Instituties en Markten
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Het prijs- of marktmechanisme I
Hoofdstuk 2: Mensen, Instituties en Markten
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Hoeveelheidsaanpassing II
1 Vorm tweetallen. 2 Spelmateriaal 1x speelbord2x kaartset (5 kaarten)2x invulblad 2x pion 10x marktaandeelmunt.
Hoofdstuk 2.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Lesbrief Crisis HAVO 4.
Prijs/ kwaliteit service. ENERGIE in de praktijk Joachim Hurtekant.
De economische kringloop
Schitteren in Zijn licht De markt van “de big mac” PrijsQVQAAanbodoverschot /tekort € 4,- € 3,50 € 3,- € 2,50 € 2,- € 1,50 € 1,-
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 1 en 2. Productiefactoren Dit zijn alle middelen die gebruikt worden om iets te kunnen produceren. Productiefactoren ArbeidKapitaal natuur Ondernemerschap.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Het strafrecht”.
Lesbrief Markt en Overheid
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 1.
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt en overheid
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Als je opbrengst niet alleen af hangt van je eigen keuzes
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom 4 Havo..
H6: Samenwerken en onderhandelen
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Westland op weg naar 2050 CO2 neutraal, aardgasvrij.
Touroperator SunShine
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 11 (HAVO) Hoofdstuk 16 (VWO) Speltheorie Hoofdstuk 11 (HAVO) Hoofdstuk 16 (VWO)

Om meer klanten te trekken kunnen ze de prijzen verlagen. McDonalds heeft twee keuzes: de prijs van een Big Mac verlagen of gelijk houden. Ook Burger King heeft twee keuzes: de prijs van een Whopper verlagen of gelijk houden.

We stellen eerst een opbrengstenmatrix op. Deze matrix bevat de opbrengsten voor beide spelers bij alle mogelijke combinaties voor acties (wel of niet de prijs verlagen). Burger King Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging McDonalds (€ 1.000, € 1.400) (€ 900, € 1.600) (€ 1.200, € 1.300) (€ 1.100, € 1.500)

De oplossing: Eerst vanuit het perspectief van McDonalds. Stel Burger King voert geen prijsverlaging door. Als McDonalds dit ook niet doet heeft McDonalds € 1.000 winst. Als McDonalds wél een prijsverlaging doorvoert is de winst € 1.200 Burger King Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging McDonalds (€ 1.000, € 1.400) (€ 900, € 1.600) (€ 1.200, € 1.300) (€ 1.100, € 1.500)

De oplossing: Eerst vanuit het perspectief van McDonalds. Stel Burger King voert wél een prijsverlaging door. Als McDonalds dit niet doet heeft McDonalds € 900 winst. Als McDonalds ook een prijsverlaging doorvoert is de winst € 1.100 Burger King Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging McDonalds (€ 1.000, € 1.400) (€ 900, € 1.600) (€ 1.200, € 1.300) (€ 1.100, € 1.500) Conclusie: bij alle mogelijke acties van Burger King is het verstandig dat McDonalds een prijsverlaging doorvoert.

De oplossing: Nu vanuit het perspectief van Burger King. Stel McDonalds voert geen prijsverlaging door. Als Burger King dit ook niet doet heeft Burger King € 1.400 winst. Als Burger King wél een prijsverlaging doorvoert is de winst € 1.600 Burger King Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging McDonalds (€ 1.000, € 1.400) (€ 900, € 1.600) (€ 1.200, € 1.300) (€ 1.100, € 1.500)

De oplossing: Nu vanuit het perspectief van Burger King. Stel McDonalds voert wél een prijsverlaging door. Als Burger King dit niet doet heeft Burger King € 1.300 winst. Als Burger King ook een prijsverlaging doorvoert is de winst € 1.500 Burger King Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging McDonalds (€ 1.000, € 1.400) (€ 900, € 1.600) (€ 1.200, € 1.300) (€ 1.100, € 1.500) Conclusie: bij alle mogelijke acties van McDonalds is het verstandig dat Burger King een prijsverlaging doorvoert. De beste oplossing voor beide spelers is dat ze beide de prijs verlagen!! Er is dan sprake van marktevenwicht. Kanttekening: er moet wel sprake zijn van prijselastische vraag: de gevraagde hoeveelheid is meer gestegen dan de prijs is gedaald. De omzet is gestegen. Ook kan de prijsverlaging niet ongestraft door blijven gaan (prijsoorlog).

Klik hier voor een ander filmpje over het “prisoner’s dilemma”

Gevangenendilemma Er is genoeg bewijs om Bonnie en Clyde te beschuldigen van verboden wapenbezit en het plegen van een overval, maar er is onvoldoende bewijs om ze te beschuldigen van moord. Beide gevangenen worden afzonderlijk van elkaar in een cel gezet. Als beide verdachten zwijgen, krijgt de politie het bewijs niet rond en Bonnie en Clyde worden dan veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Als beide verdachten bekennen, worden ze veroordeeld tot acht jaar opsluiting. Als één van beide verdachten bekent, krijgt hij/zij één jaar gevangenisstraf en de andere verdachte wordt dan veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf. Bovenstaand voorbeeld is gebaseerd op de (Amerikaanse) praktijk van ‘plea bargaining’, het bepleiten van strafvermindering in ruil voor schuldbekentenis.

Hoe is het “prisoner’s dilemma” toepasbaar in de economie? Stel twee kledingwinkels, Mulder en Boerkoel, hebben de keuze wel of geen uitverkoop te houden. Zie onderstaande opbrengstenmatrix over de gevolgen van hun beslissingen. Boerkoel Geen uitverkoop Wel uitverkoop Mulder (€ 5.000, € 5.000) (€ 2.000, € 7.000) (€ 7.000, € 2.000) (€ 4.000, € 4.000) Uitverkoop pakt voor beide kledingwinkels slecht uit. Ze kunnen afspreken geen uitverkoop te houden, maar kunnen ze elkaar vertrouwen?

Het “Prisoner’s dilemma” is ook toepasbaar op collectieve goederen. Klik en kijk naar een fragment uit de film "A Beautiful Mind". http://www.youtube.com/watch?v=96Hc7OXAx6w

Maak een opbrengstenmatrix voor de productie van een collectief goed. Voor beide spelers is de opbrengst van een collectief goed 10 eenheden. Productie van het collectief goed kost 14 eenheden. Deze kun je dus splitsen als je beide een steentje bijdraagt.

Voor beide spelers is de opbrengst van een collectief goed 10 eenheden. Productie van het collectief goed kost 14 eenheden. Aangezien beide spelers uit zijn op eigenbelang, zullen ze niet bijdragen en komt het collectieve goed er niet. Het was beter geweest als beide spelers wél bijdragen. Het positieve externe effect van een collectief goed lokt meeliftgedrag uit.

Oplossingen van het gevangenenprobleem: Er zijn drie manieren om samen te werken. 1. Spelers kijken naar collectieve opbrengsten en niet naar individuele opbrengsten Boerkoel Geen uitverkoop Wel uitverkoop Mulder (€ 5.000, € 5.000) (€ 2.000, € 7.000) (€ 7.000, € 2.000) (€ 4.000, € 4.000)

Oplossingen van het gevangenenprobleem: Er zijn drie manieren om samen te werken. 1. Spelers kijken naar collectieve opbrengsten en niet naar individuele opbrengsten Boerkoel Geen uitverkoop Wel uitverkoop Mulder (€ 10.000) (€ 9.000) (€ 8.000) 2. Door zelfbinding. Je geeft je gekozen strategie van te voren door aan je tegenspeler ( concurrent) 3. Spelers worden onderworpen aan collectieve dwang