Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s) Uitrol ANPR-cameranetwerk 2.0 Donderdag 11 Februari 2016 Burgemeester Mechelen Bart Somers Korpschef PZ Mechelen-Willebroek Yves Bogaerts
Mechelen & ANPR De stad Mechelen en de lokale politie Mechelen-Willebroek zetten sinds 2010 zwaar in op het gebruik van Automatische Nummerplaat Herkenning- of ANPR-camera’s. In een eerste fase werd vooral geïnvesteerd in een netwerk in het raam van de veiligheid op het grondgebied van de stad. Mechelen beschikt inmiddels over 77 ANPR-camera’s op 43 locaties: 60 ANPR-camera’s op 26 locaties op de invalwegen naar Mechelen 11 ANPR-camera’s op 11 locaties in de autoluwe binnenstad 3 ANPR-camera’s in wijk Nekkerspoel op 3 locaties 3 verplaatsbare ANPR-Camera’s op variabele locaties (3) PZ MeWi beschikt ook over : 7 interventievoertuigen uitgerust met ANPR-Camera’s 83 bewakingscamera’s op het openbaar domein ZOALS AL MEERMAALS IS GEBLEKEN : EEN INVESTERING DIE LOONT !!
Mechelen & ANPR uitbreiding 2016 Mechelen breidt in 2016 het huidige netwerk verder uit: Veiligheid: 3 ANPR-camera’s op 2 locaties Mechelseweg Hombeek Stuyvenbergbaan Mechelen Autoluw 3 ANPR-camera’s op 2 locaties in de autoluwe binnenstad Beethovenstraat Befferstraat Ook uitbreiding “gewone” camerabewaking Stadspark Oude Liersesteenweg (4) Grote Markt – Hallestraat / Korte Bruul (1)
ANPR te Mechelen eind 1°sem 2016 3x 14x
ANPR te Mechelen eind 1°sem 2016
Mechelen & Verkeersveiligheid Uit de grote enquête van Het Nieuwsblad blijkt dat het beleid op vlak van verkeersveiligheid in Mechelen breed gedragen wordt en zelfs het meeste instemming van de bevolking krijgt van alle bevraagde steden. snelheidscontroles 2013: eerste plaats met 57,7 % (2e: Leuven met 51,4%) 2016: eerste plaats met 62,4 % (2e Aalst met 49%) verkeersveiligheid 2013: vierde plaats met 43,2 % (1e Brugge met 47,8%) 2016: eerste plaats met 52,5 % (2e Kortrijk met 49,7 %) camera's op openbare plaatsen 2013: eerste plaats met 68,8 % 2016: eerste plaats met 77,3 % Onze cijfers als voorbeeld:
Mechelen & Verkeersveiligheid Snelheid SNELHEID: BEMANDE CONTROLES 2015 Km/h Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 30 350:00 39988 5671 14,18 50 868:35 328379 8819 2,69 70 426:05 279079 6330 2,27 90 45:35 32121 801 2,49 TOTAAL 1690:15 679567 21621 3,18 SNELHEID: ONBEMANDE CONTROLES 2015 (16 camera’s) Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 89.305 25.393.397 6871 0,03 SNELHEID: BEMANDE + ONBEMANDE CONTROLES 2015 Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 1.690:15 679.567 21.621 3,18 89.305:00 25.393.397 6.871 0,03 90.995:15 26.072.964 28.492 0,11
Mechelen & Verkeersveiligheid Ongevallen 2014 2015 binnenstad 224 185 Verkeersongeval met gewonden 47 32 Verkeersongeval met stoffelijke schade 177 153 buiten ring 1096 1030 Verkeersongeval met doden 1 2 240 222 855 806 ring 178 46 132 131 niet geregistreerd 13 Totaal Mechelen 1511 1394
Mechelen & ANPR 2.0 Uitbreiding van de inzet van ANPR-camera’s naar trajectcontrole en leefbaarheid. Een investering van 1,250 miljoen euro. 59 bijkomende/vervangende ANPR-camera’s op 25 nieuwe en 4 bestaande locaties.
Mechelen & ANPR 2.0 Met als doel het verhogen van: verkeersveiligheid op invalswegen en in de stad (trajectcontrole) leefbaarheid in de stad (vrachtwagensluizen)
ANPR & trajectcontrole 35 ANPR op 11 trajecten Voordeel : Fysieke en hinderlijke snelheidsremmingen worden overbodig Permanente gedragswijziging over het gehele traject
ANPR & Trajectcontrole (rode lijnen)
ANPR & Leefbaarheid Vrachtwagensluizen Voordeel : 24 ANPR op 6 trajecten vrachtwagensluis Voordeel : Fysieke en hinderlijke remmingen worden overbodig voor weren zwaar vervoer Voorkomt beschadigingen straat (-infrastructuur) Verhoogt de leefbaarheid voor de woonkernen Werkt ook als trajectcontrole snelheid voor alle voertuigen
ANPR & Leefbaarheid (groene lijnen)
Evolutie ANPR in Mechelen 2016-2017 camera’s / locaties 01/2016 07/2016 2017 Grens-verbindingsweg 60 / 26 63 / 28 63 / 28* Autoluw 11 /11 14 / 13 Leefbaarheid - Nekkerspoel 3 / 3 Verplaatsbaar Trajectcontrole 35 / 11 * Leefbaarheid - vrachtwagensluis 24 / 6 * TOTAAL 77 / 43 83 / 45 133 / 50 * * 8 camera’s op 4 locaties worden zowel gebruikt bij grens-verbindingsweg als voor trajectcontrole en leefbaarheid
ANPR 2017 3x 14x
Vragen ?