Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer
Opbouw van het Eindverslag Inleiding Situatieschets, Historische kenmerken MVDS uit beleidsplannen (Missie, Visie, Doelstelling, Strategie) Onderzoeksopzet (Aanleiding, probleemstelling, Methode, Data-analyse) Interne analyse BLIM-model, enquête, QuickScan, Interviews Externe analyse DESTEP-model, desk research SWOT-analyse Overzicht, Confrontatiematrix, Combinaties Adviezen
MVDS Missie Lat steeds treetje hoger Groei van leden Versterken eigen identiteit Sterke maatschappelijke positie Visie Innoveren accommodatie Naschoolse sportstimulering Uitgebreid aanbod activiteiten Doelstelling Project REC Ledenwerving met nadruk op Senioren Strategie Vergroten vrijwilligersbestand Vrijwilligersfuncties gevuld binnen 2 jaar Optimaal ondersteunen Lelystad Schoolleague
Onderzoeksopzet Probleemstellingen onderzoek: -Verouderde beleidsplannen (te optimistisch geformuleerd) -Demotivatie seniorenteam -Minimale bestuur vullingen -Ledenaantal stabiel, structuur is verander Methode: Sheet 1, Opbouw van het verslag.
Interne analyse Digitale enquête onder leden en vrijwilligers QuickScan ingevuld door Erik Hagen Interviews met Dave de Bruin, Michael van Dam, en ex-bestuurslid Evert Kools. Website, Facebook pagina (Desk research) Sterktes en Zwaktes! M L BLIM-model: - Bestaansrecht - Leefbaarheid - Inrichting - Management B I O
OMGEVING Externe analyse Deskresearch, in omgeving, provincie en nationaal. Kansen en Bedreigingen! Technologisch MACRO MESO OMGEVING MICRO Sportinfrastructuur Economisch Sociaal-cultureel Ecologisch Demografisch Politiek-bestuurlijk Kansen en Bedreigingen StakeholdersBelangRelatieMachtPrioriteit Gemeente Accommodatie, evenementen subsidie. -+/- Maatschappelijke waarde KernGezond Vormt de medische staf van de Commanders +/--- Het aanbieden van sport door Commanders Stichting Schoolleague Ledenwerven+++ Aanbieden van sport op scholen AFBN Deelname/ organisatie evenementen en competitie +++ Competitie- deelname (vulling) Groei van de sport Media Promoten vereniging & naamsbekendheid ---Sportnieuws Eenmalige sponsoren Kosteloos materialen +- Marketing, naamsbekendheid Sportbedrijf Lelystad Huur accommodatie (gymzalen, kleedkamers enz.) +/-+ Financiële inkomsten en professionalisering
SWOT-analyse SterkteZwakte Financieel gezondBetrokkenheid senioren Jeugdleden (samenwerking met de Schoolleague)Vulling bestuur (vrijwilligers) Duidelijke missie en visie Verouderde beleidsplannen Betrokkenheid jeugdspelers (ouders) Werving Seniorencategorie REC KansenBedreigingen Social mediaIndividualisering Maatschappelijke rol (subsidies gemeente)Financiële terugloop (huishoudens) Sponsoren wervenFitness steeds populairder Samenwerken sportscholen
Confrontatiematrix Sterkte – Kans Sterkte – Bedreiging Zwakte – Kans Zwakte – Bedreiging K1K2K3K4 B1B2B3 S1 ++ +/- S2 S3++ S4 S5 +/- Z1 -- Z2+/- Z3 Z4 Z5 -- Combinaties S1 + K3 (++) S1 + B3 (+/-) S1 + K2 (++) S3 + K1 (++) S3 + K4 (++) S5 + B2, (+/-) S5 + B1, (+/-) Z1 + B1 (--) Z2 + K1, (+/-) Z5 + B1 (--)
Advies 1 Advies 1: Financiële ruimte Uit de confrontatiematrix blijkt: S1 Financieel gezond + K3 sponsoren werven.
Advies 2 Advies 2: Gericht leden werven Uit de confrontatiematrix
Advies 3 Betrokkenheid Senioren Uit de confrontatiematrix blijkt