SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Problemen over Duitsland
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Sector Economie, januari 2014
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Historisch overzicht paragraaf 6.1
IJzeren gordijn gaat open
Hoofdstuk 5.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Examens maken ….
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
1.1 De staatsinrichting van de VS
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
Een kwestie van passen en meten?
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Inhoud en opzet examens VMBO
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Kolonisatie en Dekolonisatie
Eindexamen Nederlands klas 4 BB & 4 KB
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Tijd van televisie en computer
Tijd van pruiken en revoluties,
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
De aangepaste syllabus:
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Referentiekader rekenen. Uit: /
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Een tijdlijn maken met ICT
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Presentatie vakdidactiek 3
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Dide Breuer.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Albert van der Kaap 4 november 2016
De aangepaste syllabus:
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
VBG bijeenkomst regio Oost
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Pilot maatschappijwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Democratie en Dictatuur
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap Het vmbo-examen in 2018

Aanleiding voor de herziening Het onderdeel ‘Staatsinrichting’ staat los van het Historisch Overzicht. Daarom is het moeilijk om er vragen in historisch perspectief over te stellen. De verrijkingsdelen van GL/TL staan (te) los van de andere examenonderdelen.

Doel van de herziening Meer horizontale en verticale samenhang in het programma, waarbij: de totale omvang van de examenstof min of meer hetzelfde blijft; overlap tussen de verschillende onderdelen zoveel mogelijk wordt vermeden; het onderdeel staatsinrichting inhoudelijk niet wezenlijk verandert, maar wel in een historisch kader wordt geplaatst.

De oude situatie

De nieuwe situatie

Herziening examenprogramma en syllabus 1.Geschiedenis en staatsinrichting van Nederland van : Een introductie op de (werking van de) staatsinrichting van Nederland: begrippen die leerlingen moeten kennen om de politieke geschiedenis van Nederland en de wereld en het functioneren van het politieke bestel te begrijpen. De wording van de Nederlandse staatsinrichting in zijn historische context. Geen rechtsspraak (behalve Trias Politica).

Herziening examenprogramma en syllabus 2. De geschiedenis van Europa (en de wereld) en geschiedenis en staatsinrichting van Nederland vanaf Staatsinrichting en geschiedenis van Nederland geïntegreerd en per periode gekoppeld aan de geschiedenis van Europa (en de wereld). De verrijkingsstof (S.U. en deel van Indonesië) geïntegreerd. Het conflict Israël en de Arabische wereld is verplaatst van het centraal examen naar het schoolexamen. Er zijn enkele gebeurtenissen en ontwikkelingen toegevoegd aan het onderdeel interbellum (jaren twintig in Duitsland en de buitenlandse politiek van Duitsland in de jaren dertig).

Oud en nieuw GTL

Oud en nieuw KB

Oud en nieuw BB

Moeilijk of eenvoudig? Een propagandaposter (1943) Gebruik de bron 1p Wie gaf opdracht tot het maken van deze propagandaposter uit 1943? En wie wordt als de ware Nederlander voorgesteld? A De Duitse bezetter gaf de opdracht. De man op de achtergrond stelt de ware Nederlander voor. B De Duitse bezetter gaf de opdracht. De man op de voorgrond stelt de ware Nederlander voor. C Het Nederlandse verzet gaf de opdracht. De man op de achtergrond stelt de ware Nederlander voor. D Het Nederlandse verzet gaf de opdracht. De man op de voorgrond stelt de ware Nederlander voor. Eindexamen vmbo e tijdvak

Hoogleraar Hans Renders (RUG): 'echt onbenulligheid ten top! Wat een simplistische vraag De praktijk: moeilijkste vraag uit het examen p-waarde.24 meisjes.21 jongens.26 58% antwoord D 54% van de jongens 63% van de meisjes

Moeilijk of eenvoudig? Soevereiniteitsoverdracht Op 27 december 1949 ondertekende de Nederlandse regering de soevereiniteitsoverdracht. Veel Indonesiërs vonden dat Indonesië al langer een soevereine staat wás. Ter verdediging van hun mening verwezen zij naar een bepaalde gebeurtenis uit het verleden. Naar welke gebeurtenis verwezen deze Indonesiërs? Bron: Opdracht uit het vmbo-tl examen 2014

Begrijpend lezen, p-waarde.22 Soevereiniteitsoverdracht Op 27 december 1949 ondertekende de Nederlandse regering de soevereiniteitsoverdracht. Veel Indonesiërs vonden dat Indonesië al langer een soevereine staat wás. Ter verdediging van hun mening verwezen zij naar een bepaalde gebeurtenis uit het verleden. Naar welke gebeurtenis verwezen deze Indonesiërs? Bron: Opdracht uit het vmbo-tl examen 2014

Moeilijk of eenvoudig? Glasnost Een bewering: De glasnost van Gorbatsjov heeft bijgedragen aan het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Geef een historische verklaring waaruit blijkt dat de bewering juist is. Gebruik daarbij de volgende begrippen in een juiste samenhang: vrijheid van meningsuiting, communistische partij en nationalisme. Bron: Opdracht uit het vmbo-tl examen 2014

Redeneervragen, p-waarde.39 Glasnost Een bewering: De glasnost van Gorbatsjov heeft bijgedragen aan het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Geef een historische verklaring waaruit blijkt dat de bewering juist is. Gebruik daarbij de volgende begrippen in een juiste samenhang: vrijheid van meningsuiting, communistische partij en nationalisme. Bron: Opdracht uit het vmbo-tl examen 2014