Traject Implementatie binnen het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Relaties Contractmanager (Presentatie Peter Streefkerk)
Advertisements

Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Zonale coördinator ICT-verantwoordelijke 17/3/2011 Lt. Goethals Dhr. Spanhove.
Van kavel tot kasteel? De implementatie van SharePoint binnen een GGz-instelling. Essentiële bouwstenen om een platform te bouwen waarop medewerkers kunnen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Inpassing in een uniform patiëntendossier
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Verzuimmeldingcorrespondentiepoortwachter Ik wil zien processturingdossiermatchingrapportage.
Meervoudige selectie van deuren
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
Project Proceshuis Road show
Leidy Bolhuis Communicatie en Marketing Gebruikers, Rekeningen en Passen.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Doelstellingenmanagement
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Nieuwe functionaliteiten TRAJECT Demo 11 jan 2016.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
7 juni u – 12u Praktisch met Traject. Intro & doel Functioneel beheerders Klankbordgroep doelstellingenmanagement Nood aan refresh van bepaalde.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Webinar voor ambassadeurs
SharePoint Versiebeheer
Projectmanagement in de Vo
Samenwerking Wave 0.
Demo rapportering Traject
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
ProjectWise Workshop Back to Basic.
Evaluatie [Projectnaam]
Netwerk Openbaar Domein GIPOD
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Traject Implementatie binnen het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Even voorstellen… Sammy Roos Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Afdeling BIK (Team Informatie) Stafmedewerker informatiebeleid Els Dufour Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Diensten van de Secretaris-Generaal Coördinator organisatieontwikkeling

Agenda Implementatie van Traject binnen het Departement WVG Wat volgen we allemaal op via Traject? Hoe hebben we dat concreet aangepakt? Welke rapporten gebruiken we? Handige tips & tricks in Traject Gebruik van technische status Gebruik van codes Smartlists Verbeterpunten/aandachtspunten in Traject Functioneel Technisch

Wat volgen we op? (1) Vóór Traject: rapportering via BELMO/MONDE Eigen oplossing in SharePoint Vergelijkbare semantiek, maar beperkt tot WVG en beperkter in opzet Basisprincipe: continuïteit bieden Beleidsnota WVG: coördinerende rol van het departement Ondernemingsplan DWVG Basisprincipe: keep it simple Focus op statusrapportage op het niveau van projecten

Wat volgen we op? (2) Ondernemingsplan als voorbeeld Focus op statusrapportage projecten Geen statusrapportage op het niveau van de doelstellingen Geen mijlpalen in OP 2015 (wél in 2016) Geen VTE of budget in Traject Projectmanagement in Traject is vrijblijvend Doelstellingcascade uit de beleidsnota, aangevuld met eigen doelstellingen Driemaandelijkse rapporten voor de directieraad

Wat volgen we op? (3) Ondernemingsplan als voorbeeld Toevoegingen aan het OP 2016 Mijlpalen Integratie van het Kerntakenplan (programma) Integratie van Aanbevelingen Audit Vlaanderen (programma) Weinig ervaring met processen en indicatoren in het kader van het ondernemingsplan: on hold

Wat volgen we op? (4) TO BE-situatie Toenemend gebruik van programma’s Niet gekoppeld aan doelstellingen (verticaal), maar eerder als “losse” verzamelingen van allerlei projecten volgens een bepaald thema/invalshoek (horizontaal) Geplande toevoegingen in 2016: CAF-projecten (programma) Planning leidend ambtenaar (programma of bril) ICT-projecten binnen het departement (programma’s) Vlaamse Sociale Bescherming (programma) (?) Afdelingsplannen (?) Beleidsdomeinoverschrijdende plannen (b.v. armoede)

Concrete aanpak (1) Reeds betrokken van in de beginfase van het project Testfase Train de Trainer Opleidingen gebruikers en functioneel beheerders 2 beheerders op het niveau van het departement Inhoudelijk profiel: coördinator organisatieontwikkeling Functioneel/Technisch profiel: analyse/technische ondersteuning Coördinerende rol in de beleidsnota: rechten op alle WVG- entiteiten

Concrete aanpak (2) Ondernemingsplan als voorbeeld Sterke centrale sturing Afdelingen leveren input via sjablonen die vergelijkbaar zijn met de importsjablonen (snelle import) Beperken van het werk van de projectleiders: volledige import door beheerders, activering gebeurt automatisch Afspraken over de lengte van titels (i.f.v. rapportage) Gedetailleerde check en feedback door coördinator OO

Concrete aanpak (3) Ondernemingsplan als voorbeeld Ondersteuning van de gebruikers Zelf georganiseerde opleidingen op maat Mini-handleidingen bij meer complexe acties Communicatie per voor timing statusrapportage Irrelevante statuslijnen “onzichtbaar” maken voor de gebruikers (zie verder) Generieke mailbox bij problemen

Concrete aanpak (4) Aandachtspunten TO BE Inhoudelijke controle wordt steeds belangrijker Alle statussen benutten: reële situatie weergeven Nieuw project of verderzetting bestaand project? Opletten met dubbele projecten tussen afdelingen (b.v. ICT) Overzicht van alle brillen en programma’s houden Meer detail = meer verantwoordelijkheid voor de gebruiker Wildgroei van mijlpalen Steeds meer vragen van bepaalde “key users” naar kleine rapporten en smartlists (zie verder)

Welke rapporten? (1) Ad hoc-rapporten via standaardrapporten van Traject of via rapport-functie op specifieke smartlists Structurele rapportage (b.v. beleidsnota/ondernemingsplan) via eigen rapporten op basis van Trajectoutput Moeilijk om complexe vragen te vatten in standaardrapporten Tussenoplossing in afwachting van eigen BI-rapporten (zie verder)

Welke rapporten? (2) Ondernemingsplan 2016 als voorbeeld Vraag naar een geïntegreerd rapport Evaluatie 2015 én nieuwe projecten 2016, verschillende velden afhankelijk van het type project Kerntakenplan Aanbevelingen Audit Vlaanderen Verrijkte platgeslagen tabel uit Traject als bron voor een document in Word-formaat (.docx)

Welke rapporten? (3) TO BE: DWH-integratie + eigen BI-rapporten Veel DWH-/ETL-/BI-expertise binnen het Departement WVG Binnentrekken van de Trajectdata van (D)WVG in het eigen datawarehouse maakt complexe BI-rapporten mogelijk evenals integratie in bestaande dashboards Gemakkelijker en efficiënter omgaan met complexe rapporteringsvragen Focus op Traject als registratietool i.p.v. rapporteringstool

Agenda Implementatie van Traject binnen het Departement WVG Wat volgen we allemaal op via Traject? Hoe hebben we dat concreet aangepakt? Welke rapporten gebruiken we? Handige tips & tricks in Traject Gebruik van technische status Gebruik van codes Smartlists Verbeterpunten/aandachtspunten in Traject Functioneel Technisch

Tips & Tricks: technische status (1) Gebruik van de technische status van een object: b.v. de statuslijn van een project Niet actief: statuslijn staat op de TO DO-pagina Actief: statuslijn staat op de detailpagina van het project Afgesloten: statuslijn is onzichtbaar voor de gebruiker (zichtbaar voor de beheerder) Verwijderd: statuslijn is onzichtbaar voor de gebruiker/beheerder (zichtbaar voor overkoepelend beheerder/systeembeheerder) Handig om te sturen wat de gebruiker ziet

Tips & Tricks: technische status (2)

Tips & Tricks: gebruik van codes (1) Invoer van specifieke codes in irrelevante tekstvelden (b.v. “projectfolder”) of daartoe bestemde velden (“Inhoud vrij te kiezen veld1”) van projecten Maakt het veel gemakkelijker om bepaalde projecten terug te vinden of om specifieke smartlists/rapporten te kunnen maken Gebruik binnen Departement WVG op niveau projecten “Inhoud vrij te kiezen veld1”: brilcodes “Inhoud vrij te kiezen veld2”: programmacodes “Inhoud vrij te kiezen veld3”: (optioneel) codes sub-programma

Tips & Tricks: gebruik van codes (2)

Tips & Tricks: gebruik van codes (3)

Tips & Tricks: gebruik van codes (4)

Tips & Tricks: gebruik van codes (5)

Tips & Tricks: smartlists (1) Smartlist is beperkt geïmplementeerd, maar biedt wel mogelijkheden mits wat creativiteit in maken van de filters Handig om Traject toegankelijker te maken voor bepaalde “key users” Diverse vragen/mogelijkheden: Projecten binnen een bepaalde bril/programma (zie vorige) Projecten van een bepaalde afdeling Groeperingen binnen een smartlist Niet ingevulde statuslijnen opsporen Verwijderen van standaard-mijlpalen

Tips & Tricks: smartlists (2) Projecten van een afdeling Vertrek vanuit een bestaande smartlist (“Beheer Projecten” of “Mijn Projecten”)

Tips & Tricks: smartlists (3) Projecten van een afdeling

Tips & Tricks: smartlists (4) Projecten van een afdeling

Tips & Tricks: smartlists (5) Groepering binnen een smartlist Vertrek van een bestaande smartlist (eigen of standaard)

Tips & Tricks: smartlists (6) Groepering binnen een smartlist

Tips & Tricks: smartlists (7) Niet ingevulde statuslijnen (via zoekopdracht) Vertrek vanuit de zoekfunctie (geen begrenzing van objecten)

Tips & Tricks: smartlists (8) Niet ingevulde statuslijnen (via zoekopdracht)

Tips & Tricks: smartlists (9) Niet ingevulde statuslijnen (via zoekopdracht)

Tips & Tricks: smartlists (10) Niet ingevulde statuslijnen (via zoekopdracht)

Tips & Tricks: smartlists (11) Verwijderen standaard-mijlpalen (zoekopdracht) Vertrek opnieuw van een zoekopdracht

Tips & Tricks: smartlists (12) Verwijderen standaard-mijlpalen (zoekopdracht)

Agenda Implementatie van Traject binnen het Departement WVG Wat volgen we allemaal op via Traject? Hoe hebben we dat concreet aangepakt? Welke rapporten gebruiken we? Handige tips & tricks in Traject Gebruik van technische status Gebruik van codes Smartlists Verbeterpunten/aandachtspunten in Traject Functioneel Technisch

Functionele vragen/bendekingen Gelijkschakelen van alle statusmechanismes? Automatische/semi-automatische creatie van alle statussen Gebruiksvriendelijk en gemakkelijker te beheren Herbruikbaarheid van objecten is soms moeilijk in een verschillende context Eenzelfde status en duiding is niet altijd bruikbaar op de verschillende rapporteringsniveau (stuurgroep versus managementcomité) Traject toegankelijker maken voor “key users” Potentieel van smartlists blijft onbut

Technische problemen Snelheid van de applicatie blijft het grootste struikelblok… Weerstand van gebruikers Beheerders verspillen veel tijd in de applicatie Importeren en exporteren gaat bijzonder traag Een aantal kinderziektes blijven erin sluipen Verschillen in validatie tussen manueel aanmaak en import Nieuwe releases brengen oude problemen terug

Vragen/bedenkingen?