Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Training/jeugdbeleidsplan
Advertisements

Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
“Smash sportief op weg naar 2020”
Beleidsplan gemeente Barneveld Door: Erwin van der Meij, Dave Duyn en Robin van Leeuwen.
Beleidsplan Badminton vereniging Doesburg
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
Ledenvergadering 23 september Agenda Wat is Rhode? Ontwikkelingen Doel/Missie werkgroep Te ontwikkelen beleid Huidige status.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsplan TVP. Kracht Goede trainingsfaciliteiten voor zwemmen en lopen Jaarlijks evenement (zwemloop) Vaste kern sporters Weinig concurrentie van.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
International Business Adviser
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Preventieve Organisatie Diagnose s.v. Helios
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
HTV Ten Woude Toekomstplan September 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
29 januari Agenda Wie zijn wij Werking bestuur Werking werkgroepen Aanwezigheden Externe samenwerkingen Richtlijnen Oproep.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Presentatie Visie- en Beleidsplan. Kijk op de toekomst Beleidsplan 2012 – 2016.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Projectplan voor (ver) bouw van een accommodatie.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
30 november 2009 L.A.C. “Frisia 1883” Ledenvergadering LAC ‘Frisia 1883’ Maandag 30 juni 2014.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
VRIJWILLIGERS BELEIDSPLAN   Voetbalclub  ONS Boso Sneek   Dinie van der Wal, bestuur.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Toekomstplan Terugblik Toekomstplan Nieuw bestuur, impuls om vereniging tot bloei te brengen met aandacht voor diverse doelgroepen.
Start Agile werken Programma customer excellence Strategie gericht op innovatie Hoog rendement Winst is stijgende Hierarchische structuur Verouderde infrastructuur.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Indeling van hoofdstuk 2
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
(POD) Folkert de Wind Ivo Saes
Let’s Roll 2017 Hockeyclub Montfoort
Internationale handel
Vrijwilligers Nóg meer samenwerking onderling ‘gebruik’ maken van elkaars vrijwilligers Elkaars kennis gebruiken; een buitenstaander heeft een frisse blik.
International Business Practice
Zet je club op de kaart!.
Transcript van de presentatie:

Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer

Opbouw van het Eindverslag  Inleiding Situatieschets, Historische kenmerken  MVDS uit beleidsplannen (Missie, Visie, Doelstelling, Strategie)  Onderzoeksopzet (Aanleiding, probleemstelling, Methode, Data-analyse)  Interne analyse BLIM-model, enquête, QuickScan, Interviews  Externe analyse DESTEP-model, desk research  SWOT-analyse Overzicht, Confrontatiematrix, Combinaties  Adviezen

MVDS  Missie  Lat steeds treetje hoger Groei van leden Versterken eigen identiteit Sterke maatschappelijke positie  Visie  Innoveren accommodatie Naschoolse sportstimulering Uitgebreid aanbod activiteiten  Doelstelling  Project REC Ledenwerving met nadruk op Senioren  Strategie  Vergroten vrijwilligersbestand Vrijwilligersfuncties gevuld binnen 2 jaar Optimaal ondersteunen Lelystad Schoolleague

Onderzoeksopzet Probleemstellingen onderzoek: -Verouderde beleidsplannen (te optimistisch geformuleerd) -Demotivatie seniorenteam -Minimale bestuur vullingen -Ledenaantal stabiel, structuur is verander Methode: Sheet 1, Opbouw van het verslag.

Interne analyse  Digitale enquête onder leden en vrijwilligers  QuickScan ingevuld door Erik Hagen  Interviews met Dave de Bruin, Michael van Dam, en ex-bestuurslid Evert Kools.  Website, Facebook pagina (Desk research) Sterktes en Zwaktes! M L BLIM-model: - Bestaansrecht - Leefbaarheid - Inrichting - Management B I O

OMGEVING Externe analyse  Deskresearch, in omgeving, provincie en nationaal.  Kansen en Bedreigingen! Technologisch MACRO MESO OMGEVING MICRO Sportinfrastructuur Economisch Sociaal-cultureel Ecologisch Demografisch Politiek-bestuurlijk  Kansen en Bedreigingen StakeholdersBelangRelatieMachtPrioriteit Gemeente Accommodatie, evenementen subsidie. -+/- Maatschappelijke waarde KernGezond Vormt de medische staf van de Commanders +/--- Het aanbieden van sport door Commanders Stichting Schoolleague Ledenwerven+++ Aanbieden van sport op scholen AFBN Deelname/ organisatie evenementen en competitie +++ Competitie- deelname (vulling) Groei van de sport Media Promoten vereniging & naamsbekendheid ---Sportnieuws Eenmalige sponsoren Kosteloos materialen +- Marketing, naamsbekendheid Sportbedrijf Lelystad Huur accommodatie (gymzalen, kleedkamers enz.) +/-+ Financiële inkomsten en professionalisering

SWOT-analyse SterkteZwakte Financieel gezondBetrokkenheid senioren Jeugdleden (samenwerking met de Schoolleague)Vulling bestuur (vrijwilligers) Duidelijke missie en visie Verouderde beleidsplannen Betrokkenheid jeugdspelers (ouders) Werving Seniorencategorie REC KansenBedreigingen Social mediaIndividualisering Maatschappelijke rol (subsidies gemeente)Financiële terugloop (huishoudens) Sponsoren wervenFitness steeds populairder Samenwerken sportscholen

Confrontatiematrix  Sterkte – Kans  Sterkte – Bedreiging  Zwakte – Kans  Zwakte – Bedreiging K1K2K3K4 B1B2B3 S1 ++ +/- S2 S3++ S4 S5 +/- Z1 -- Z2+/- Z3 Z4 Z5 -- Combinaties S1 + K3 (++) S1 + B3 (+/-) S1 + K2 (++) S3 + K1 (++) S3 + K4 (++) S5 + B2, (+/-) S5 + B1, (+/-) Z1 + B1 (--) Z2 + K1, (+/-) Z5 + B1 (--)

Advies 1  Advies 1: Financiële ruimte Uit de confrontatiematrix blijkt:  S1 Financieel gezond + K3 sponsoren werven.

Advies 2 Advies 2: Gericht leden werven Uit de confrontatiematrix

Advies 3 Betrokkenheid Senioren Uit de confrontatiematrix blijkt