Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Advertisements

Edeltronics: • Een nieuw soort elektronicawinkel • Stelt de klant centraal en straalt luxe en innovativiteit uit • Biedt de klant een nieuwe winkelbeleving.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Verkeersplan Binnenstad
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Veiligheid Niels Veryepe.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Digitale vrachtwagensluizen
Samen bijdragen tot een veilige en leefbare stad ANPR Een gedroomde technologie ? Samen bijdragen tot een veilige en leefbare stad.
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Uitbreiding cameragebieden 2014
Het ene doen en het andere niet laten: de kansen van dualistisch ondernemen Tom Heidman directievoorzitter Retail Network B.V.
Datagestuurde handhaving :
Samenwerking tussen bewakingsagenten,gemeenschapswachten en Lokale Politie. Provinciaal Sport- en Recreatiecentrum “De Nekker” vzw. Provinciaal Sport-
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Derde jaarvergadering BIN LIEZEBOS maart 2015 Jaarvergadering 2015 van het B.I.N. LIEZEBOS.
Welkom op de verplichte bezoekdag Bandenbestek GAC/2013/1805.
Anne-Laure De Meyer & Silke Derycker
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
Heusden-Zolder Gewestweg N729 Terlaemenlaan / Onze-Lieve-Vrouwestraat
Infoavond 31/03/2015 Structureel onderhoud N50 in Waardamme.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
1: Oorspronkelijk plan Maatregelen: 4x drempels 7x kruispuntplateau’s 1x markering kruispunt reflecterende borden bij scherpe bochten Kenmerken: snelheid.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
ANPR-Antwerpen Persvoorstelling Politie Antwerpen.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
WIJKOVERLEG ANTWERPSEDREEF VERKEERSVEILIGHEID 30 maart 2010Bob Peeters.
Communicatie en mobiliteit in Mechelen
taking care of energy and the environment
Inzetten op Mechelen Fietsstad Duurzaamheid krijgt boost via subsidies en Klimaatprijs Marina de Bie Schepen van Klimaat, Leefmilieu, Natuur- en Groenontwikkeling,
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Oefening: Gent is vree wijs
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
HOE WORDT HET MEEST INNOVATIEVE ONDERWIJSPLATFORM VOOR DE CREATIEF ZAKELIJKE INDUSTRIE?
Antwoorden: Gent is vree wijs
Reizen met de snelheid van het licht
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Schouwen van de openbare ruimte
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Spoolde Wijkdialoog 5 maart 2015 Welkom!
Wijkdialoog Stadshagen 17 februari 2015 Welkom
Studiedag ANPR gegevens
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Voorbeeldwijken in Uden
Toolbox Werken met ladders en trappen
Bart Dewandeleer Schepen van Participatieve Democratie en Wijkwerking.
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Transcript van de presentatie:

Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s) Uitrol ANPR-cameranetwerk 2.0 Donderdag 11 Februari 2016 Burgemeester Mechelen Bart Somers Korpschef PZ Mechelen-Willebroek Yves Bogaerts

Mechelen & ANPR De stad Mechelen en de lokale politie Mechelen-Willebroek zetten sinds 2010 zwaar in op het gebruik van Automatische Nummerplaat Herkenning- of ANPR-camera’s. In een eerste fase werd vooral geïnvesteerd in een netwerk in het raam van de veiligheid op het grondgebied van de stad. Mechelen beschikt inmiddels over 77 ANPR-camera’s op 43 locaties: 60 ANPR-camera’s op 26 locaties op de invalwegen naar Mechelen 11 ANPR-camera’s op 11 locaties in de autoluwe binnenstad 3 ANPR-camera’s in wijk Nekkerspoel op 3 locaties 3 verplaatsbare ANPR-Camera’s op variabele locaties (3) PZ MeWi beschikt ook over : 7 interventievoertuigen uitgerust met ANPR-Camera’s 83 bewakingscamera’s op het openbaar domein ZOALS AL MEERMAALS IS GEBLEKEN : EEN INVESTERING DIE LOONT !!

Mechelen & ANPR uitbreiding 2016 Mechelen breidt in 2016 het huidige netwerk verder uit: Veiligheid: 3 ANPR-camera’s op 2 locaties Mechelseweg Hombeek Stuyvenbergbaan Mechelen Autoluw 3 ANPR-camera’s op 2 locaties in de autoluwe binnenstad Beethovenstraat Befferstraat Ook uitbreiding “gewone” camerabewaking Stadspark Oude Liersesteenweg (4) Grote Markt – Hallestraat / Korte Bruul (1)

ANPR te Mechelen eind 1°sem 2016 3x 14x

ANPR te Mechelen eind 1°sem 2016

Mechelen & Verkeersveiligheid Uit de grote enquête van Het Nieuwsblad blijkt dat het beleid op vlak van verkeersveiligheid in Mechelen breed gedragen wordt en zelfs het meeste instemming van de bevolking krijgt van alle bevraagde steden.   snelheidscontroles 2013: eerste plaats met 57,7 % (2e: Leuven met 51,4%) 2016: eerste plaats met 62,4 % (2e Aalst met 49%) verkeersveiligheid 2013: vierde plaats met 43,2 % (1e Brugge met 47,8%) 2016: eerste plaats met 52,5 % (2e Kortrijk met 49,7 %) camera's op openbare plaatsen 2013: eerste plaats met 68,8 % 2016: eerste plaats met 77,3 % Onze cijfers als voorbeeld:

Mechelen & Verkeersveiligheid Snelheid SNELHEID: BEMANDE CONTROLES 2015 Km/h Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 30 350:00 39988 5671 14,18 50 868:35 328379 8819 2,69 70 426:05 279079 6330 2,27 90 45:35 32121 801 2,49 TOTAAL 1690:15 679567 21621 3,18 SNELHEID: ONBEMANDE CONTROLES 2015 (16 camera’s) Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 89.305 25.393.397 6871 0,03 SNELHEID: BEMANDE + ONBEMANDE CONTROLES 2015 Tijd (uur) Passanten Inbreuk % 1.690:15 679.567 21.621 3,18 89.305:00 25.393.397 6.871 0,03 90.995:15 26.072.964 28.492 0,11

Mechelen & Verkeersveiligheid Ongevallen   2014 2015 binnenstad 224 185 Verkeersongeval met gewonden 47 32 Verkeersongeval met stoffelijke schade 177 153 buiten ring 1096 1030 Verkeersongeval met doden 1 2 240 222 855 806 ring 178 46 132 131 niet geregistreerd 13 Totaal Mechelen 1511 1394

Mechelen & ANPR 2.0 Uitbreiding van de inzet van ANPR-camera’s naar trajectcontrole en leefbaarheid. Een investering van 1,250 miljoen euro. 59 bijkomende/vervangende ANPR-camera’s op 25 nieuwe en 4 bestaande locaties.

Mechelen & ANPR 2.0 Met als doel het verhogen van: verkeersveiligheid op invalswegen en in de stad (trajectcontrole) leefbaarheid in de stad (vrachtwagensluizen)

ANPR & trajectcontrole 35 ANPR op 11 trajecten Voordeel : Fysieke en hinderlijke snelheidsremmingen worden overbodig Permanente gedragswijziging over het gehele traject

ANPR & Trajectcontrole (rode lijnen)

ANPR & Leefbaarheid Vrachtwagensluizen Voordeel : 24 ANPR op 6 trajecten vrachtwagensluis Voordeel : Fysieke en hinderlijke remmingen worden overbodig voor weren zwaar vervoer Voorkomt beschadigingen straat (-infrastructuur) Verhoogt de leefbaarheid voor de woonkernen Werkt ook als trajectcontrole snelheid voor alle voertuigen

ANPR & Leefbaarheid (groene lijnen)

Evolutie ANPR in Mechelen 2016-2017 camera’s / locaties 01/2016 07/2016 2017 Grens-verbindingsweg 60 / 26 63 / 28 63 / 28* Autoluw 11 /11 14 / 13 Leefbaarheid - Nekkerspoel 3 / 3 Verplaatsbaar Trajectcontrole 35 / 11 * Leefbaarheid - vrachtwagensluis 24 / 6 * TOTAAL 77 / 43 83 / 45 133 / 50 * * 8 camera’s op 4 locaties worden zowel gebruikt bij grens-verbindingsweg als voor trajectcontrole en leefbaarheid

ANPR 2017 3x 14x

Vragen ?