Beroepsethiek Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Verbonden.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De Toekomst van Trotse Mensen
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Wat is het goede om te doen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het is precies 19:06.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Honden..
Wat is Ethiek? Les 1.
B Het goede ….(en het kwaad)
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Plato: Waar vind je wijsheid? Aristoteles: Hoe word je een wijze?
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Interpreteren van data
Hoofdstuk 3 Normatieve ethiek
Existentialisme – stap voor stap
Wat is het goede om te doen?
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Morele ontwikkeling en opvoeding
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Ethiek.
Wat zijn waarden en normen?
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Ethiek en besturen.
Ethiek van nu voor nu Kennismaken Inleiding ethiek Ethiektest
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Denken in mogelijkheden
Ontwikkeling en de basisschool
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Plichtethiek (deontologie) We noemen sommige dingen of handelingen goed en andere slecht Dit is niet zomaar een gevoel (toch?), we vinden dit ook echt.
Ontwikkeling en de basisschool
Vrijheid en determinisme
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Ethische Visies.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Dilemma’s.
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Onderzoek Morele kwesties
ETHIEK/ kwaliteitszorg
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Onderzoek Morele kwesties
Transcript van de presentatie:

Beroepsethiek Les 1

Beroepsethiek voor SPH Jan Ebskamp en Henk Kroon ThiemeMeulenhoff

College 1: Ethiek en moraal 1 Wat is ethiek? 2 Wat is normatieve ethiek? 3 Wat zijn fundamenten voor de moraal? 4 evt. een snelle geschiedenis

Ethiek (Grieks) Ethos: zedelijke handeling Goed Slecht

Ethiek (Grieks) Ethos: zedelijke handeling Iets doen Met de handen optreden Verrichten Intentioneel gedrag

Ethiek (Grieks) Ethos: zedelijke handeling Fatsoenlijk Met goede manieren Zoals het hoort

De heersende opvattingen, gewoonten en gebruiken  Moraal Handelingen die binnen een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien De heersende opvattingen, gewoonten en gebruiken

Zoals het hoort, zoals het moet?! Ethos: gewoonte Amoreel = wat niets met moraal te maken heeft Immoreel = wat niet in overeenstemming is met de moraal

Welk gedrag aanvaardbaar is wordt bepaald door de meeste mensen in de samenleving.

? ? Moraal Ethiek: wetenschap die de moraal onderzoekt Meta-ethiek: Wat is de inhoud en betekenis van normatief taalgebruik? ? Normatieve ethiek: Wat is een goede moraal? ? Moraal Descriptieve ethiek: Wat is de feitelijke moraal? Toegepaste ethiek: Wat zou de moraal moeten zijn bij deze specifieke kwestie?

Bedoelen we niet gewoon: plezierig? Meta-ethiek Wat is goed? Bedoelen we niet gewoon: plezierig? G.E. Moore  (1873 - 1958)

Normatieve ethiek Wat is een goede moraal?

Wat is een moreel dilemma? Een dilemma is een lastige keuze moeten maken. Een moreel dilemma gaat over een lastige ethische keuze. Het gaat over de vraag: ‘hoe goed te leven?’ Het heeft betrekking op de menselijke waardigheid, de kwaliteit van het bestaan, op welzijn, het tot zijn recht komen van ieder als persoon.

Een voorbeeld van een dilemma.

Leg uit of groente kopen ook een moreel dilemma kan zijn. Vraag Leg uit of groente kopen ook een moreel dilemma kan zijn.

Een voorbeeld van een ethisch dilemma.

Mag je rokende zwangere vrouwen verplichten te stoppen? Mag je een padagogische tik uitdelen? Mag je je kind een raw-food dieet geven? Mag je kinderen afnemen van een alcoholist? Wat is goed handelen? Moet je een 13 jarige verbieden een solo-reis te maken? Moet je aangifte doen als je seksueel misbruik vermoed? Moet je slimme kinderen meer aandacht geven? Moet je een kind straffen als hij zijn misdaad niet begrijpt?

Ik moet! Mogen /moeten: inzicht 1 Ik moet nu gaan! Want ik wil mijn vergadering niet missen. Ik moet!

Ethisch moeten = dwingend, onvoorwaardelijk ‘Willen’ is geen morele norm’ Ik moet nu gaan! Want ik wil mijn vergadering niet missen. Ik wil!

Subjectief is dus niet Normatief Objectief: spruiten zijn gezond Normatief: je moet spruiten eten Subjectief: spruiten zijn lekker

Mogen /moeten: inzicht 2 Het mag niet regenen!

Ethiek vooronderstelt keuzevrijheid! Het mag niet regenen!

Vrije wil: het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over hun daden en beslissingen Dus niet: of

Binnen bepaalde beperkingen ben je vrij Negatieve vrijheid: Binnen bepaalde beperkingen ben je vrij om te doen wat je wilt.

Je hebt de vrijheid om 100 km per uur te rijden.

Je bent vrij om jezelf te bepalen en jezelf beperkingen op te leggen. Positieve vrijheid: Je bent vrij om jezelf te bepalen en jezelf beperkingen op te leggen.

Jezelf dwingen om te studeren.

In communicatie met mensen om je heen je eigen weg bepalen. Heteronoom - Autonoom - Isolerend individualisme In communicatie met mensen om je heen je eigen weg bepalen. Alles laten bepalen door anderen Alles zelf bepalen

Mogen /moeten: inzicht 3 Je mag een zwerver niet doodschieten!

Een moraal moet je kunnen onderbouwen http://youtu.be/zM0xcyL1pqs?t=19m20s Je mag een zwerver niet doodschieten! Maar waarom eigenlijk niet?

Fundering van de moraal: De godsdienst (levensovertuiging) De rede, het denken De menselijke natuur Het menselijk welzijn De samenleving

Normen: (Latijns) norma  Winkelhaak, richtsnoer, maatstaf of regel  Waarden:  Idealen waarop de concrete normen zijn gebaseerd. Normen en regels zijn instrumenteel aan waarden.

Docent: Waarde: rust in de klas Norm: niet bellen in de klas Student: Waarde: geruste ouders Norm: altijd telefoon opnemen

Casus Wat moet Gerda doen? En waarom? Fien (14 jaar) is vanaf haar nek volledig verlamd. Ze heeft dagelijks recht op hulp voor de dingen die ze zelf niet kan. Verzorgende Gerda maakt haar bijvoorbeeld op, of helpt haar een appeltaart te bakken voor haar jarige moeder. Fien is boos op haar buurmeisje Jet. Fien zegt dat Jet stinkt. Ze vraagt Gerda om haar deobus leeg te spuiten op Jet, zodra Jet binnenkomt. Jet is een kwetsbaar meisje, dat daar waarschijnlijk overstuur van raakt.

Fundering van de moraal Gevolgethiek Utilisme Plichtsethiek Intentie-ethiek Deugdethiek Zorgethiek Nihilisme Relativisme

Plichtethiek Handel zoals je zou kunnen willen dat iedereen zou handelen. Behandel een ander nooit slechts als middel. Immanuel Kant (1724 – 1804)

Gevolgethiek Handel met als doel: het maximaliseren van het totale geluk. Bentham en Mill Rond 1800.

We kunnen (en moeten dus) veel meer doen voor het welzijn van elkaar. Peter Singer

Deugdenleer Aristoteles (384 v.Chr. – 322 v.Chr.) Handel om jezelf te vervolmaken. Deugdzaam. Gulden middenweg. http://www.youtube.com/watch?v=hRx7fdbxNPI

Eudaimonia (Grieks) Geluk(T) Welvaart Menselijke bloei Goede geest

Wanneer ben je gelukt? Menselijke essentie = verstand Deugd = juiste midden kiezen

Waarden in de deugdethiek Word wie je bent! Vervul je rol!

Algemene waardevolle deugden Loyaliteit Moed Compassie Redelijkheid Zelfcontrole Bedachtzaamheid Beleefdheid Dienstbaarheid

De nieuwe deugdethiek van MacIntyre Gemeenschapscontext Deugd heeft erkenning nodig van sociale orde. Waarden zijn ingebed in sociale orde. Wat goed is hangt af van de situatie en jouw rol in de samenleving.

Deugdethiek en traditie Opvoeding en traditie vormen je karakter. Wat deugdzaam is hangt af van je situatie. Een rol vervul je binnen een gemeenschap.

Zorgethiek Centrale waarden: - Verantwoordelijkheid - Betrokkenheid

Zorgvrager heeft recht op Respect en zelfbepaling GOED boven RECHT Een goede relatie staan bovenaan Zorgvrager heeft recht op Respect en zelfbepaling

Nihilisme Moraal is subjectief en relatief “De mens is de maat van alle dingen” Protagoras (490 v.Chr. - 420 v.Chr) Moraal is subjectief en relatief

Subjectief

Relatief Mag je liegen?

Relatief Mag je liegen? En om iemand te beschermen?

Oefenvraag: Bij welke norm en welke waarde is sprake van moraal Oefenvraag: Bij welke norm en welke waarde is sprake van moraal? Leg uit waarom! Normen - Draai de schroeven altijd naar rechts. - Eet met mes en vork - Trouwen met je broer is per wet verboden - Liegen is verkeerd Waarden: Economische winst - Rechtvaardigheid - Schoonheid - Kennis